شناسهٔ خبر: 75398639 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

شهرکرد -ایرنا-  عدالت در فضاهای آموزشی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ارکان توسعه اجتماعی، اقتصادی و تضمین دسترسی عادلانه تمامی افراد به آموزش با کیفیت، صرف‌نظر از ویژگی‌های فردی، اجتماعی، اقتصادی یا جغرافیایی مد نظر دولت چهاردهم قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در دولت چهاردهم تحقق «عدالت آموزشی» به یکی از اولویت‌های کلیدی تبدیل شده و «نهضت عدالت در فضاهای آموزشی» با تأکید و پیگیری مستقیم رییس‌جمهور و حضور مستمر وی در بیش از ۵۰ جلسه شورای آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، جان تازه‌ای گرفته است.

در این نهضت حذف مدارس سنگی، عارضه‌ای و کانکسی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و افزایش سرانه فضای آموزشی در مدارس محروم در اولویت قرار گرفته است.

در این مسیر، استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتقال مصالح با بالگرد برای مناطق سخت‌گذر، مشارکت گسترده نهادهایی مانند بنیاد علوی و بسیج سازندگی و بهره‌گیری از ظرفیت بی‌نظیر خیران که در ساخت ۵۰ درصد مدارس استان نقش داشته‌اند، از جمله راهبردهای موثر بوده است.

در این راستا میزگرد تخصصی عدالت در فضاهای آموزشی با حضور ایرج کریمی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، قربانعلی هاشمی رییس مجمع خیران مدرسه‌ساز، عطاءالله حسین‌پور رییس شورای اسلامی شهر و روستا، خیر مدرسه‌ساز و محمد صفرزاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، در ایرنا مرکز شهرکرد برگزار شد.

در این نشست تخصصی تصویری روشن از نابرابری‌های موجود در برخورداری از فضاهای آموزشی استان ترسیم و بر لزوم تدبیری فوری برای تحقق عدالت آموزشی و رفع شکاف عمیق بین مدارس در نواحی برخوردار شهری و مناطق محروم روستایی تاکید شد.

توجه ویژه دولت چهاردهم به حوزه عدالت آموزشی

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

مدیرکل نوسازی، توسعه، تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بر حوزه عدالت آموزشی و همچنین ساخت و ساز مدارس جدید توجه می‌شد گفت: در دولت چهاردهم به عدالت در فضاهای آموزشی توجه ویژه و بی‌سابقه شده است و رییس‌جمهور در بیش از ۵۰ جلسه مربوط به آموزش و پرورش حضور فعال داشته است.

ایرج کریمی در این میزگرد ایرنا با اشاره به اولویت‌یابی آموزشی در دولت چهاردهم افزود: در دولت چهاردهم با اجرای نهضت عدالت در فضاهای آموزشی به این امر توجه ویژه شده است.

حذف مدارس سنگی تا افزایش سرانه آموزشی

وی گفت: حذف مدارس سنگی و عارضه‌ای و کانکسی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، احداث کلاس درس در مدارس که سرانه فضای آموزشی آنها کمتر از سه متر مربع برای هر دانش‌آموز است در این نهضت مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست، حذف مدارس سنگی، عارضه‌ای و کانکسی در اولویت قرار دارد که در این مرحله ۱۵۴ مدرسه شناسایی شده بود.

پایان کار ۹ مدرسه کانکسی با یاری خیرین

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای اجرای طرح حذف مدارس کانکسی، ۱۰ مدرسه کانکسی در دستورکار قرار داشت که ۹ مدرسه از این تعداد با کمک خیرین احداث شده است.

استفاده از بالگرد برای جا به جایی مصالح

به گفته وی، یکی از مدارس کانکسی به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه، امکان‌ انتقال مصالح به روش معمول وجود نداشت که با دستور استاندار مقرر شد که مصالح توسط بالگرد به منطقه منتقل شود.

آمایش سرزمینی و حذف ۷۳ مدرسه سنگی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در استان ۸۳ مدرسه سنگی شناسایی شده بود گفت: پس از انجام آمایش سررزمینی، ساخت ۷۳ مدرسه جدید در دستورکار قرار گرفت.

کریمی گفت: تعدادی از مدارس شناسایی شده قبلی به دلیل خالی از سکنه شدن روستاها از آمار حذف شدند.

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

ساخت ۱۹ مدرسه با مشارکت بنیاد علوی

کریمی با اشاره به ضرورت مشارکت نهادهای مختلف گفت: احداث ۱۹ مدرسه جدید برای جایگزین شدن مدارس سنگی با مشارکت بنیاد علوی آغاز شده است.

به گفته وی، این مدارس به صورت مشارکتی ۵۰ درصد دولتی و ۵۰ مشارکتی با همکاری بنیاد علوی در دست احداث است که از این تعداد، ۱۸ مدرسه در دست ساخت و ساز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری افزود: تعدادی از این مدارس نیز با مشارکت مردم به عنوان خیرین و مسوولیت‌های اجتماعی آغاز شده است.

به گفته وی، در زمان حاضر عملیات ساخت ۶ مدرسه با حمایت و کمک خیرین و چندین مدرسه نیز از محل تعهد اجتماعی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: 

بهره‌برداری از هشت مدرسه برکت در کوهرنگ؛ گامی در مسیر عدالت آموزشی

فیلم | برنامه دولت چهاردهم برای حذف مدارس کانکسی چهارمحال و بختیاری

انعقاد تفاهمنامه با بسیج سازندگی

کریمی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی برای ساخت مدارس جدید و حذف مدارس سنگی گفت: در این تفاهم‌نامه تامین مصالح بر عهده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها و خیرین و ساخت و ساز و اجرا برعهده بسیج سازندگی است.

