به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل، جلسه دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با حضور رئیس سازمان درباره فعالیتها و برنامهها با تاکید بر برنامههای ایجادی و ارتقایی برگزار شد.
برنامههای این دفتر با رویکرد ایجادی و ارتقایی بدین شرح است:
تدوین طرح اجرایی راهاندازی مراکز حمایت کودک و خانواده. طراحی و تدوین طرح کمک به سرمایه گذاری آینده فرزندان.تدوین طرح اجرایی مراکز مراقبت روزانه. طراحی و تدوین راهنمای جامع مراقبت رهسپاری فرزندان. طراحی و تدوین سند جامع مراقبت و توانمندسازی فرزندان تحت سرپرستی. تدوین ضوابط رتبهبندی و استانداردسازی مراکز. طراحی و تدوین نظام ارجاع خدمات. طراحی و تدوین مراکز بینابینی خدمات در راستای نظام مند کردن سیستم ارجاع. طراحی، تدوین و ارجاع برنامه ارتقاء مهارتهای فرهنگی، آموزشی، هنری و ورزشی و تدوین نظام تربیتی.
حمیدرضا الوند؛ مدیرکل دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در این جلسه گفت: برای اولینبار پس از انقلاب اسلامی، تدوین «الگوی تربیتی ملی و دینی برای خانههای کودکان و نوجوانان و مراکز شبهخانواده» بهعنوان طرحی علمی و منسجم در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در این طرح، همه خانههای کودکان و نوجوانان و کودکانی که بر اساس حکم قانون و وظایف سازمانی وارد مراقبت شبانهروزی بهزیستی میشوند بر پایه الگویی مدون و سازمانیافته تربیت خواهند شد. محتوای این طرح در حال نگارش است و تیمی علمی و قوی بر اساس چارچوبی علمی بر آن نظارت دارد. گروهبندیهای سنی مختلف نیز بر مبنای دیدگاههای «رشدمحور»، «دلبستگیمحور»، «درآمدار» و «مشارکتی» طراحی میشود تلفیقی از چهار رویکرد تربیتی معتبر جهانی که با ویژگیهای فرهنگی و دینی جامعه ایران سازگار شده است.
مدیرکل دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورت اجرای موفق این طرح برای نخستینبار در ایران، مشکل تفاوت شیوههای تربیتی در میان مربیان شیفتهای مختلف در مراکز شبه خانواده برطرف میشود و دیگر شاهد چندگانگی در رفتار یا روش تربیتی نخواهیم بود. تمامی مربیان مراکز، با آموزشهای علمی کمیتههای تخصصی سازمان بر اساس الگوی واحدی با کودکان و نوجوانان کار خواهند کرد. همچنین نظام ارزیابی دقیقی برای ثبت و ضبط فعالیتها و میزان پیشرفت کودکان در چهار محور اصلی تعریف شده است.
به گفته الوند در حال حاضر در کشور پنج هزار مربی، مددکار و روانشناس فعال هستند که از این میان، سههزار و پانصد نفر مربی میباشند.
در ادامه جلسه، سید جواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به ضرورت اثربخشی اقدامات سازمان گفت: این سؤال همواره مطرح است که با وجود صرف هزینههای بسیار، آیا عملکرد مراکز شبهخانواده مؤثر بوده است یا خیر؟ ما ۶۶۷ مرکز شبهخانواده با ۹ هزار کودک و نوجوان داریم. این طرح میتواند پاسخ این پرسش را بدهد و اثربخشی عملکرد ما را افزایش دهد.
وی با بیان انواع مختلف خانواده، افزود:چهار نوع خانواده وجود دارد؛ ۱. خانوادههایی که فقط تکلیف میدهند و به نیاز پاسخ نمیدهند.۲. خانوادههایی که فقط به نیاز پاسخ میدهند و تکلیفی نمیدهند.۳. خانوادههای بیتفاوت و غیرپاسخگو.۴. خانواده مقتدر که به نیازهای فرزند بهموقع و بهدرستی پاسخ میدهد و بستری برای رشد کودک فراهم میکند.
حسینی تأکید کرد: الگوی تربیتی ما نیز بر همین اساس است یعنی شناخت نیاز کودک، مرحله رشد، محیط جغرافیایی و زمینههای وراثتی او و طراحی اقدامات متناسب با این ویژگیها.
