شناسهٔ خبر: 10295765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

ادامه تظاهرات اعتراض آمیز علیه آل سعود در آمریکا و اروپا

صاحب‌خبر -

تظاهرات اعتراض آمیز علیه آل سعود و اقدام جنایتکارانه این رژیم در اعدام شیخ باقر النمر همچنان ادامه دارد و دامنه آن به پایتخت‌های کشورهای غربی نیز کشیده شده است.
گروهی از معترضان به اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه، در مقابل سفارت عربستان در واشنگتن تجمع کردند.
شبکه خبری العالم با انتشار خبر تظاهرات در مقابل سفارت عربستان در واشنگتن اعلام کرد معترضان شعارهایی را در محکومیت رژیم سعودی سر دادند. بر اساس این گزارش، یکی از تظاهرکنندگان از دولت عربستان خواست مجازات اعدام و از دولت آمریکا خواست روابط تجاری با عربستان را متوقف کند.
وی گفت: با توجه به تداوم نقض آشکار حقوق بشر در عربستان از جمله در زمینه حبس وبلاگ نویسان یا فعالان سیاسی یا به راه انداختن جنگی تجاوزکارانه با یمن، وقت آن رسیده است که درباره هم پیمانی آمریکا و عربستان تجدید نظر شود.
مقامات آمریکایی در جلسات محرمانه خود تایید کرده‌اند که اعدام گسترده و سایر موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت عربستان از جمله تلفات گسترده ناشی از مداخله نظامی این کشور در عربستان، مشکلاتی را در حوزه مسائل دیپلماتیک به بار آورده است.
دولت آمریکا از محکومیت قوی اعدام شیخ نمر خودداری کرده است و در دوران سالها حبس این روحانی سکوت کرده بود.
اعلام حکم اعدام شیخ نمر و 46 نفر دیگر خشم عمومی را برانگیخت و تنش‌های دیپلماتیک در منطقه را تشدید کرد.
درهمین رابطه روزنامه نیویورک تایمز نوشت: بازی خطرناک عربستان با فرقه گرایی، قابل مدیریت کردن نیست. این روزنامه در تفسیری به قلم "تابی کریگ" استاد تاریخ در دانشگاه "راتجرز" آمریکا می‌نویسد: عربستان با علم کامل از برافروختن خشم دشمن دیرینه اش, ایران , "شیخ نمر" روحانی شیعه مذهب و مخالف سیاسی کشور را اعدام کرد. اصلا بعید نیست دادگاه سلطنتی ریاض روی این قضیه حساب باز کرده و به نتیجه‌ای که می‌خواسته رسیده باشد. این روزنامه می‌افزاید: وخامت اوضاع و قطع روابط عربستان با ایران عملی شتابزده بود.
اکنون باید دید چرا عربستان دست به این کار زد؟
نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: این پادشاهی تحت فشار است. قیمت نفت که اقتصاد کشور کاملا به آن وابسته است به شدت افت کرده است و همچنان روند نزولی را طی می‌کند.
از طرفی، ذوب شدن یخ روابط ایران - آمریکا بی‌تردید به جایگاه عربستان در سیاستهای منطقه‌ای خدشه وارد خواهد ساخت.
در یمن هم ارتش عربستان رو به شکست است. و اما در این امتداد، جدال با ایران، آنقدر که یک فرصت است یک مشکل نیست.
ازسوی دیگر در انگلیس و کانادا نیز تجمع‌های اعتراض آمیزی در محکوم کردن اعدام شیخ نمر باقر النمر برگزار شد.
در شهر تورنتو کانادا، جمع زیادی به یکی از میدان‌های اصلی آمدند و جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی را محکوم کردند. آنها عکس‌هایی از شیخ نمر و پلاکاردهایی در محکوم کردن محاکمه‌های ظالمانه و اعدام‌ها در دست گرفتند.
در لندن، پایتخت انگلیس نیز تعداد زیادی تجمع اعتراض آمیزی را برای محکوم کردن این اعدام برپاکردند. آنها اعلام کردند، اقدامات عربستان خارج از اصول عدالت بین‌المللی و محاکمه‌های عادلانه است.

نظر شما