شناسهٔ خبر: 10030238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

برخی چرا زحمت درست می‌کنند!

آرمان- علی زمانی: از تعداد ثبت‌نام‌ها برای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد می‌شود! دو روز است که برخی شخصیت‌های شناخته شده کشور با حضور در پشت تریبون از تعداد زیاد ثبت‌نام کنندگان برای مجلس خبرگان انتقاد می‌کنند و این انتقاد در افکار عمومی با دعوت مسئولان برای حضور افراد واجد شرایط در انتخابات‌ها مسائلی را پدید آورده است. برخی این سوال را می‌پرسند که تعداد زیاد کاندیداها چه اشکالی دارد که از آن انتقاد می‌شود و اگر موضوع صلاحیت نداشتن افراد ثبت‌نامی است که شورای نگهبان و نهادهای مربوطه مگر این موضوعات را با دقت بررسی نمی‌کنند؟ به دنبال ابراز نگرانی‌ها بود که یکی مقامات خواستار اطلاع پشت پرده‌ها از سوی نگران‌ها شد.

صاحب‌خبر -

وزیر کشور اما این نگرانی را آنچنان مهم قلمداد نکرد. روز پنجشنبه بود که رئیس مجلس خبرگان گفت: اهداف دیگری پشت پرده ثبت‌نام ۸۰۰ نفر برای مجلس خبرگان وجود دارد. آیت‌ا... یزدی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره و تصریح کرد: کلید جمهوریت و اسلامیت نظام در دست مجلس محترم خبرگان رهبری است و هنگامی که بر اهداف و وظایف این مجلس، دقت می‌کنیم، مشاهده خواهیم کرد که جمهوریت و اسلامیت در این مجلس وجود دارد؛ به این معنا که مردم هستند که باید اشخاص واجد شرایط عضویت در خبرگان را انتخاب نمایند. وی با اشاره به اینکه اهداف و وظایف مجلس خبرگان رهبری بر همگان روشن است، بیان کرد: ملت شریف ایران نباید فراموش کنند که مجلس خبرگان رهبری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید با دقت بر اشخاص، رأی خود را به صندوق بیندازند. رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین بخش تشکیلاتی نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان رهبری است؛ چراکه رهبر از این مجلس تعیین شده و شخص رهبری قوای ثلاثه را تأیید، تنفیذ و هماهنگ کرده و اسلامیت آن را از این طریق تأمین می‌نمایند. وی ابراز داشت: جمهوری بودن این نظام مقدس به مجلس خبرگان رهبری بستگی دارد؛ چراکه تمام مردم در آن دخالت داشته و مهم‌ترین وظیفه‌ای که تعیین رهبری است، بر عهده این مجلس است. آیت‌ا... یزدی با بیان این مطلب که قدرت تشخیص فقیه لایق، یکی از شرایط اعضای خبرگان رهبری است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در قانون انتخابات خبرگان، نام نویسی آزاد بوده و خانمی با وضعیت بدحجاب و پوششی نامناسب برای ورود به این مجلس نام‌نویسی کرده که مضحک است و مسئولان اعلام می‌کنند که آزادی است و ثبت‌نام اشکالی ندارد!

آیت‌ا... جنتی هم انتقاد کرد

از سوی دیگر دبیر شورای نگهبان دیروز اظهار کرد: متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟ خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟ وی خاطرنشان کرد: این موضوع درباره کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هم مطرح است، برخی از این کاندیداها واقعا چه انتظاری دارند؟! عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رای می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رای ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند.

نگران نیستم، پشت پرده‌ها را اطلاع دهید

وزیر کشور اما نگرانی ندارد و می‌گوید که من از افزایش حضور داوطلبین اظهار نگرانی ندارم اگر کسی فکر می‌کند که افرادی پشت پرده‌ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات، اطلاع دهند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی اظهار کرد: ترافیک حضور داوطلبان در وزارت کشور برای مجلس خبرگان 22درصد و برای مجلس شورای اسلامی 20درصد بوده است. بخشی از این ترافیک مربوط به حضور خبرنگاران در این ستاد است که ذوق و شوقی برای داوطلبان ایجاد می‌کنند. به طور کلی از همه همکارانی که برای حضور در این انتخابات احساس مسئولیت کردند تشکر می‌کنم. وی با بیان آماری درباره ثبت‌نام‌های داوطلبین مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:‌ در دور قبلی 493نفر ثبت‌نام کردند. این دوره داوطلبان به 801 نفر رسیدند. وی در پاسخ به اظهارنظر یکی از علما که درباره افزایش داوطلبان انتخابات اظهار نگرانی کرده بود نیز تصریح کرد: ‌اگر من هم نگران بودم از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند تشکر نمی کردم. هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت کننده در انتخابات پشت پرده‌ای دارند باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهد.

نظر شما