این که میگویند «سینما بی رحم است» چندان بی راه نیست چرا که با توجه به شرایط و موقعیت کنونی سینما به لحاظ اقتصادی بسیاری از بازیگران خواسته یا ناخواسته از حضور در سینما کناره گیری کرده یا به نحوی کنار گذاشته شده اند، اگرچه شاید در تلویزیون و تئاتر نقشهای کمرنگی داشته باشند. در شرایطی که پیشکسوتان و بزرگان بازیگری سینمای ایران خانه نشینی را به بازی در مقابل دوربین ترجیح داده اند ورود بی ضابطه بازیگران بی تجربه و جوان که البته زنگ خطری برای آینده سینمای ایران است همچنان ادامه دارد.سال هاست تماشاگران حرفهای سینما از تماشای بازیهای تحسین برانگیز و درخشان بازیگرانی چون: احمد نجفی، اسماعیل شنگله، امین تارخ، ابراهیم آبادی، ایرج راد، بهزاد خداویسی، پری امیر حمزه، روح انگیز مهتدی، جهانگیر الماسی، داوود رشیدی، دانیال حکیمی، رضا بابک، آزیتا حاجیان، آتنه فقیه نصیری، سیما تیرانداز، افسانه بایگان، اکبر معززی، الهام پاوه نژاد، عنایت شفیعی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، یاسمین ملک نصر و... محروم مانده اند. این در حالی است که این بازیگران نقش بسزایی در ماندگاری فیلم هایی که در آنها ایفای نقش کرده اند دارند و اگر اهل سینما نباشی نام بسیاری از آنها از خاطرت رفته است و این جای تاسف دارد که سرمایههای بازیگری به فراموشی سپرده شده اند.با مروری بر غیبت خواسته یا ناخواسته برخی از این بازیگران یاد آنها را در خاطر دوستداران سینما زنده میکنیم.
نمیتوانم سر لوکیشن بروم
فیلم شناسی: هامون، ،لیلا وپری(داریوش مهرجویی) ،دل و دشنه (مسعود جعفری جوزانی)، دلشدگان (زنده یادعلی حاتمی) ،خط قرمز (مسعود کیمیایی) ،برج مینو (ابراهیم حاتمی کیا)، میهمانی خصوصی(حسن هدایت ) و...
توران مهرزاد متولد 1309 تهران است و فعالیت درعرصه دوبله را از سال 38 آغاز و جای سوفیا لورن ولورن باکال صحبت کرده است.
سال 47 وارد عرصه سینماشدو تاکنون چندین جایزه بازیگری از جشنوارههای مختلف دریافت کرده و 4 کتاب نیزدرباره تکنیک بازیگری وی به چاپ رسیده است. در سریالهای «این خانه دور است»و «امام علی(ع) » در نقش« اسما »خواهر عایشه ایفای نقش کرد. آخرین حضور توران مهرزاد در سینما بازی در فیلم «عینک دودی» در سال 78 است. او ایفاگر نقشهای مادر مهشید (بیتا فرهی) در هامون ،مادر لیلا (لیلا حاتمی) در لیلا،مادر پری(نیکی کریمی) در فیلمهای «پری» و«برج مینو» است. مهرزاد در سالهای اخیر فعالیتش را به بازی در نمایشهای رادیویی محدود کرده است و هر از گاهی نقشهای کوتاهی را در نمایشهای رادیویی صحبت میکند.
توران مهرزاد میگوید: «پس از سریال امام علی(ع) کارگردانان بسیاری به سراغم آمدند اما دیگر علاقهای به بازی در نقشهای تکراری نداشتم، از طرفی کار ضبط طولانی برایم سخت بود.
از زمانی که زمین خوردم و در بیمارستان بستری شدم یک سال میگذرد ولی هنوز حالم خوب نیست . دو پیشنهاد کاری به من شد که به خاطربیماری قادر به رفتن سر لوکیشن نیستم اگر حالم خوب شود حاضرم کار کنم به شرط آن که نقش طولانی نباشد. به همه نقش هایی که بازی کرده ام علاقه دارم ولی شاهزاده خانم «دلشدگان» علی حاتمی را خیلی دوست دارم. هنوز هم برای بازی در سینما و تلویزیون با من تماس میگیرند امانمی پذیرم چون زمان طولانی کار مرا خسته میکند و فقط میتوانم دو سه روز سر کار حاضر شوم . »
پس از بازنشستگی جلوی دوربین میروم
فیلم شناسی: پرواز پنجم ژوئن(علیرضا سمیع آذر)،شبح کژدم(کیانوش عیاری)،طپش و همنفس(مهدی فخیم زاده)،فرود درغربت(سعید اسدی)،نصف جهان(مرتضی شاملی)،تصویرآخر( مهدی صباغ زاده ) و....
