شناسهٔ خبر: 9226435 - سرویس اقتصادی
منبع: فارس | لینک خبر

وزیر نفت اعلام کرد

حضور سران 9 کشور صادرکننده گاز در ایران/تولید گاز ایران تا دو سال آینده به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

وزیر نفت با اشاره به حضور ۹ تن از سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ایران، گفت: تا دو سال آینده تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر نفت در نشست خبری که لحظاتی پیش به اتمام رسید، با اشاره به اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF که قرار است هفته آینده در ایران برگزار شود، گفت: شنبه هفته آینده اجلاس وزیران به‌صورت صبح و بعدازظهر و دوشنبه هفته آینده نیز اجلاس سران با اعضای اصلی و ناظر، برگزار می‌شود و در این اجلاس سران فرصت دارند درباره صادرات گاز، اظهار‌نظر کرده و در روز پایانی نیز بیانیه مشترکی تهیه و تنظیم می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۱۳۸۰، در تهران راه‌اندازی شد، تصریح کرد: گاز یک ماهیت اساسی دارد، به‌طوری‌که گاز پایایه‌اش به بازار نفت گره خورده، اما عملکرد GECF با اوپک متفاوت است، بنابراین می‌توان گفت بازار گاز با بازار نفت تفاوت دارد.

وزیر نفت با اشاره به LNG  گفت: بازار LNG یک بازار درازمدت است و در گذشته محموله‌ها به‌صورت طولانی مدت صادر می‌شد، اما اخیرا نیز به سمت صادرات تک‌محموله نیز روی آورده است، بنابراین احتمال آنکه GECF در بازار گاز نیز نقش‌آفرینی کند نسبت به گذشته بیش‌تر است.

وزیر نفت با اشاره به مدل عرضه و تقاضای منحصر به فردی که در بازار گاز وجود دارد، گفت: رویکرد اجلاس سران GECF در امسال گاز و محیط زیست است، به‌طوری‌که عنوان این اجلاس گاز و توسعه پایدار با محوریت محیط زیست برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدم‌های مهمی در GECF برداشته شده است، گفت: اعضایی که در این مجمع حضور دارند، ۷۰ درصد گاز دنیا را در اختیار دارند و ۴۵ درصد از تولید گاز در اختیار این اعضاء است، از طرفی نیز ۸۵ درصد از تجارت گاز به‌صورت LNG و ۴۰ درصد نیز به‌صورت خط لوله، در اختیار این اعضاء است، بنابراین می‌توان گفت GECF نقش بسیار مهمی را در خصوص آینده بازار گاز ایفا خواهد کرد.

زنگنه با تأکید بر اینکه ایران نخستین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیا است و ۹۰ درصد از جمعیت کشورمان تحت پوشش گاز طبیعی است، اظهار کرد: سعی‌مان بر این است تا دو سال آینده تولید گاز کشور به بیش از هزار میلیون مترمکعب برسد.

وی با اشاره به برنامه صادراتی ایران در گاز طبیعی گفت: تحریم‌ها موجب شد تا ایران بخشی از بازار صادرات گاز خود را از دست بدهد، اما هم‌اکنون و در شرایط فعلی می‌توان گفت دو قرارداد بسیار مهم برای صادرات گاز به عراق داریم که در مجموع حدود ۵۰ میلیون مترمکعب به عراق صادر خواهیم کرد. همچنین قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در گذشته منعقد شده است، اما به‌دلیل مسائل سیاسی تاکنون این قرارداد اجرایی نشده، در صورتی که ایران خط لوله صادرات گاز خود را تا نزدیکی مرزهای شرقی احداث کرده است.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که در منطقه گاز اضافی دارد، ایران است، خاطرنشان کرد: ایران به دنبال احداث صنایع جدید و همچنین به دنبال افزایش صادرات گاز خود در منطقه است.

زنگنه با اشاره به اینکه چندین فاز پارس جنوبی در دست اجراست، گفت:‌فاز ۱۷ پارس جنوبی امسال نهایی شده و سعی ما این است که تا پایان دولت یازدهم تمامی فازها به جز فاز ۱۴ به بهره‌برداری برسد که با این شرایط تولید گاز ایران به بیش از هزار میلیون مترمکعب می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اجلاس GECF و همچنین اجلاس اوپک، گفت: همکاری ما با کشورهای حاضر در این اجلاس به‌صورت چندجانبه و دوجانبه است، به‌طوری‌که اگرچه همه کشورها رقیب ما هستند، اما قصد ما این است که با رقبای خود همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ در ذخایر گاز و نفت محسوب می‌شود، تصریح کرد: اولویت ایران تزریق گاز به میادین نفتی خود و مصارف داخلی است و تاکنون نقش تعیین‌کننده‌ای در صادرات نداشتیم و اگر مشکلات اقتصادی و تحریم برطرف شود، باید بگویم اولویت ما برای صادرات گاز کشورهای همسایه‌مان هستند.