هشدار نسبت به پدیده کودکی نکردن
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به آسیبهای اجتماعی موجود افزود: در حال حاضر جامعه ما با سه عارضه روبهرو است: جامعه بدون کودک، جامعه با کودکان تنها و پدیده کودکی نکردن. نظام آموزشی فعلی باعث شده است کودکان فرصت کودکی را از دست بدهند و تنها درگیر آموزش و تکلیف شوند. در مراکز شبهخانواده باید مراقب باشیم که بچهها "کودکی کنند" زیرا هویت آنان در دوران کودکی شکل میگیرد و نباید این هویت را از آنها گرفت.
سرمایه گذاری برای آینده فرزندان
در بخش دیگری از این نشست، الوند از برنامههای اقتصادی دفتر خبر داد و گفت: کمک به سرمایهگذاری برای آینده فرزندان با بودجهای معادل ۲۸ میلیارد تومان در دستور کار است. هماکنون ۱۸ هزار فرزند امدادگیر در خانوادههای زیستی و جایگزین حضور دارند همچنین یکی از چالشهای اصلی فرزندان رهسپار از مراکز شبه خانواده، موضوع مسکن است به همین دلیل بودجه و سرمایهگذاریها به سمت تأمین مسکن این فرزندان هدایت میشود و در شهرهای کوچک خرید خانه و در شهرهای بزرگ پرداخت ودیعه مسکن در نظر گرفته شده است.
وی همچنین درباره مشکلات فرزندخواندگی افزود:یکی از مهمترین چالشها، ناسازگاری در دوران بلوغ است. هم اکنون پنج گزارش تحلیلی در دست تهیه داریم درباره وضعیت خانوادههای میزبان، مراکز شوق زندگی، ضرورت بازنگری قانون حمایت از حقوق کودکان و حذف ماده قانونی مربوط به فسخ فرزندخواندگی که این موضوع و در قالب نامهای به مرجع ملی حقوق کودک ارسال شده است همچنین تحلیلی درباره مرگومیر فرزندان رهسپار شده و رصد وضعیت آنان طی ۱۳ سال گذشته.
در ادامه جلسه، رزاقی، مدیر گروه نظارت بر زندگی فرزندان مستقلشده، اظهار داشت: این دفتر از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده و اقداماتی همچون طراحی و تدوین راهنمای ارتقای مهارتهای حرفهای فرزندان بالای ۱۵ سال را انجام داده است.این برنامه در سه مرحله آمادهسازی، انتقال و ورود به زندگی مستقل تعریف شده است. برای هر فرزند، برنامهای فردی بر اساس نیازسنجی و استعدادیابی طراحی میشود. ثبتنام در مراکز فنی و حرفهای نیز بر همین مبنا انجام میگیرد و برخی از بچهها به سمت کارهای استادشاگردی و برخی به حوزههای فنی و حرفهای هدایت میشوند. در سال پایانی (۱۷ تا ۱۸ سالگی) وارد مرحله کارورزی و ارتقای مهارتهای شغلی میشوند.
در بخش پایانی جلسه، حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی، تأکید کرد: باید تعلق سازمانی را بر تملک سازمانی ترجیح دهیم. در طرح غربالگری و استعدادیابی نوجوانان، تمایلات شخصیتی، شغلی و تحصیلی نوجوانان بررسی میشود و دو خروجی هدایت تحصیلی و شغلی خواهیم داشت. از ۱۵ سالگی آموزش مهارت شغلی آغاز میشود و این طرح میتواند ۹۲۵۰ فرزند مراکز شبهخانواده را دربر گیرد.
وی افزود: در فرآیند رهسپاری باید مجموعهای از خدمات حمایتی ارائه شود و در مرحله پسارهسپاری نیز پایداری شغلی مورد توجه قرار گیرد. هماکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات شغلی در اختیار داریم که علاوه بر پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان در زمان رهسپاری، میتوانیم تسهیلات مسکن و اشتغال را با الویت فرزندان رهسپار شده اختصاص دهیم.
حسینی همچنین پیشنهاد داد برای تأمین مسکن فرزندان رهسپار شده، اقدامات عملی صورت گیرد. در این زمینه، الوند توضیح داد که دستورالعمل طرح سرمایهگذاری آینده فرزندان تدوین شده است.
در پایان، مقرر شد یک طرح پسارهسپاری فرزندان در مرحله ترخیص و یک پکیج حمایتی علمی، فرهنگی، ورزشی و تربیتی تدوین شود.
جلسه با دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان
جلسه با دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان
جلسه با دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان
جلسه با دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان
