شناسهٔ خبر: 10018511 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

وقتی ارائه تسهیلات به خودروهای بی کیفیت داخلی مهم تر از توسعه حمل و نقل عمومی می شود؛

هوای پایتخت در مسیر شرایط اضطرار/ چرا مدعیان بنزین های پاک سکوت کرده اند؟ + نمودار شاخص ها و تصاویر

صاحب‌خبر -
آلودگی هوا

سرویس اجتماعی فردا:
همزمان با سرد شدن هوا، آلودگی هوا در تهران تشدید و باز هم تعطیلی مدارس به عنوان راهکار انتخاب شد، طوری که در چند روز اخیر موجب شد تا دانش آموزان تهرانی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته را در تعطیلات سپری کنند. باز هم هوای تهران در وضعیت اضطرار قرار گرفت و سلامت هموطنانمان به خطر افتاد و مسئولان با اظهاراتی سعی بر تبرئه خود از این موضوع کرده و به جای ارائه راه حل به دنبال مقصر می گشتند. متاسفانه وضعیت کنونی آلودگی هوا منجر به مرگ تدریجی شهروندان شده طوری که در چند روز گذشته تعداد افراد فوت شده در تهران به 180 نفر رسیده است.
 
تسهیلات 25 میلیونی خودروی بی کیفیت داخلی مهم تر از توسعه حمل و نقل عمومی!
 
بر اساس گزارش بانک جهانی، سالانه به دلیل آلودگی هوا، ۴۵۰۰۰ نفر د‌ر ایران جان خود را از دست می دهند. در اثر آلودگی هوا د‌ر سال ۱۳۸۲، ۸۱۵۲ تهرانی فوت کرده اند، طوری که د‌ر فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۵، نه تنها از میزان مرگ بر اثر آلود‌گی هوا د‌ر تهران کاسته نشد‌ه، بلکه تنها د‌ر آبان ماه سال ۸۵، آلود‌گی هوای تهران به اند‌ازه نیمی از تمام سال ۸۲ قربانی د‌اشته است. همچنین د‌ر کشور د‌ر سال ۱۳۸۹ حد‌اقل ۴۰۰۰ نفر د‌ر اثر این آلود‌گی جان خود‌ را از د‌ست د‌اد‌ه‌اند‌ که بیشترین عامل آلایند‌ه هوای شهر تهران از سوی محققان و کار‌شناسان خود‌رو‌ها اعلام شد‌ه‌اند‌ و بیش از ۷۵د‌رصد‌ آلود‌گی هوا ناشی از ترد‌د‌ خود‌روهای پایتخت است. د‌ر تهران بیش از ۳میلیون خود‌رو و موتور سیکلت د‌ر حرکت است، از سویی و براساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، هر خود‌رو به ازای هر کیلومتر ۶۴گرم آلود‌گی تولید‌ می‌کند‌. هر سفر شهری د‌ر این طرح د‌ر حد‌ود‌ ۹کیلومتر تعیین شد‌ه است. د‌ر واقع هر خود‌رو به ازای هر سفر شهری بیش از نیم کیلوگرم و هر موتورسیکلت نیز د‌ر شهر تهران به اند‌ازه خود‌روهای شخصی آلود‌گی تولید‌ می‌کند‌. با تکیه بر این مطالعات د‌ر تهران بیش از ۱۶میلیون سفر شهری انجام می‌شود‌ و این به ‌معنای آن است که د‌ر هر روز ۹هزار و ۲۱۶تن آلود‌گی وارد‌ هوای پایتخت می‌شود‌. حال تصور کنید‌ که روزانه این حجم از آلود‌گی وارد‌ ریه شهروند‌ان تهرانی می‌شود‌، اگر چه شاید‌ د‌ر نظر اول که د‌ر محیط بیرون قرار می‌گیرید‌ متوجه این حجم نشد‌ه و گاهی هم به لطف بارش باران از این مقد‌ار کم شود‌ اما روزهایی که هوا سنگین است و سایه مرگ و انواع بیماری‌ها را بر فراز پایتخت حس می‌کنید‌ تصور وحشتناکی است اما این واقعیت هروز د‌ر تهران اتفاق می‌افتد‌.

این در حالی است که دولت یازدهم با حمایت از خودروسازان و با در نظر گرفتن تسهیلات 25 میلیون تومانی، مدیران خودرساز را تشویق به تولید خودروهای بی کیفیت کرد. بودجه ای که اگر با تدبیر، صرف توسعه حمل‌ و نقل عمومی می شد، آلودگی هوای تهران به این حد نمی رسید.






 
بی کیفیتی بنزین های وارداتی
 
یکی دیگر از علل افزایش آلودگی هوا، بی کیفیتی بنزین های وارداتی است، بر اساس گزارشات واصله از سوی سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون انرژی مجلس مشخص می شود که بنزین‌های وارداتی تا هیچ ‌یک از شاخصه‌های بنزین یورو 4 را نداشته و حتی برخی از آنها، از شاخصه‌ها و معیارهای بنزین یورو 2 نیز برخوردار نبوده است.
 
وقتی که برای رفع آلودگی هوا منتظر باد و باران می شویم!
 
بسیاری از شهرهای جهان توانسته اند با معضل آلودگی هوا مقابله کنند و با برنامه ریزی مناسب از خسارات آن بکاهند. باید گفت که اولویت اصلی برای کاهش آلودگی هوای تهران مدیریت یکپارچه شهری است. مصوبات و آیین نامه های مختلفی از سال 78 برای جلوگیری از آلودگی هوای کلان شهرها روی هم تلنبار گردیده و در نهایت به دست فراموشی سپرده شده اند. با وجود این که در دولت‌های مختلف برای رفع آلودگی هوا نسخه‌های گوناگونی پیچیده شده و حدود 10 قانون نیز در مجلس برای مقابله با آلودگی هوا به‌ تصویب رسیده، متاسفانه هنوز هم باید منتظر باد و باران برای رفع آلودگی هوا باشیم.
 
اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا
 
در سال های اخیر مدیریت شهری گام های مؤثری در مسیر کاهش آلودگی هوای تهران برداشته است. ایجاد و توسعه مراکز مکانیزه معاینه فنی، خروج تدریجی صنایع آلاینده از تهران، توسعه حمل ‌و نقل عمومی با محوریت مترو، ورود به موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی، ورود به موضوع جایگزینی تاکسی های هیبریدی به جای 4 هزار دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی 200 دستگاه مینی‌بوس فرسوده و تست فنی مخازن گاز اتوبوس‌های گازسوز از جمله این اقدامات بوده است.

این در حالی است که لزوم کاهش استفاده از خودروهای شخصی به منظور کاهش آلودگی هوا، تنها زمانی محقق می‌شود که بتوان جایگزین مناسبی به نام توسعه حمل‌ و نقل عمومی را در اختیار مردم قرار داد.

گسترش خطوط مترو در کنار افزایش خطوط اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس های تندرو نیازمند بودجه می باشد. سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران با انتقاد از رویه دولت در این‌باره می گوید: مشکل متروی تهران امروز تنها تأمین اعتبارات لازم است و درصورت تکمیل خطوط در دست ساخت می‌توانیم ظرفیت جابه‌جایی مسافر توسط مترو را در تهران افزایش دهیم. زمان آن رسیده که مردم بدانند پولی که از عوارض دریافتی از آنها به‌دست می‌آید و پولی که از محل بودجه‌های میلیاردی حاصل از فروش نفت به‌دست می‌آید، کجا و چگونه هزینه می‌شود.