شناسهٔ خبر: 40614400 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

سقف های وافل و نکات اجرایی آن

صاحب‌خبر -

سقف وافل با وجود کاربری های متفاوت ، بسیار پر کاربرد هستند.در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی از این سقف ها همراه با آموزش نکات اجرایی آن در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه سقف های وافل

پس از سال ها بررسی و تحقیق در مورد نیازهای موجود در صنعت ساختمان و هم چنین با بررسی بر روی سقف های مورد استفاده و متعارف در سال های گذشته، سقف های وافل یا سقف های گرین وافل تولید شدند . مفاد آئین نامه های ساختمان که به تازگی پا به عرصه ساخت و ساز کشور گذاشته شده بود،بررسی شدند و این نوع سقف وافل که درواقع به روزآوری روش های متداول بود،با قالب هایی به همین نام (قالب وافل) ثبت و اجرا شد.در ابزار و روش های موجود در اجرای این قالب ها هزینه هایی اضافه تری وجود ندارد و با استفاده از اجرای این سقف ها با انجام اصلاحاتی در الگوی مصرف مصالح و روش اجرا قبلی، از هدر رفت منافع ملی جلوگیری شد.در روش های اجرایی قبلی از از مصالح گران مانند تیرآهن،میلگرد و بتن فعال استفاده می شد.

قبل از معرفی سقف های وافل و روش اجرای آن ها ، باید به یک سری ازدلایلی که باعث شده است تا مهندسین،پیمانکاران و طراحان تمایل زیادی به استفاده و اجرای این سقف دارند،توجه کرد.امروزه برخلاف سال های گذشته ، تنوع سیستم های سازه ای و سقف ها بیشتر شده است و برای اینکه بتوان گزینه ی مناسبی جهت اجرای سقف سازه ها انتخاب کرد باید پارامتر های مختلفی مثل کیفیت ، سرعت ، نوع اسکلت ، قیمت سقف  ها و هم چنین وزنی که به سقف ها وارد می شود را در نظر گرفت . به طور کلی باید بتوانیم از بین روش های مختلف،بهترین و بهینه ترین روش را انتخاب کنیم.

 



عیوب سقف های تیرچه بلوک

-  این تیرچه ها در کارگاه های جداگانه تولید می شوند و نظارت کامل و دائم در ساخت آن ها ممکن نیست. بنابر این ممکن است درصد بسیاری از این تیرچه های بلوک توسط افرادی که تخصص کافی ندارند ساخته شده و کیفیت مناسب را نداشته باشند.
- در تیرچه بلوک ، بتن استفاده شده در واقع یک ملات سیمانی است و باید مقاومت این بتن هم در محاسبات و هم در اجرای بتن سقف یکسان باشد.در بسیاری از موارد پس از بتن ریزی ، تیرچه به لرزش و به اصلاح ویبره در می آید که باعث عدم سطح یکسان بین سقف و بتن می شود.
- به دلیل عدم استفامت بلوک ها در حین اجرای سقف ، خطرات فراوانی که ممکن است حتی سقوط کاگر ها را شامل باشد ، برای نیرو های اجرایی به وجود می آید.
- هنگام قرار دادن تیرچه ها بر روی سقف ، اغلب مواد بتن بر روی تیرچه ها تخریب می شود به طوری که میلگرد های داخل تیرچه نمایان شده و در مرحله ی بتن ریزی این محل خالی خواهد ماند.در واقع این تیرچه ها در محل تکیه گاه خود به تیر اصلی ، هیچ گونه تکیه گاهی ندارند که این از ضعف های بسیار مهم این روش است.
- به دلیل ماهیت بلوک ها، میلگرد های حرارتی داخل فوم ها فرو میروند و در اصل عملا با این کار، وظیفه ای که میلگرد های حرارتی  در سقف ها داشتند از بین می رود و هیچ کاربردی نخواهند داشت.
- در مرحله ی بتن ریزی به دلیل فشاری که از ریخته شدن بتن وارد می شود ، فوم های بلوک جا به جا می شوند.
- در اجرای این روش ، مصالح در اطراف ریخته شده و تمیز کردن آن ها دشوار است چرا که هیچ گونه مصالح پرت و اضافی نباید وجود داشته باشد.
- بلوک ها با وجود مقاومت زیاد در برابر حریق ، در زمان آتش سوزی سبب سرعت گرفتن انتشار آتش می شوند و گاز های سمی از خود مساعد می کنند که باعث خفگی افراد حبس شده در محیط خواهد شد.

