شناسهٔ خبر: 12945409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

از اتهام "حمایت از داعش" تا "هشدار نسبت به سرنوشت صدام و قذافی"؛ گره عراق کورتر می شود!

گره عراق کورتر می شود!/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»/ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

بین‌الملل

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل فردا: جمعه شب بغداد برای بار دوم طی یک ماه اخیر شاهد حمله حامیان مقتدی صدر به منطقه سبز بغداد و شکستن حریم امنیتی اماکن دولتی پایتخت بود.

این بار ماجرای حمله به ارکان حکومت عراق و سیاست اردوکشی خیابانی، متفاوت از دفعات قبل بود! در مورد قبلی، این مقتدی صدر بود که از هواداران خود خواست در میدان تحریر بغداد (مقابل منطقه سبز) تحصن کنند و البته ادبیات رادیکال وی به بدنه منتقل شد تا آن ها در حرکتی رادیکال به ساختمان پارلمان حمله ببرند. اما این بار مقتدی صدر حتی دعوت به تجمع هم نکرده بود؛ اما تمهیدات و آمادگی های سازمانی شبکه جریان صدر به اندازه ای بود که باید بیش از پیش مورد مداقه و تأمل قرار گیرد.

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

ماجرای حمله به ارکان دولت، این بار از روز سه شنبه آغاز شد. سازمان تروریستی تکفیری داعش در روزهای دوشنبه و سه شنبه، چند عملیات انتحاری در بغداد انجام داد که به شهادت و زخمی شدن نزدیک به 200 تن از شهروندان پایتخت انجامید. مشخصا دو مورد از حملات، محله شهرک صدر بغداد را هدف قرار داده بود که محل تمرکز حامیان مقتدی صدر است. در واکنش به این انفجارهای تروریستی، مقتدی صدر در بیانیه بسیار تندی به حکومت حمله کرد: «ده ها شهید و مجروح حملات دو روز گذشته نشان می دهد حکومت عراق حتی از انجام نخستین وظیفه خود یعنی "امنیت" نیز عاجز است. حکومت نالایق و فاسد فعلی بداند خون شهیدان عراق به ثمر می نشیند و اثر خود را بر این کشور تحمیل خواهد کرد.»

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

او در این بیانیه شدید اللحن، خطاب به ملت عراق گفت: «ای فرزندان ملت قهرمان، صبور و مجاهد عراق، استمرار این اسلسله انفجارات که شهرها، خانواده ها و روزی شما را هدف قرار داده اند، به هدف سلب امنیت و آرامش از شما هستند. همین عدم امنیت و آرامش، نشانه و دلیل روشنی است که ثابت می کند حکومت از حمایت شما عاجز است و بعد از سرقت تمام خوبی ها و خیر ملت عراق، حتی از تأمین امنیت هم برنمی آید!»

انتهای این بیانیه، به روشنی جهت گیری سیاسی رهبر جریان صدر در قبال انفجارهای کور تروریستی را نشان می دهد: «بدانید تک تک قطرات خونی که طی این ماه ریخته شد، درخت تناور آزادی، صلح، ثبات و مبارزه با ظلم، فساد و تروریسم را آبیاری کرد. خون های شما هرگز هدر نمی رود و من با تمام وجود از آنان پاسبانی خواهم کرد؛ زیرا من از میان شما و در بین شما هستم.»

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

یک روز بعد از این بیانیه، برخی شبکه های اجتماعی دعوت کردند برای بزرگداشت مجلس سوم شهدای حملات تروریستی سه شنبه، در میدان تحریر بغداد و مقابل پل جمهوری (که دروازه ورودی منطقه سبز است) تجمع می کنند. این تجمع فاقد مجوز و بسیار مشکوک بود و برای همین با واکنش منفی فرماندهی نیروهای امنیتی بغداد مواجه شد که هشدار داد: «هر اقدامی که موجب برهم خوردن تمرکز نیروهای امنیتی پایتخت باشد، خدمت به داعش و دشمنی با شهروندان بغداد است که بیش از پیش در معرض حملات تروریستی قرار می گیرند.»

