شناسهٔ خبر: 2780461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

هاشمی باید تسلیم می‌شد نه‌اینکه بگوید به خدا واگذار می‌کنم

صاحب‌خبر -
آرمان: پنجشنبه تلاش شد تا دلخوری‌ها برطرف شود؛ دلخوری‌های دو جناح سیاسی که ریشه آن را باید در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری یافت. مصطفی کواکبیان از طیف اصلاحات و عباس سلیمی‌نمین از جناح اصولگرا به برنامه «دیروز امروز فردا» آمدند اما آنچه جریان یافت موضوع موردنظر برنامه نبود چراکه نماینده اصولگرایان بی‌توجه به عدم حضور برخی شخصیت‌ها، موضوعاتی را درمورد آنها بیان کرد که البته مورد انتقاد کواکبیان و حتی مجری برنامه قرار گرفت. در این برنامه مناظره که بارها با چالش مواجه شد و مجری برنامه ناچار شد دو میهمان را به رعایت قانون و خویشتنداری فرابخواند، دو چهره اصلاح‌طلب و اصولگرا، حماسه نهم دی‌ماه 88 را دارای پیام‌های مشخصی برای داخل کشور و دشمنان ارزیابی کردند. عباس سلیمی‌نمین از تریبونی که در اختیارش قرار داشت در جهت هجمه به آیت‌ا... هاشمی استفاده کرد که البته این رویکرد با واکنش کواکبیان و مجری برنامه مواجه شد. کواکبیان با اشاره به راهپیمایی 9 دی ادامه داد: مردم در این حضورشان دو پیام اصلی داشتند؛ یک پیام به داخلی‌ها بود که باید مسائل انتخاباتی را تمام کرد، خیلی‌ها متاسفانه بعد از 9دی شروع کردند که بیایند انتقام بگیرند و می‌گفتند باید تمام نامزدهای انتخاباتی را اعدام کرد. کواکبیان تاکید کرد: حضور مردم در 9دی یک پیام نیز به خارجی‌ها داشت که اگر بگومگویی در داخل داریم به شما مربوط نیست و شما حق ندارید، دخالت کنید. کواکبیان اظهار کرد: متاسفانه صداوسیمای ما خیلی بهتر می‌توانست عمل کند، 24 خرداد 88 به شبکه خبر آمدم و سه نکته را گفتم؛ اولا انتخابات تمام شد و باید نتیجه را قبول کرد، نکته دومی که عرض کردم این بود که در انتخابات تخلف شده اما تقلب نشده و باید تخلفات پیگیری شود. نکته سوم اینکه بین معترضان به نتیجه انتخابات و ضدانقلاب و کسانی که اقدامات تخریبی انجام می‌دهند باید تفکیک کرد و این مهم متاسفانه صورت نگرفت. وی بیان کرد: بسیاری از مردم بودند که شبهه داشتند و می‌شد بهتر تدبیر کرد و پاسخ بهتری به آن داد، اما به‌گونه‌ای دیگر عمل کردیم. کواکبیان اضافه کرد: چرا 9 دی مصادره جناحی شد، من معتقدم حتی کسانی که در 25 خرداد شرکت کردند در 9دی شرکت کردند، متاسفانه 9دی سمبل یک جریان خاص شده است. سلیمی‌نمین در بخش دیگری خطاب به کواکبیان گفت: شما اسنادی دارید که انتخابات مشکل داشت در حد ابطال؟ کواکبیان در پاسخ گفت: باید بررسی کنند. سلیمی‌نمین خطاب به وی تاکید کرد: نگویید باید بررسی کنند؛ شما باید با ارائه اسناد و مدارک صحبت کنید نه اینکه همین جوری کلی حرفی را مطرح کنید. کواکبیان گفت: تقلب به این معنا که مردم کسی را انتخاب کردند و آنچه اعلام می‌شود، کسی دیگری باشد این در سازوکار انتخابات ایران امکان ندارد؛ اما به هر حال باید گفت که تخلفاتی شده بود و باید به آن رسیدگی می‌شد. کواکبیان گفت: اگر در مناظره‌ای بی‌اخلاقی شد باید به آن رسیدگی می‌شد.
 هاشمی در سال 84 نشان داد، اعتقادی به چرخش قدرت ندارد
سلیمی‌نمین در ادامه از پایه‌گذاری بدعتی در سال 84 خبر داد که عواقب آن کشور و نظام را در سال 88 با چالش‌هایی مواجه کرد و در تبیین بحث خود اظهار کرد: کسانی که نتیجه انتخابات 84 را نپذیرفتند، پایه‌گذاری مساله‌ای در کشور شدند که نتیجه آن در سال 88 مشاهده شد. کواکبیان نیز در این‌باره اظهار کرد: آقای هاشمی گفت من قبول ندارم اما به خدا واگذار می‌کنم، شاید در دل نپذیرفت؛ من معتقدم آقای سلیمی‌نمین حساسیت ویژه نسبت به آقای هاشمی دارد. سلیمی‌نمین در اعتراض به اظهارات کواکبیان تاکید کرد: آقای کواکبیان این‌جور نگویید، آقای هاشمی نتیجه انتخابات 84 را نپذیرفته بود. وی اضافه کرد: مگر قرار است هرکس بر اساس نظر خود عمل کند؟ مگر ما نهادهای قانونی را نداریم، آقایان موسوی‌لاری و خاتمی می‌گویند انتخابات بسیار سالم برگزار شده، اما آقایان هاشمی و کروبی نتیجه را قبول نمی‌کنند و آقای هاشمی می‌گوید من به خدا واگذار می‌کنم و قبول ندارم. سلیمی‌نمین تاکید کرد: برخی از نخبگان ما اصلا به چرخش قدرت اعتقاد ندارند. کواکبیان ابراز کرد: آقای سلیمی بروید پیش آقای هاشمی از ایشان سؤال کنید، شاید اسنادی داشته باشد و شاید برای حفظ نظام گفته ولش کنید و من به خدا واگذار می‌کنم. سلیمی‌نمین در پاسخ به اظهارات کواکبیان تصریح کرد: اگر ایشان می‌خواست بر اساس مصالح نظام عمل کند باید می‌گفت نهادهای نظام نظری را اعلام کرده‌اند و من در برابر آنها تسلیم می‌شوم نه اینکه بگوید به خدا واگذار می‌کنم. سلیمی‌نمین افزود: کسی که می‌گوید من به خدا واگذار می‌کنم دارد خشتی را می‌گذارد که در سال 88 نتیجه را می‌بینیم، بی‌نظمی را پایه‌گذاری می‌کند که در انتخابات 88 عواقب آن دامن‌گیر کشور می‌شود. در ادامه برنامه کلیپی شامل مصاحبه‌های متعدد از فعالان سیاسی پخش شد که کواکبیان در انتقادی جدی به این کلیپ و میان برنامه گفت: در این مملکت دو تا اصلاح‌طلب پیدا نمی‌شود که شما از آنها مصاحبه بگیرید. مجری برنامه نیز با ارائه توضیحاتی در اینباره و اینکه برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب حاضر به صحبت در این‌باره نشده‌اند و مصاحبه‌های پخش شده نیز از برنامه شناسنامه بوده است، گفت: در این میان برنامه از آقای شمخانی نیز مصاحبه پخش شد. کواکبیان در پاسخ به مجری برنامه گفت: مگر ایشان اصلاح‌طلب هستند؟ خیلی‌ها بودند که نظرات متفاوتی داشتند و می‌توانستند در موضوعات شما و مصاحبه از آنها گرفته و پخش شود. سلیمی‌نمین نیز در اعتراض به میان برنامه پخش شده از سوی شبکه سوم سیما، اظهار کرد: نیازی نیست اعضای شورای نگهبان را در مسائل این‌جوری خرج کنیم. وی خطاب به مجری برنامه اظهار کرد: لااقل بر اساس گزارش تحقیق و تفحصی که اخیرا منتشر شده تهیه‌کننده شما نباید افکار عمومی را فریب دهد. آقای جاسبی جزو متخلفینی است که از بودجه دانشگاه آزاد برای انتخابات و تشنج‌زایی خرج کرده است. کواکبیان گفت: این اخلاق نیست، ایشان اینجا نیستند و شما نباید اسمی از ایشان بیاورید. بعد از مطرح شدن اسامی مختلف در برنامه مجری برنامه نیز از طرفین خواست که در مناظره اسمی از افراد مختلف برده نشود تا حقی برای کسی ایجاد نشود.
 احمدی‌نژاد در افزایش تنش‌ها مؤثر بود
سلیمی‌نمین بعد از اظهارات مجری برنامه و فروکش کردن تنش در این برنامه، اظهار کرد: در ارتباط با عدم اعتقاد نخبگان به چرخش قدرت بحثی را مطرح کردم، اما برای اینکه آقای کواکبیان برچسب حساسیت نزنند، من احمدی‌نژاد را یکی از مقصرین بعدی دانستم و این مساله را بارها گفتم، ایشان به‌دلیل عدم تبعیت از رهنمود رهبری این تنش ایجادشده را افزایش داد. کواکبیان نیز گفت: ریشه بحث‌ها از همان مناظره‌ها شروع شد. کواکبیان بیان کرد: وقتی شورای نگهبان چند روز فرصت داده چرا کاندیدایی جشن پیروزی می‌گیرد؟ سلیمی‌نمین در پاسخ به او بیان کرد: جشن پیروزی کسی می‌گیرد که هنوز کار انتخابات تمام نشده و هنوز مردم در حال رای‌دهی هستند. کواکبیان بیان کرد: این یک اشتباه است، اما خبرگزاری رسمی دولت خبری را در این‌باره منتشر کرد. کواکبیان گفت: یک عده 9دی و فتنه را چماق کردند بر سر هرکس که نمی‌پسندند، سلیمی‌نمین نیز در پاسخ گفت بسیار کار بدی کردند؛ اگر شما اجازه می‌دادید به این قضیه هم من اشاره می‌کردم. سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: ابداع واژه ساکتین فتنه ابداع بسیار غلطی بود، اما شما(کواکبیان) نمی‌توانید این مساله را به عنوان جرم مطرح کنید. کواکبیان در پایان برنامه «دیروز امروز فردا» نیز درخواستی را مطرح کرد و گفت: من از رهبر معظم انقلاب خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در آستانه هفته وحدت هم هستیم بحث حصر و اینها را تدبیر بفرمایند.
 

نظر شما