شناسهٔ خبر: 10209651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

فقط روحانی هست!

صاحب‌خبر -

آرمان: در فاصله اندکی که به پایان مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان باقی است؛ گمانه‌زنی‌ها درباره لیست‌های انتخاباتی به اوج خود رسیده است. دو روز پیش در گروه‌های تلگرامی و برخي سايت‌هاي خبري دو لیست 15 و 16نفره از اسامی مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت‌مبارز در انتخابات خبرگان منتشر شد. دو لیستی که در آنها فقط نام حسن روحانی رئیس‌جمهوری وجود دارد و خبری از نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی به چشم نمی‌خورد. در لیست 15نفره اسامی اين افراد وجود دارد: 1- احمد جنتی، ۲- محمدتقی مصباح یزدی، ۳- قربانعلی دری نجف آبادی، ۴- محمدعلی تسخیری، ۵- ابراهیم امینی نجف‌آبادی، ۶- محمدباقر باقری‌کنی، ۷- محمد امامی کاشانی، ۸- محمد محمدی ری‌شهری، ۹- سیدمحمد غروی، ۱۰- حسن روحانی، ۱۱- محمدعلی موحدی کرمانی، ۱۲- ابوالفضل میرمحمدی، ۱۳- سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، ۱۴- علیرضا اعرافی و ۱۵- علی مومن. نکته قابل توجه آن است که نام آیت‌ا... یزدی در اين ليست نیست. اما در لیست 16نفره، آیت‌ا... یزدی به عنوان یکی از کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین در تهران به این لیست اضافه شده است. اگرچه پیش از این حجت‌الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت گفته بود در یک تقسیم کار از پیش تعیین شده، جامعه روحانیت قرار است به موضوع انتخابات مجلس و جامعه مدرسین به موضوع انتخابات خبرگان بپردازد، اما لیست 15نفره به عنوان لیست مورد نظر جامعه روحانیت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. بعد از انتشاراین لیست‌ها، حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي گفته است که اصلا اين تشکل روحاني، روز قبل از انتشار لیست گمانه‌زنانه جلسه‌اي نداشته است. خبري که مصباحي‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نيز آن را تاييد کرد اما پاسخ دقيق‌تر درباره ليست منتشر شده را به حجت‌الاسلام سیدرضا تقوي دیگر عضو این تشکل واگذار کرد.
اما از سوی دیگر آیت‌ا... محمد غروی عضو جامعه مدرسین در رابطه با صحت این لیست‌ها گفته است که «اگر این لیست در سایت جامعه مدرسین منتشر شده باشد، اعتبار دارد، اما در غیر این صورت قابل اتکا نیست.» وی درباره آخرین وضعیت لیست‌ها در جامعه مدرسین اظهار داشت: «در برخی استان‌ها لیست کاندیداها مشخص شده و لیست کامل است؛ اما در برخی دیگر، هنوز گفت‌وگوها ادامه دارد.» غروی درباره لیست تهران هم گفت: «در تهران بخش عمده‌ای از لیست مشخص شده اما هنوز در مورد یکی دو نفر جای بحث و گفت‌وگو باقی مانده است.» او درباره اینکه نام آیت‌ا... یزدی در یکی از لیست‌ها وجود ندارد با این حساب احتمال کاندیداتوری ایشان از حوزه‌ای دیگر تا چه میزان مطرح است، اظهار بی‌اطلاعی کرد. غروی در عین حال تاکید کرد: «با توجه به اینکه هنوز شورای نگهبان اسامی کاندیداهای تاییدصلاحیت شده را اعلام نکرده است، صحبت از لیست نهایی بی‌معناست.» به گفته غروی، اگرچه کسانی را جامعه مدرسین در لیست‌ها قرار داده و گمانش این است که این‌ها مورد تایید قرار می‌گیرند، اما بالاخره شورای نگهبان کار خودش را انجام می‌دهد و لیست نهایی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مشخص می‌شود. آيت‌ا... غروی همچنین درباره قرار گرفتن نام آیات هاشمی و سیدحسن خمینی در لیست مورد حمایت جامعه مدرسین هم گفت این موضوع هنوز مشخص نیست و درباره آن در حال گفت‌وگو هستیم.

هاشمی هست یا نیست؟!

اما یکی از مسائل مورد بحث در فضای سیاسی این است که در نهایت نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در لیست تشکل‌های اصولگرا یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین خواهد بود یا خیر. البته خبرها حاکی از آن است که این دو پایگاه سنتی اصولگرا تصمیم گرفته‌اند که در دو انتخابات حساس اسفند ماه جاری تقسیم کار انجام دهند. به این ترتیب که جامعه روحانیت در مورد لیست انتخابات مجلس تصمیم‌گیری کند و تنظیم لیست خبرگان برعهده جامعه مدرسین باشد. در همین رابطه حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز به دلیل مواضع آقای هاشمی‌رفسنجانی با حضور ایشان در لیست جامعه روحانیت مخالف هستند، اظهار داشت: این اظهارات آقای هاشمی هیچ استدلال قانونی و شرعی ندارد و ما هیچ بحثی درباره شورایی بودن رهبری نداریم. عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت قطعا حامی رهبر انقلاب است، افزود: اگر جامعه روحانیت احساس کند برخی به دنبال تضعیف رهبری هستند تصمیمی می‌گیرد که تقویت رهبری باشد ازاین‌رو در این شرایط بعد منفی آقای هاشمی در جامعه روحانیت بیشتر است. وی با بیان اینکه جامعه روحانیت نمی‌خواهد که نام آقای هاشمی در لیست جامعه باشد،‌ می‌گوید: بنده نیز جزو مخالفان حضور آقای هاشمی در لیست جامعه روحانیت برای خبرگان هستم اما بامتانت و مصلحت پیش می‌رویم. همچنین آیت‌ا... محسن غرویان عضو جامعه مدرسین در خصوص قرار گرفتن نام آیت‌ا...هاشمی در لیست انتخاباتی جامعتین اظهار داشته است: بنده معتقدم به طور قطع به یقین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در لیست جامعتین قرار می‌گیرد و کسانی که شایعاتی در خصوص قرار نگرفتن ایشان در لیست جامعتین را پخش می‌کنند می‌خواهند فضای سیاسی و انتخاباتی کشور را آزمایش و به گونه‌ای ملتهب کنند. غرویان همچنین تصریح کرده است: فعلا هیچ لیستی نهایی نشده و منتظر بررسی‌های شورای نگهبان هستیم.با این همه و بین این اظهارات متناقض، قربانی مسئول رسانه‌ای جامعه روحانیت مبارز گفته است: هنوز تصمیم نهایی درباره حضور نام آقای هاشمی در لیست خبرگان در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گرفته نشده است و تصمیم نهایی از طریق سخنگوی محترم و رسانه جامعه روحانیت مبارز به اطلاع خواهدرسید.

نظر شما