شناسهٔ خبر: 10524939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

چشم خودروسازان خارجی به بازار ایران؛

ایران‌خودرو با بنز تفاهم‌نامه امضا کرد

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی: با گذشت کمتر از 48 ساعت از اعلام لغو تحریم‌ها هسته‌ای ایران، عضو هیات مدیره شرکت دایملر به عنوان مالک برند بنز، با حضور در شرکت‌ ایران‌خودرو نخستین تفاهم‌نامه همکاری مشترک صنعت خودرو ایران با آلمانی‌ها را امضا کرد.
به گزارش اقتصادنیوز، نخستین تفاهم‌نامه مشترک خودرو یک روز پس از رفع تحریم‌ها در جاده مخصوص کرج به امضای مدیرعامل ایران‌خودرو و عضو هیات‌مدیره هلدینگ دایملر آلمان به عنوان مالک شرکت بنز رسید. مدیران ارشد شرکت دایملر یک روز پس از لغو تحریم‌ها در تهران حاضر شدند تا دوباره همکاری‌های خود را از سر گرفته و برند بنز را در ایران توسعه دهند. آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ایران خودرو خبر داده دایملر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند. این تفاهم نامه مشترک توسط مهندس هاشم یکه‌زارع، ‌ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره شرکت دایملر با حضور جمعی از مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ در شرکت ایران خودرو به امضا رسید. هلدینگ دایملر، مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام گ و اسمارت با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز کردند.یکه زارع، در این نشست مشترک گفت: «گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد». اوبا بیان اینکه سرمشق گروه صنعتی ایران خودرو در همکاری‌های جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزود: «دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکائی در همکاری با گروه صنعتی ایران خودرو داشته‌اند که این امر می‌تواند در مسیر پیش روی این دو خودروساز راهگشا باشد.»ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر آ. گ. نیز اظهار کرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخودار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهم نامه با شریک تجاریمان در ایران، پیش نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است. براساس این گزارش دایملر و ایران خودرو پس از امضای این تفاهم نامه در یک بیانیه مشترک اهداف و برنامه‌های خود برای از سرگیری همکاری‌ها را تشریح کردند. در این بیانیه آمده است: «ایران خودرو دیزل یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگ‌ترین تولیده کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همکاری دارد». «سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه»، «تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آن‌ها در ایران» و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می‌رود که در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد می‌کند.
تقاضای بسیار بالا در بازار کامیون ایران
همچنین شرکت دایملر طی بیانیه‌ای به پتانسیل‌های بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: «ایران در پی سال‌های متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصت‌های زیادی را به دایملر نوید می‌دهد. ایران باوجود تحریم‌های اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی ۴۱۵ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می‌کشند.»
فروش و خدمات پس از فروش
خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه ریزی‌هایی انجام داده و اعلام کرده است: «دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد.دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محکم‌تر کند به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایه گذاری مشترک در فروش را دنبال می‌کند. افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه‌ای کند. همچنین دایملر قصد دارد تا دفتر خود را در تهران افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شرکت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است.» همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش گواه نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند. جمعی از مدیران ارشد مرسدس بنز از سالن‌ها و خطوط تولید ایران خودرو دیزل و ایران خودرو بازدید و پس از انجام مذاکرات، تفاهم نامه مشترک همکاری با گروه صنعتی ایران خودرو را نیز امضا کردند.
زمزمه های ورود خودروسازان امریکایی به ایران
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: امروز هیچ منعی برای ورود خوروسازان آمریکایی به بازار ایران وجود ندارد و چنانچه با شرایط کشورمان آمادگی همکاری داشته باشند، مشکلی نیست.«محمدرضا نجفی منش» افزود: ممنوعیت واردات کالای آمریکایی برای کالاهای مصرفی است و سرمایه ای را شامل نمی شود. به گفته وی، بهمن ماه امسال برنامه سفر به فرانسه برای رئیس جمهوری پیش بینی شده است و احتمال می رود قراردادهای مربوط به پژو و رنو بین دو طرف امضا شود. عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: بیشتر خودروهای تولید کشور ما، حاصل همکاری ایران با دو شرکت خودروساز فرانسوی است. به گفته نجفی منش، شرکت های یاد شده نسبت به دیگر خودروسازان خارجی در ایران آمادگی بیشتری دارند زیرا زیرساخت ها در کشور وجود دارد و آنها می توانند همکاری های مناسبی در ایران داشته باشند. وی اضافه کرد: شرکت های خودرو سازی پژو و رنو قرار است با پنج مدل تازه خودرو وارد ایران شوند، در عین حال هر خودروساز که به ایران بیاید، باید 40 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات داشته باشد و ایران از این امر استقبال می کند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: خودروسازانی که فقط به فروش خودرو در ایران می اندیشند، نمی توانند آینده ای را ترسیم کنند، بنابراین باید خودرو در داخل تولید شود، زیرا به این ترتیب، ارزان تر تمام می شود و فضای رقابتی کمتری هم خواهد داشت. بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.