زنگنه با تأکید بر احداث یک واحد ۱۰ میلیون تنی LNG گفت: متأسفانه این واحد نیمه‌تمام مانده و سعی ما بر این است که اولا این واحد LNG را با سرمایه‌گذاری‌های خارجی به اتمام برسانیم و در ثانی اولویت ایران برای صادرات گاز LNG است.

وی ادامه داد: LNG یک مزیت قابل توجهی دارد و می‌توان گاز را از این طریق به دورترین نقاط جهان صادر کرد، اما امکان صدور  گاز با خط لوله محدود است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه ما در اجلاس GECF به دنبال سیاسی کردن کار نیستیم، گفت: همان طور که در سال‌های اخیر شاهد بودید، بازار گاز و نفت را کسانی سیاسی کردند و ما را تحریم کردند تا از حق خود عقب بمانیم.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال تجارت آزاد در بازار گاز و نفت هستیم، ادامه داد: متأسفانه ما را محدود کردند و در شرایطی قرار گرفتیم که ایران قدرت تبدیل به یک هاب منطقه‌ای را داشت و به امید خدا می‌توانیم این آرزو را برآورده کنیم و ایران را تبدیل به یک هاب منطقه‌ای کنیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات نفت ایران گفت: در حال حاضر مشتریان ما، مشتریان سنتی هستند، درصورتی که همکاران من رایزنی های خود را برای جذب مشتریان جدید نیز آغاز کرده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ما سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشورهای دیگر است و از این طریق می‌توانیم امنیت انرژی خود را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: اگر در پالایشگاه‌های جدید که در کشورهای مختلف هستند، ورود پیدا کنیم قطعاً می‌توانیم نفت خود را با قیمت بیش‌تری به فروش برسانیم که در این زمینه صندوق توسعه ملی نیز باید به کمک ما بیاید.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه ایران و لیبی کاندیداهایی را برای دبیرکلی GECF معرفی کرده‌اند، گفت: اولویت اصلی ما حمایت از انتخاب دبیر کل ایرانی است.

وی ادامه داد: تاکنون کارشناسانی که در این مجمع حضور دارند تحلیل‌های مختلفی را در خصوص بازار گاز ارائه کرده‌اند و حتی این موضوع را می‌دانیم که آمریکا که در گذشته واردکننده LNG بود، امروز به دنبال صادرات گاز LNG است که این موضوع می‌تواند در قیمت گاز LNG تأثیرگذار باشد، اما هدف ما نیز ورود به این بازار است و ما از این بابت که قیمت‌ها ممکن است تأثیر ببیند، نگران نیستیم و اعتقاد من این است که همیشه می‌شود در بازار LNG وارد شد، فقط قیمت‌ها متفاوت است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تجارت یک توسعه صلح است، گفت: هر امر تجاری وابسته به مذاکراتی دارد که دو طرف انجام می‌دهند و صادرات گاز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: صادرات گاز اصل‌اش مهم است و قیمت در آن در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش تولید نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: ما از اوپک برای افزایش تولید خود اجازه نمی‌گیریم و فقط به آنها اعلام می‌کنیم و کسانی باید از کاهش قیمت نفت نگران باشند که جای ایران را در بازار گرفته‌اند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه تا دو سال آینده مصرف نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره در کشور به صفر نزدیک می‌شود، گفت: اولویت اصلی ما افزایش سوخت‌رسانی با گاز طبیعی است و حتی قصد داریم از طریق LNG و خاموش کردن فلرهایی که در حال حاضر روشن هستند، گاز مورد نیاز خود را تأمین و بخشی از آن را صادر کنیم.

وی با اشاره به حضور کشور روسیه در این اجلاس گفت: ما مذاکراتی را با کشورهای مختلف در خصوص سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت ایران داشته‌ایم که یکی از این کشورها روسیه بوده است و آنها نیز ابراز علاقه‌مندی برای حضور در حوزه بالادستی ایران کرده‌اند.

وی ادامه داد: در اجلاسی که قرار است به زودی به منظور رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت در تهران، برگزار شود، از پروژه‌های نفتی و گازی با اولویت میادین مشترک رونمایی کنیم که از این میادین به فاز ۱۱ پارس جنوبی و فرزاد A و B نام برد.

زنگنه در ادامه با اشاره به تهیه یک برنامه جامع به منظور استفاده بهینه از گاز طبیعی در کشور، گفت: در این برنامه استفاده گاز برای تزریق به میادین نفتی، مصرف داخلی، تولیدات پتروشیمی، آمونیاک، متانول، محصولات فولادی و صنایع عمده و حتی نیروگاه‌ها آمده است که کارشناسان ما در حال بررسی تک تک این موارد هستند.

وی گفت: در حال حاضر مصرف گاز و تبدیل آن به CNG حدود ۳۰۰ تومان در هر مترمکعب برای ما درآمد دارد و بعد از آن مصرف گاز در پتروشیمی‌ها است که ۱۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب ارزش افزوده ایجاد می‌کند، بنابر این پس از تزریق گاز به میادین نفتی باید به دنبال حداکثر کردن درآمد خود باشیم.

انتهای پیام/