تمام سایتهای پیشبینی هوا را زیرورو میکنیم و تقریبا با تمام سازمانهای مرتبط تماس میگیریم تا به آنچه در نظر داریم برسیم به نقطه روشنی از امید و نشانهای از ناپایداری در هوا! نشانهای از وزش شدید باد یا باران.
لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با " رویکرد" شاخص کیفیت هوای تهران را ۱۳۳ و ناسالم برای گروههای حساسمیداند و میگوید:« غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون همچنان فراتر از حد مجاز بوده و روی عدد ۱۳۳ و ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد. از سوی دیگر مونوکسید کربن ۴۶ و در شرایط پاک قرار دارد و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ۶۶ بوده و سالم است.»
نظری ادامه میدهد:« توصیه میکنیم در شرایط ناسالم برای گروههای حساس، سالمندان و کودکان، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی و خانمهای باردار، از فعالیتهای طولانی و سنگین در فضای باز بپرهیزند.»
محمد رستگاری معاون مرکز نظارت و پایش محیط زیست استان تهران نیز به شهروندان توصیه میکند از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کرده و گروههای حساس در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.
اما در سایت سازمان هواشناسی دنبال نشانهای از باران میگردیم. در نقشههای پیشبینی هوای تهران هوای امروز و ۴۸ ساعت پس از آن را غبار آلود نشان میدهد و پس از آن پیشبینی شده که هوا بتدریج ابری شده و با بارش احتمالی باران یا برف همراه است. براساس پیشبینیهای انجام شده این اتفاق ۵ شنبه خواهد افتاد.
درهر حال طولانی شدن آلودگی هوا در تهران بیانگر آن است که برنامههای مقطعی مانند تعطیلی مدارس و ممنوعیت فروش آرم روزانه طرح ترافیک و حتی طرح زوج و فرد هم تاثیر بر آلودگی هوا ندارند و نیاز به اجرای سیاستهای کلانتر و همکاری بیشتر سازمانهای مرتبط در این حوزه وجود دارد.
گفتنی است به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا میگوید:« تعطیلی مدارس در واقع اقدامی برای کاهش تاثیرات نامطلوب هوای آلوده بر کودکان به عنوان یکی از گروه های حساس جامعه است اما باید جهت گیری برنامه ها و اقدامات برای کاهش آلودگی هوای تهران به سمتی برود که ما ناگزیر از تعطیل کردن مدارس نباشیم و شهروندان هوای سالم برای تنفس داشته باشند.»
به گفته او کاهش آلودگی هوا در تهران با اجرای یک برنامه ممکن نمیشود چرا که منابع تولید آلاینده در تهران متعدد است و با توجه به اینکه اصلی ترین منبع آلاینده ها ناوگان سواری متحرک در تهران به ویژه خودروهای فرسوده اند، اگر سیاستهای کلان کشور از رده خارج کردن ناوگان فرسوده را در دستور کار قرار دهد به میزان قابل توجهی از غلظت آلایندههای هوای تهران کاسته می شود و شاهد تعداد روزهای ناسالم کمتری در تهران خواهیم بود.
حسینی معتقد است که طرح و برنامههای متعددی برای کاهش آلودگی تهران آماده شده اما اجرایی شدن آنها نیازمند همگرایی سازمان هایی متعددی است که در این زمینه مسوولیت دارند اما متاسفانه برای اجرای برنامهها هماهنگ عمل نمیکنند و همه به طور یکسانی به ضرورت کاهش آلودگی هوا اولویت نمی دهند. حالا حاکمیت شرایط پایدار جوی موجب وقوع پدیده وارونگی هوا در تهران شده و حجم انبوهی از آلاینده ها در آسمان تهران گیر افتاده و نمیتواند جابه جا شود.