دانا گزارش می دهد؛
در جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ در جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟
گرچه دوری مسافت مکان جشنواره و نیز کیفیت فنی صدا و تصویر برخی سالنها گلههایی را به همراه داشته، اما تماشای فیلمهایی که دستکم نسبت به سالهای گذشته متفاوتتر هستند، حس و حال بهتری را به مخاطبان روزهای نخست جشنواره داده است.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جشنواره فیلم کوتاه تهران پس از پنج سال برگزاری در پردیس ملت، دوباره همانند سال ۱۳۹۸ به مجموعه ایرانمال بازگشته است، اتفاقی که شاید در همین دو روز اول به لحاظ بٌعد مسافتی تاثیر خود را روی جشنواره گذاشته باشد و البته به دلیل وسعت این مجموعه، نبود تابلوهای راهنمایی برای رسیدن محل اصلی ستاد و سالنهای نمایش سردرگمی زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرده است.
اما فارغ از مکان جشنواره، در این دوره فیلمها نسبت به سالهای گذشته از منظر کیفی رشد قابل توجهی دارند و همانطور که بهروز شعیبی دبیر جشنواره در نشست خبری خود گفته بود، یکی از ویژگیهای بارز فیلمهای این دوره تاکنون، کیفیت کار بازیگران فیلمهاست و بخصوص در چند فیلم بازیهای خوبی از کودکان و نوجوانان دیده میشود.
جشنواره در بخشهای مختلف مستند، داستانی، بینالملل، مقاومت و کلاسیک هر روز در ۹ سالن میزبان علاقمندان است و مخاطبان فیلم کوتاه میتوانند از ساعت ۱۳ تا ۲۲ به تماشای فیلمها بنشینند.
فرزانه جعفرنیا -کارگردان فیلم کوتاه «ادامه دادیم» در خصوص سطح کیفی این دوره از جشنواره اظهار کرد: فکر میکنم مسافت در میزان حضور مخاطبان خیلی تاثیرگذار است. البته من به عنوان کسی که فیلم نگاه میکند، هرجایی جشنواره باشد، میروم، اما همه اینطور نیستند. البته این روزها سینما خیلی اولویت مردم نیست و این مساله در کل بر همه چیز سایه انداخته و فقط مربوط به فیلم کوتاه تهران نیست.
این کارگردان در مقایسه آثار امسال با سال گذشته گفت: نسبت به سال گذشته، فکر میکنم امسال کارهای بهتری میبینم.
فیلم جعفرنیا با نام «ادامه دادیم» در باکس داستانی ۵ به نمایش درآمده است. او درباره ساخت این فیلم توضیح داد: این اولین فیلم من است و به نظرم جشنواره تهران برای کسانی که کار میکنند، جشنواره هیجانانگیزی است.
این کارگردان تصریح کرد: فیلم «ادامه دادیم» در ۳۶ ساعت بدون استراحت هیچ یک از عوامل و به علت نداشتن بودجه کافی در زمان محدود ساخته شد. بودجهای نداشتیم و کاملاً فیلم مستقل ساخته شد.
جعفرنیا درباره زمانبندی تولید فیلم گفت: ایده فیلمنامه از خیلی وقت پیش آمده بود؛ تقریباً یک سال. کل پیشتولید نزدیک به دو ماه طول کشید. اما فرآیند فیلمبرداری ۳۶ ساعت پشت سر هم و در مردادماه تمام شد و پستولید هم حدود یک ماه طول کشید.
او به موضوع قرار گرفتن فیلمش در سانس اول اعتراض کرد و گفت: اول هر باکس نمایش، همزمان با ورود تماشاگر به خانه جشنواره است و این اصلاً برای کسانی که در این باکس قرار میگیرند خوب نیست، چون خیلی از مخاطبان هنوز به سینما نرسیدند یا از وسط فیلم به سالن میرسند.
این کارگردان یادآور شد: به نظرم فیلمهای باکساول باید در یک سانس دیگر هم داخل نمایش فیلمها قرار بگیرند تا دیده شوند. تماشاگران معمولاً دیر میرسند یا وقتی میرسند، سالن شلوغ است. هرچند این مشکل در روز اول نبود، اما به طور کلی وجود دارد.
