شناسهٔ خبر: 9561072 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه نگاری خبرنگار ایرنا از بازگشت زائران اربعین حسینی در مهران

ایلام - ایرنا - همزمان با پایان آیین های اربعین حسینی موج ورود زائران عتبات عالیات از مرز بین المللی مهران لحظه به لحظه در حال افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز مهران بعنوان مهمترین نقطه عزیمت زائران اربعین به عتبات عالیات این روزها لحظات ناب و شیرینی را تجربه می کند.
روز گذشته بارش باران این رحمت الهی در این نقطه مرزی مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده بود و موجب غافلگیری آنها شد.
شدت بارش به حدی بود که برای زائران برگشتی از آیین های اربعین مشکلاتی ایجاد کرد، زائران با تصور اینکه هوای مهران گرم است لباس مناسب فصل سرما همراه خود نیاورده بودند بنابراین با بارش شدید باران و کاهش دما غافلگیر شده و در این میان برای کودکان خردسال و سالخوردگان مشکلات بیشتر به چشم آمد.
هر چه به ظهر اربعین در مهران نزدیک می شدیم تعداد زائران بیشتر می شد که در این میان شمار بسیار زیاد اتباع افغانی جلب توجه می کرد.
سال گذشته در ایام اربعین حسینی با توجه به آمادگی نداشتن مردم و مسئولان استان نارسایی های در مرز مهران مشاهده شد که از جمله می توان به کمبود وسیله نقلیه برای جابجا کردن زائران از پایانه به شهر و از مهران به نقاط مختلف کشور اشاره کرد.
تجربه سال گذشته باعث شد امسال تمهیدهای لازم برای تامین اتوبوس مورد نیاز اندیشیده شود و با فراخوان بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس از استان های مختلف که بتدریج در حال وررود به مهران هستند تاکنون مشکلی از این لحاظ احساس نشده بطوریکه در نقاط مختلف شهر و پایانه ناوگان حمل و نقل عمومی از استان های مختلف در حال انتقال زائران به شهرهای خود هستند.
افزایش بی رویه کرایه های حمل و نقل در اربعین سال گذشته باعث اجحاف در حق زائران شد و شکایت های آنان را در پی داشت ولی امسال این معضل با نظارت مسئولان به کلی بر طرف شده و اتوبوس ها فقط دو برابر نرخ معمول کرایه می گیرند آن هم بخاطر اینکه مجبور هستند یک سر خالی به سمت مرز بیایند.
وجود موکب های متعدد از استان های مختلف نیز بر زیبایی های این روزهای شهر مهران افزوده است بر اساس اعلام رئیس حج و زیارت ایلام روزانه بیش از 91 هزار پرس غذای گرم میان زائران در این نقطه مرزی توزیع می شود.
حجم ورود زائران در مهران به حدی زیاد است که جمع آوری زباله و پسماند غذا و ظروف پذیرایی به یک معضل در شهر تبدیل شده و آثار آن در جای جای شهر و پایانه مشهود است ولی تلاش نیروهای خدمات شهری برای زیبا سازی و جمع آوری زباله ها بی وقفه ادامه دارد.
به جرات می توان گفت مهران اکنون به شهر پارکینگ خودروها تبدیل شده است ، شهری که در حالت عادی محل سکنای تنها 15 هزار نفر است این روزها به مکانی برای پارک بیش از 85 هزار دستگاه خودرو تبدیل شده است.
با آغاز بازگشت زائران بسیاری از افراد که با خودروی شخصی به مرز مهران عزیمت کرده بودند در ابتدا از فراهم شدن چندین پارکینگ بزرگ برای استقرار خودروهای خود خوشحال شدند ولی امروز با مراجعه به محل پارک وسایل نقلیه خود با صحنه گرفتار شدن خودرو در گل و لای ناشی از بارندگی شدید مواجه شدند خروج آنها از این وضعیت به معضلی تبدیل شده بود.
براساس اعلام مسئولان ستاد اربعین استان ایلام تاکنون بیش از 210 هزار زائر از طریق این مرز به کشور بازگشته و روند ورود زائران اربعین حسینی امروز و فردا به اوج می رسد هر چند این بازگشت ها تا یک هفته ادامه دارد.
6119/9002