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

با وجود این تهدید، گردان های سپاه «سرایا السلام» (پرجمعیت ترین لشگر بسیج مردمی عراق) که وابسته به مقتدی صدر هستند، در بخش هایی از پایتخت مستقر شدند که به وضوح نشان دهنده آبستن حوادث خطرناک در پایتخت بود. به راستی گروهی که برای مبارزه با داعش تأسیس شده است، چرا باید حضور خود را – در اوج التهابات سیاسی – در پایتخت پررنگ کند؟ 

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

به این ترتیب، جمعه شب عده ای از معترضان به حکومت در میدان تحریر بغداد تجمع و بعد از رسیدن جمعیت به حد قابل توجه، فورا به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کردند. حضور پررنگ و حمایت های سرایا السلام تا آستانه پل جمهوری (ورودی منطقه سبز) باعث خویشتنداری و عدم سرکوب معترضان از طرف نیروهای امنیتی شد. اما معترضان با ورود به منطقه سبز بغداد نشان دادند که این بار هدفی بزرگ تر از ساختمان پارلمان را در سر دارند و به دفتر نخست وزیری و ساختمان هیئت دولت حمله کردند! 

شب سیاه بغداد با حداقل یک کشته و بیش از 50 زخمی/ مقتدی صدر: «معترضان، انقلابی مقدس را هدایت و حمل می کنند»؛ العبادی: «عده ای فرصت طلب به کمک داعش آمده اند!»

با انتشار تصاویر حمله معترضان به ساختمان هیئت دولت، اوضاع پایتخت به شدت ملتهب شد. ده ها هزار نفر از منطقه شهرک صدر بغداد به سمت منطقه سبز حرکت کردند تا خود را به معترضان برسانند. در سوی مقابل، نیروهای امنیتی تحت هدایت مستقیم نخست وزیر عراق (حیدر العبادی) و فرماندهی نیروهای امنیتی پایتخت، به معترضان حمله کردند که در اثر این حملات، حداقل یک نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند. با وجود حرکت معترضان به سمت منطقه سبز، فرماندهی بغداد با صدور بیانیه ای حالت فوق العاده و قانون منع عبور و مرور در پایتخت را ابلاغ کرد و از شهروندان خواست به سرعت به خانه های خود بازگردند.

همزمان برخی منابع خبری از درگیری میان نیروهای امنیتی و گردان های سرایا السلام در حاشیه پل جمهوری خبر دادند؛ اما خوشبختانه نیروهای سرایا السلام از ورود به منطقه سبز خودداری کردند و همین عامل باعث شد بعد از زد و خورد شدید، نیروهای امنیتی بتوانند امنیت منطقه سبز را بار دیگر به دست گیرند.

اما شاید مهم ترین اتفاق، بیانیه هایی است که دفتر نخست وزیری و مقتدی صدر در واکنش به حوادث جمعه شب منتشر کرده اند. درنگ در این بیانیه ها، اوج بن بست در سیاست عراق را نشان می دهد. حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق در بیانیه خود با اشاره به آزادسازی شهر «الرطبه» در روز گذشته و نزدیک شدن ساعت صفر عملیات آزادسازی «فلوجه» (مهم ترین و قدیمی ترین پایگاه داعش در عراق) نوشت:

«ای ملت عزیز ما، بیش از یک و نیم سال از موفقیت نیروهای قهرمان شما در آزادسازی استان ها، شهرها و روستاها از سازمان تروریستی داعش و بازگرداندن موفق آوارگان به کاشانه های خود می گذرد. ما دیروز موفق شدیم شهر "الرطبه" را از اشغال تروریست های داعش آزاد کنیم و اکنون در دروازه های ورودی "فلوجه" قرار داریم تا آن را به مام میهن بازگردانیم... تمام این موفقیت ها در راستای آزادسازی استان الانبار است تا بعد از آن به موصل برویم. برای همین هم گروه تروریستی داعش در یک ماه اخیر تمام توان خود را به کار گرفته تا از شهروندان پایتخت انتقام شکست های خود را بگیرد.»