جعفرنیا در پایان درباره امکانات انجمن سینمای جوان برای فیلمسازان گفت: تا حالا خودم درخواستی از انجمن نداشتم که ببینم چقدر مهیاست. اما تا آنجا که میدانم و در نشستی که با آقای شعیبی داشتیم ایشان گفت که امکانات خوبی وجود دارد، اما من خودم تا حالا استفاده نکردم و در این مورد نمیتوانم اظهارنظر کنم.
تکنیک فیلمسازی مهم است، اما داستان و روایت را فراموش نکنیم
رباطجزی بازیگر فیلم کوتاه «دریچه» با اشاره به اهمیت داستان در فیلم کوتاه گفت: مهمتر از هر چیزی برای من قصه است. شما در زمان کم میخواهید یک روایت و قصه را به مخاطب منتقل کنید. اگر قصه خوب پرداخت نشده باشد، حیف است.
او در ادامه با تقدیر از تلاش فیلمسازان افزود: همه فیلمسازان تلاش کرده بودند، اما حس کردم بعضی آثار فقط "ساخته شده بودند". فیلم کوتاه نیازمند دیدن چارچوب خاص خود و خلاقیت است که مهمتر از هر چیزی، قصه، فیلمنامه و ایدهای است که قرار است در زمان کوتاه به مخاطب داده شود.
این بازیگر در مورد فیلمهای که دیده است و ارزیابی خود گفت: از بین فیلمهایی که دیدم، شاید فقط یک فیلم برایم جذاب بود و با بقیه درگیر نشدم. مشکل کیفیت ساخت نبود، بلکه در داستان و روایت بود.
او در مقایسه محل برگزاری جشنواره امسال با سالهای گذشته بیان کرد: پردیس ملت برای ما نوستالژیکتر بود و فضای بهتری داشت. امسال اگرچه اینجا از نظر بصری شیکتر است و فضای خوبی دارد، اما در دسترس نیست. برای کسی مثل من که از کرج میآید، مسافت مشکلساز نیست، اما برای سایر مردم مسیر دوری است.
رباطجزی با تأیید اعتراضات به کیفیت صدا و تصویر گفت: در پردیس ملت هم اعتراض به کیفیت سالن، سیستم صوتی و تصویری داشتیم. اما اینجا احساس کردم مشکل مشابهی وجود دارد. برای بسیاری از بچهها رنگ و نور بسیار مهم است. اگر سیستم مناسب نباشد، نمیتوانیم اثر را به خوبی به مخاطب ارائه دهیم.
او با اشاره به فیلم خودش توضیح داد: کار ما دیالوگ بسیار کمی داشت. اگر مخاطب جزئیات صدا را نشنود، خیلی چیزها را از دست میدهد. یا در رنگ و نور که کار ما ویژه و خاص بود، اگر سیستم مناسب نباشد، این کیفیت از بین میرود.
این بازیگر در مورد همکاری در فیلم «دریچه» گفت: من بسیار سخت در فیلم کوتاه کار میپذیرم و سالی یک یا دو کار کوتاه انجام میدهم. وقتی فیلمنامه این اثر را خواندم، آنقدر جذب شدم که گفتم حاضرم.
رباطجزی در پایان با بیان اینکه بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان دریافت کرده است، تصریح کرد: من فیلم خودم را به عنوان مخاطب میبینم. نظرات مخاطبان برایم محترم است و تاکنون بازخوردها بسیار خوب بوده است. امیدوارم در آینده شاهد حضور این فیلم در جشنوارههای خارجی باشیم.
جدای از فضای جشنواره کیفیت آثار مهم است که غالبا معتقدند در بخش تکنیک فیلمسازی اتفاقات خوبی رقم خورده است، اما در بخش فیلمنامه و داستان هنوز پختگی لازم وجود ندارد.
چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه از 27 مهرماه آِغاز و تا 2 آبان ماه در مجتمع ایران مال تهران برپاخواهد بود.∎