ناصر آقایی متولد 1325 قم و دارای مدرک دکترا از دانشگاه« واریک» انگلستان، کارشناسی ارشد از دانشگاه ایالتی «فلوریدا» و کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای دراماتیک است . آخرین بازی اش در سینما در فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی در سال 90 است. ناصر آقایی در فیلم جاسوسی «پرواز پنجم ژوئن» نقش «فریبرز اتابکی » سرکرده یک باند هواپیما ربایی را ایفا کرد وبازی باورپذیر وشباهتهای فیزیکی اش به بازیگران خارجی سبب شد نقش و بازی اش به دل بنشیند و تماشاگر او را باور کند. در فیلم تحسین شده «شبح کژدم» کیانوش عیاری که یکی از فیلمهای شاخص در باره سینماست، نقش آفرینی تاثیر گذارش در مقابل بازی تحسین بر انگیز جهانگیر الماسی به چشم منتقدان آمد. ناصر آقایی میگوید:«این روزها بیشتر مشغول کارهای دانشگاهی هستم و کمتر فرصت میکنم برابر دوربین حاضر شوم. نزدیک 30 سال است در دانشگاه حضور دارم و این کار حرفه اصلی من است و در کارهای سینما و تلویزیون هم در هر فرصتی که فراهم شود، کار میکنم. شاید پس از بازنشستگی این فرصت بیشتر فراهم شود که بتوانم در برابر دوربین حضور داشته باشم».
سینمای امروز باب طبع من نیست
فیلم شناسی:تیغ و ابریشم و دندان مار( مسعود کیمیایی)، آخرین پرواز (احمد رضا درویش)، زمان از دست رفته (پوران درخشنده)، دلشدگان (زنده یاد علی حاتمی)، دادستان (بزرگمهر رفیعا)، عشق کافی نیست ،مارال (مهدی صباغ زاده)،قدمگاه (محمد مهدی عسگر پور) و....
فرامرز صدیقی متولد 1328 سقز و دانش آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
سینما را با بازی در فیلم «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان تجربه کرد. نامزد بهترین نقش اول مرد برای بازی در فیلم «دندان مار» اثر مسعود کیمیایی و برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد برای بازی در فیلم «دادستان» بزرگمهر رفیعااز هشتمین و دهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. فرامرزصدیقی علاوه بر بازیگری، کارگردانی فیلم «طعمه» را نیز سال ۷۱ در کارنامه اش به ثبت رسانده است.
آخرین حضور وی در سینما بازی در فیلم «خاک و آتش » ساخته مهدی صباغ زاده در سال 89است.
بیشک بازی درخشان وی در نقش «رضا»ی «دندان مار» کیمیایی و رابطه دریغ انگیز استاد و شاگردی اش با آقا جلال (زنده یادجلال مقدم) و همچنین دوستی با احمد(احمد نجفی)جوان جنوبی جنگ زده و صمیمیت اش باخواهرش زیور (گلچهره سجادیه) در خاطر بسیاری از تماشاگران حرفهای و منتقدان سختگیر سینماحک شده است.
صدیقی نقش خاطره انگیز بازپرس «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی را بسیار تاثیرگذار بازی کرد که تلاش داشت سوسن مکاشی« فریماه فرجامی» را از دام اعتیاد برهاند.
فرامرز صدیقی که چند سالی است کمتر خبری از وی در عرصه سینما به گوش میرسد یا در رسانهها بازتاب دارد تصریح میکند:« سینما این روزها چندان باب طبع من نیست. دوست ندارم در فیلمهایی بازی کنم که حرفی برای گفتن ندارند. ترجیح میدهم در شرایط کنونی سینما و بازیگری به کارنامه ام خدشه نزنم و با بازی در هر فیلمی اعتبارم در سینما را زیر سوال نبرم.
