شهروند| قرار بود دیروز شورای شهر تهران درباره پولی شدن و دریافت عوارض از برخی معابر ازجمله تونلهای تهران تصمیم بگیرد اما شهرداری لایحهای را که در این زمینه ارایه داده بود، پس گرفت تا تغییراتی در آن بدهد.
دریافت عوارض از تعدادی از معابر و نیز تونلهای تهران ازجمله بزرگراه طبقاتی صدر و تونلهای تهران که در قالب لایحهای از سوی شهرداری به شورا آمده بود، برگشت خورد و به شهرداری تهران بازگشت. دیروز این لایحه بدون رسیدگی و به درخواست مسئولان شهرداری از دستور کار اعضای شورای شهر تهران خارج شد تا تغییراتی در آن اعمال شود. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر در اینباره گفته: «به دلیل برخی اصلاحات، این لایحه به شهرداری برگردانده شده و قرار است معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران پس از انجام اصلاحاتی دوباره لایحه را به شورای شهر تهران ارایه کند.»
بحث دریافت عوارض از معابر درونشهری در سالهای اخیر بهویژه یکسال گذشته از موضوعات مهمی بوده که با توجه به تاثیرگذاری بر زندگی روزمره مردم بحث و نظرهای زیادی درباره آن مطرح شده است. اگر این لایحه در شورای شهر تصویب و در پایتخت به اجرا گذاشته شود، تهران نخستین شهر در کشور است که برای استفاده از معابر درونشهری از شهروندانش عوارض میگیرد. پیش از این عمدتا موافقان این طرح از آن دفاع کرده بودند و بعضا نقد و نظرهایی هم در این زمینه مطرح شده بود اما در جلسه دیروز شورا که بررسی این موضوع در دستور کار قرار داشت و بعد خارج شد، موج جدیدی از مقاومتها و درواقع باید گفت مخالفتها شکل گرفت. «محسن پیرهادی»، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با این پیشنهاد و اساسا پولی شدن تردد در پلها و تونلها مخالفت کرد و گفت: «شهرداری نباید به مردم عوارض تحمیل کند. »
پیرهادی در جلسه دیروز شورا گفت: «شهرداری در مدیریت هزینهها بهتر عمل کند نه اینکه به سمت تحمیل عوارض به شهروندان برود. در حوزه اقتصادی بسیاری از مردم دچار مشکل هستند. طرح این موضوعات نپخته و خام است.»
به گفته این عضو شورا، تعدادی از مردم برای امرار معاش خود با خودرو شخصیشان کار میکنند. این طرح زندگی آنها را دچار مشکل و همچنین التهاب در جامعه ایجاد میکند.
پیرهادی همچنین گفت: «دریافت عوارض از پلها و تونلها نباید جزو اولویتهای شهری باشد. کسانی که تولید ثروت در شهر میکنند و ثروتشان روزبهروز افزایش مییابد باید در شهر عوارض بیشتری بدهند نه اینکه از اقشار کمبرخوردار شهر عوارض دریافت کنیم.»
علاوه بر این انتقادات، دیروز جعفر تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با وجود این انتقادات از این ایده و برنامه یعنی دریافت عوارض از تعدادی از معابر و تونلهای تهران دفاع کرد و گفت: این لایحه براساس تکلیفی که برنامه دوم پنجساله شورای شهر برای معاونت حملونقل تعیین کرده است، تدوین شد و تدوین این لایحه براساس تکالیف قانونی بوده است.
هاشمی ادامه داد: این لایحه بهگونهای پیشبینی شده که از نظر مالی فشار اقتصادی بر مردم جامعه تحمیل نمیکند و نرخگذاری اخذ عوارض از تونلها بهگونهای تعیین شده که زندگی عادی مردم را تحتتاثیر قرار نمیدهد.
مهمترین دلیلی که باعث میشود شهرداری تهران از اجرای این برنامه دفاع کند تاثیری است که دریافت عوارض از تونلها در افزایش درآمدهای پایدار خواهد داشت. این همان نکتهای است که دیروز معاون قالیباف هم بر آن تاکید کرده است. با وجود این منتقدانی هم هستند که میگویند شهرداری تهران هزینه ساخت این تونلها و معابر را از بودجه شهرداری تامین کرده و حالا نباید مردم برای تردد در همین معابری که با پول آنها ساخته شده است، عوارض بدهند. البته تشکری، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در پاسخ به این انتقادات دفاعیاتی داشت. او در پاسخ به این سوال که آیا درست است از تونلهایی که با پول مردم ساخته شده، مجددا عوارض دریافت شود، گفت: «مگر مردم برای خرید اتوبوس و ساخت مترو پول نمیدهند؟ پس چرا مجددا بلیت تهیه میکنند؟ تامین هزینههای جاری و نگهداشت ربطی به احداث ندارد و همانطور که استفادهکنندگان مترو و اتوبوس پول پرداخت میکنند برای استفاده از این تونلها نیز مبالغی پرداخت میشود.»
در شرایطی که به نظر میرسد اجرای این لایحه با دشواریهایی که این روزها از نظر اقتصادی گریبان مردم را گرفته باز هم با مخالفت اعضای شورای شهر تهران مواجه شود اما معاون شهردار همچنان امیدوار است که با انجام برخی اصلاحات امکان دریافت عوارض در سال 95 از این محل وجود داشته باشد.
در پی مخالفت اعضای شورا با دریافت عوارض تردد
پولی شدن تونلها و معابر تهران فعلا منتفی شد
صاحبخبر -