نخست وزیر عراق در ادامه بدون ذکر نام مقتدی صدر، به شدت به وی حمله می کند: «در این شرایط که ما تمام توان خود را برای بیرون راندن و پاک کردن داعش از عراق به کار بسته ایم؛ عده ای فرصت طلب همبستگی داخلی را بر هم زده اند و با بحرانی کردن اوضاع داخلی، به نیروهای امنیتی فهرمان در داخل بعداد حمله می کنند. آن ها به جای حضور در جبهه های نبرد علیه داعش، به صورت مسلحانه در پایتخت جولان می دهند تا نیروهای امنیتی قهرمان ما را تهدید کنند. به راستی که همین غیبت آن ها در جبهه های جنگ علیه داعش، روند پیروزی های ما را کندتر و قربانیان قهرمان ما را افزایش می دهد.»

در مقابل، این مقتدی صدر است که نه تنها از معترضان سه شب قبل  با عنوان شهید و قهرمان یاد می کند؛ بلکه دولت و نیروهای امنیتی را مصداق "تروریسم دولتی" می خواند: «تروریسم و سرکوب دولتی دست در دست هم نهاده اند و بر علیه فرزندان ملت عراق و تظاهر کنندگان قهرمان متحد شده اند. پس یک دست [ملت را] منفجر می کند و دست دیگر به صورت مستقیم به سمت آن ها گلوله جنگی و گاز اشک آور شلیک می کند.»

مقتدی صدر در این بیانیه، از معترضان می خواهد همچنان به پرهیز از خشونت و مقابله به مثل ادامه دهند: «ای ملت قهرمان، صبوری پیشه کن زیرا انقلاب مسالمت آمیز تو بی تردید با پیروزی و پایان بخشی بر طائفه گری و باندبازی و فساد و تروریسم عجین شده است. ای فرزندان ملت بزرگ من! موضع شما و انقلاب شما علیه تروریسم و فساد، فریاد حقی است در برابر ظالمین و مفسدین... این راهی است که ملت می پیماید و نتیجه آن با خداوند است؛ هرچند می دانیم که هر کس خدا را یاری کند، خداوند به یاری او می آید و فساد و تروریسم را از او و کشورش دور می کند.»

مقتدی صدر در بخش دیگری از بیانیه اش، حیدر العبادی را به صدام و قذافی تشبیه می کند! «از خداوند رحمت را برای شهدا و شفای عاجل را برای مجروحان انقلاب مسالمت آمیز ملت عراق مسألت می کنم و وای بر حکومتی که فرزندان ملت خود را می کشد؛ که سرنوشت صدام و قذافی از آنان دور نیست!»

مقتدی صدر در پایان این بیانیه بر همراهی خود با معترضان تأکید کرد: «من به این انتخاب شما و انقلاب مسالمت آمیزی که برگزیده اید با تمام وجود احترام می گذارم و برای شما توفیق، پیروزی و ثبات را آرزومندم و از حاکمان می خواهم فورا و بدون قید و شرط تمام انقلابیون را آزاد کنند.»

با توجه به این بیانیه های رادیکال،  می توان پیش بینی کرد در تظاهرات های آینده شاهد خشونت بیش تر نیروهای امنیتی و افزایش تعداد کشته ها و مجروحان باشیم. باید دید در مقابل، نیروهای نظامی وابسته به مقتدی صدر (سرایا السلام) وارد عمل خواهند شد؟ آیا بالاخره بغداد شاهد نبرد مسلحانه دولت با یک گروه شیعی خواهد بود؟ عراق یک بار در سطح کوچک تری  شاهد این تجربه در سال 2007 بود؛ تجربه ای که همگان از آن به عنوان یک تجربه تلخ یاد می کنند. آیا این بار اتفاقات ناگوارتری در پیش است؟


نظر شما