نمی توانم زیاد سر صحنه بمانم
فیلم شناسی: شیر سنگی (مسعود جعفری جوزانی) ،پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده) ،دزد عروسکها (محمد رضا هنرمند) ،شیفته ،اثیری و جنایت(محمد علی سجادی )، آبی(حمیدلبخنده) و …
آزیتا لاچینی متولدسال 1316 در تهران و همسر بازیگر فقید «فیروز بهجت محمدی» است. بسیاری از تماشاگران سینما و تلویزیون«گل بانو» ی «شیر سنگی»، مادر روجا(لعیا زنگنه) در« شیفته»،مادر سمندر(امین حیایی) در«اثیری»، مادر مهتاج(میترا حجار) در «جنایت»، خانم مدیر خشک و قانون مدار در« پرنده کوچک خوشبختی»، مادرآذر (کمند امیر سلیمانی) در «پدر سالار» و مادرمریم افشار(لعیا زنگنه ) را در «درپناه تو» با بازی آزیتا لاچینی در خاطر دارند .آخرین حضورش در سینما بازی درفیلم «عروسک فرنگی » ساخته فرهاد صبا در سال 84 است . صدایش به جای «مادر اوشین» در سریال« سالهای دور از خانه» در ذهن خیلیها حک شده و خاطره ساز است. آزیتا لاچینی این روزها حال چندان مساعدی ندارد و اظهار میکند: « بیماری وجودم را گرفته اما باز هم میخندم و خدا را شکر میکنم. با این که تجربه سالها بازی در سینما و تلویزیون را دارم اما با این وجوداز طرف ارشاد تحت بیمهای هستم که اصلا به درد من نمیخورد و همه ویزیتها و داروهایم را آزاد حساب میکنم. برای درمان بیماری هایم مجبور شده ام به چند بانک بدهکار شوم و وام بگیرم. سال هاست سر کار نمیروم. راستش را بخواهید زیاد نمیتوانم سر صحنه بمانم. انرژی قدیم را ندارم اما دوبله را دوست دارم».
می خواهم استراحت کنم
فیلم شناسی: کرکسها میمیرند و وکیل اول(جمشید حیدری)، در محاصره و بالاش (اکبر صادقی) ،افسون(محمد رضا صفوی)،تپش و خواستگاری(مهدی فخیم زاده)، کمیته مجازات(زنده یاد علی حاتمی)،نیما یوشیج(نادر کجوری)، «به خاطر خواهرم» (حجت ا... سیفی) و...
اسماعیل محرابی متولد ۱۳۲۳ و دانش آموخته کارشناسی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و پدر آشا محرابی بازیگر سینما و تلویزیون است. بازی در سینما را از سال ۵۹ با «کرکسها میمیرند» آغاز کرد.
وی در مجموعههای ارزشمند و فاخر تلویزیون از جمله «سربداران» محمد علی نجفی، «هزار دستان» زنده یاد علی حاتمی،«بوعلی سینا» ی کیهان رهگذار، «تنهاترین سردار» مهدی فخیم زاده،«خانه سبز» و «سرزمین سبز» بیژن بیرنگ و مسعود رسام و زیر بازارچه(رضا ژیان) ایفای نقش کرده است. هنوز بازی تاثیر گذار و باور پذیرش در فیلم «خواستگاری »مهدی فخیم زاده در نقش پسری متعصب که با ازدواج مادرش (ثریا قاسمی)و زنده یاد هادی اسلامی مخالفت میکرد و دردسر میآفرید شیرین به نظر میرسد.
مخاطبان حرفهای تلویزیون نیزهنوز نقش آفرینیهای خاطره انگیز وی را در سریال «آیینه» غلامحسین لطفی فراموش نکردهاند . بازی اسماعیل محرابی در نقش «نصر ا... خرمی » مامور سرشماری سریال«هزار دستان» که با دو چرخه اش همراه جمشید لایق ( جعفرقلی خان نشاط)در گیر سرشماری نفوس تهران بود در خاطر خیلیها حک شده است. آخرین حضور وی در سینما به بازی در فیلم «بوسههای مادر» در سال 88 باز میگردد. اسماعیل محرابی میگوید:« خواستم کمی استراحت کنم.هم استراحت میکنم و هم منتظر کار خوب میمانم. برخی گفتهاند من حوصله بازی کردن ندارم در حالی که این طور نیست فقط دوست ندارم زیاد بازی کنم. ترجیح میدهم کم کار کنم اما در یک کار خوب بازی کنم. وقتی حاضرم از بازیگری منصرف شوم که کار خوبی پیشنهاد نشود».
∎