شناسهٔ خبر: 10167581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شیخ« نمر باقر النمر» اعدام شد + زندگی‌نامه

خبرگزاری شبستان: وزارت کشور عربستان در بیانیه ای از اعدام شیخ« نمر باقر النمر» رهبر شیعیان این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روسیاالیوم، وزارت کشور عربستان اعلام کرد: مقامات سعودی حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی شیعه عربستان را به همراه ۴۶ متهم دیگر اجرا کرده اند.

بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند امروز در 12 منطقه در عربستان شامل ریاض، مکه ، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اجرا شده است.

این وزارتخانه مدعی شد: محکومان به اعدام افکار افراط گرایانه داشتند و انفجار و کشتار انجام دادند.

«محمد النمر» برادر شیخ نمر در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، خبر اعدام برادش را تایید و این اقدام آل سعود را محکوم کرد و آن را شنیع دانست.

خبر اعدام شیخ النمر واکنش های گسترده ای در میان کاربران شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.

برهمین اساس، برخی از کاربران شبکه اجتماعی حکم اعدام النمر در اولین روز از سال 2016 را باور نکرده بودند.

چندی پیش نیز، «عامر البیاتی» سخنگوی دارالفتوای اهل تسنن در عراق اعلام کرده بود که شیخ«مهدی الصمیدعی» مفتی اهل تسنن در عراق قرار است دیدار رسمی با مقامات سعودی در ریاض داشته باشد و برای عفو نمر النمر میانجی گری کند

گفتنی است، عربستان سعودی با 157 مورد اعدام در سال 2015 میلادی، رکورد بیشترین مجازات مرگ را در یک سال واحد از سال 1995 تاکنون رقم زده است.

شیخ نمر در خانواده ای سرشناس و اهل دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

وی تحصیلات مقدماتی خود را در شهر عوامیه تکمیل کرد و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران سفر کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند، که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

نمر از معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آمد، و در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب "اللمعة الدمشقیة" و کتاب "جامع المدارک" و "مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر پرداخت.

وی پس از بازگشت به عربستان مرکز "الإمام القائم(عج)" را  در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای "مرکز اسلامی" در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر را در سال 2012 بازداشت کردند. آنها پیش از آن نیز چندین بار وی را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده بود.

نخستین بازداشت شیخ نمر به می 2006 میلادی بازمی‌گردد، وی هنگام بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

اتهام شیخ نمر این بود که در این همایش با قرائت پیامی از دولت سعودی خواسته بود به "قبرستان بقیع" رسیدگی کند، مذهب "تشیع" را به رسمیت بشناسد و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

شیخ نمر دومین بار در 23 آگوست 2008 میلادی در شهر "القطیف" به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای دولت سعودی تحریک شیعیان عربستان و درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود. اما مقامات سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کردند.
این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس 2009 میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت.

 

نظر شما