 



سقف وافل

سقف وافل به سقف های مشبک و قابلمه ای شکل گفته می شود که جهت پوشش دادن دهانه های بزرگ و وسیع استفاده می شود.عملکرد این سقف ها مانند دال های یک طرفه است و نیازی به میلگرد های تقویتی و اتصال آن ها به تیرهای کناری وجود ندارد. سقف وافل می تواند در اسکلت های بتنی،فلزی و ... استفاده شود.با تغییر نحوه ی مونتاژ آن ها می توان سقف های وافل یک طرفه یا دو طرفه را اجرا کرد.
قالب این سقف ها به شکل مکعبی و توخالی است که با توجه به پروژه ، در ابعاد متفاوت ساخته و به پروژه منتقل می شود.قالب های وافل از جنس پلاستیک کامپوزیت است که وزن بسیار کمی دارند و حمل و نقل و جای گذاری آن ها توسط کارگر ها بسیار آسان است.سطح قالب های وافل سیقلی است که باعث مورد استفاده قرار گرفتن بتن می شود. قالب های وافل ، قالب های غیر ماندگار هستند.به این معنی که پس از بتن ریزی سقف ، از زیر بتن جدا می شوند و امکان استفاده ی مجدد آن ها در پروژه های بعدی وجود دارد.این قالب ها پس از از دست دادن کارآیی و عمر مفید خود ، قابل بازیافت بوده و به چرخه ی تولید باز میگردند و بنابر این آسیبی به طبیعت وارد نمی کنند.

مزایای سقف وافل

- انواع بلوک و تیرچه های از پیش ساخته شده حذف می شود که باعث عدم محدودیت در سایز های میلگرد داخل تیرچه است.
- تمامی مراحل وهزینه های ساخت تیرچه در کارگاه که شامل حمل و نقل، انبار کردن ، انتقال و اجرا حذف می شود . چرا که تیرچه به صورت درجا ایجاد می شود. زمانی که بتن ریخته می شود ، خود به خود فضایی که بین قالب ها وجود دارد،یک تیرچه را به وجود می آورد.
- مشکلات در جا به جایی مثل ریختن بتن از بین می رود.
- در این روش امکان نصب یک سری از ورق برای ساپورت های تاسیساتی که به طور معمول در کف تیرچه قرار می گیرند، قبل از بتن ریزی وجود دارد.
- در اسکلت های بتنی و فلزی به راحتی می توان از این سقف ها استفاده کرد.
- مصرف بتن و فولاد در میلگرد به طور قابل توجه ای کاهش می یابد و وزن سقف وافل نسبت به سقف های دیگر کاهش پیدا می کند.
- به دلیل سبک بودن قالب ها ، زیر سازی آن ها بسیار ساده و کم هزینه است که موجب افزایش سرعت در اجرا خواهد شد.
- سقف های وافل به تنهایی از نظر نما و زیبایی قابل توجه و استقبال هستند.
- امکان عبور تاسیسات از داخل سقف ها به راحتی وجود دارد.
- امکان نظارت قوی دقیق در آرایش میلگرد ها تا قبل از بتن ریزی وجود دارد.
- جنس قالب ها به گونه ای است که هیچ گونه جذب آب ندارد و هنگام بتن ریزی ، آب داخل بتن جذب نمی شود.
- در آخر این روش بهترین استفاده برای اجرای صنعتی سقف های مجوف است و قابل بازیافت می باشد.

منبع : https://kohandeck.ir/waffle-ceiling/




 

نظر شما