وی اظهار داشت: در اجرای این تفاهم‌نامه حذف ۱۳ مدرسه عارضه‌ای و سنگی در اولویت قرار گرفته است.

تکمیل مدارس نیمه تمام؛ نیازمند تامین اعتبار

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۵ فضای آموزشی نیمه‌تمام در استان وجود دارد اظهار داشت: تکمیل و راه‌اندازی این مدارس نیاز به تامین اعتبار از محل اعتبارات دولتی، خیری و مسوولیت‌های اجتماعی دارد.

کریمی افزود: در ابتدای سال تحصیلی جاری ۱۴ مدرسه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

چالش سرانه آموزشی؛ از آمار مطلوب کلان تا کمبودهای موضعی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۹ مدرسه با سرانه کمتر از سه مترمربع در استان شناسایی شده است گفت: سرانه کلاس‌های درس در استان ۸.۲۴ مترمربع است که این میزان از میانگین کشوری که ۵.۴۵ مترمربع است، بالاتر است.

به گفته وی، این آمار به دلیل پراکندگی روستاها و مهاجرت، وضعیت واقعی را در برخی مناطق محروم نشان نمی‌دهد و در مناطقی مانند خانمیرزا ، منطقه لاران، لردگان و منظریه شهرکرد با کمبود سرانه آموزشی مواجه هستیم.

وی گفت:هم‌اکنون چندین مدرسه در مناطق مختلف استان دایر است که از آنها به دلایل تخریبی بودن و یا کم بودن جمعیت دانش‌آموز استفاده نمی‌شود و مدیران آموزش و پرورش استان می‌توانند با استفاده از طرح مولدسازی فضاهای آموزشی این مدارس را به فروش برسانند و با درآمد آن به تجهیز کردن مدارس همان منطقه و یا تکمیل کردن طرح‌های نیمه‌تمام در منطقه اقدام کنند.

کریمی با تاکید بر اینکه احداث مدرسه جدید بر اساس ارزیابی و پایش آموزش و پرورش براساس تعداد دانش‌آموزان، مقطع تحصیلی و در قالب طرح آمایش ۲۵ ساله احداث می‌شود گفت: در حال حاضر در شهرستان لردگان، خانمیرزا و شهرکرد روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزی وجود دارد که احداث و توسعه مدرسه در این مناطق در اولویت قراردارد.

به گفته وی، افزایش جمعیت در شهرستان لردگان و خانمیرزا به دلیل افزایش موالید و در شهرستان شهرکرد به دلیل افزایش مهاجرت است.

مهمترین چالش؛ کمبود زمین برای احداث مدرسه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر نبود زمین در برخی مناطق استان مانند شهرک فجر لردگان و یا مناطق روستایی و یا موافقت نکردن مالکان برای واگذاری زمین از مهمترین چالش پیش روی این اداره کل و خیرین است.

وی افزود: در برخی شهرک‌های جدید نیز علاوه بر ساخت و سازهای منازل مسکونی به احداث مدرسه و یا امکان فرهنگی، ورزشی و بهداشتی توجه نشده است و این امر باعث شده است که در این شهرک‌ها که در منظریه شهرکرد، الهیه بروجن، فرخشهر، فجر لردگان، سامان، بن و فارسان احداث شده است، با کمبود فضای آموزشی مواجه شدیم.

به گفته وی، بر اساس قانون در ساخت و سازهای جدید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی جدید، می‌بایست فضای آموزشی احداث شود و شهرداران ملکف هستند تا زمان احداث این فضاها، مجوز پایان کار صادر نکنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه، تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مدارس استان خیرساز هستند گفت: رفع دیوان‌سالاری اداری(بروکراسی) یکی از از خواسته‌های اصلی خیرین است که بتوانند با کمترین دغدغه طرح خیری خود را آغاز کنند.

کمرنگ بودن مسوولیت اجتماعی صنایع در ساخت مدرسه

به گفته وی، با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان صنعتی نیست و تعداد کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی در استان کم است، بحث مسوولیت اجتماعی در استان بسیار پایین است.

این مسوول استانی خواستار توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از مسوولیت اجتماعی صنایع بزرگ کشور در بین تمام استان‌ها شد.

کریمی اظهار داشت: هم‌اینک در حوزه مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد، شرکت ورق خودرو، بانکها در استان در حوزه احداث مدرسه حاضر شدند.

بیشتر بخوانید:

۱۵۶ مدرسه سنگی و کانکسی چهارمحال و بختیاری حذف می‌شوند

۴۵ مدرسه سنگی و کانکسی در چهارمحال و بختیاری اول مهرماه حذف می‌شود

بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در راه است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان در تاریخ هفتم آبان ماه خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف شناسایی و جذب خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌شود.

به گفته وی، در جشنواره سال گذشته تعهد خیرین یک‌هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال بود، که عمده این تعهد محقق شده است و هم‌اکنون برای تخریب و نوسازی ۵۰ مدرسه سنگی به کمک و حمایت خیرین نیاز است.

بهسازی مدارس نیازمند مشارکت اولیای دانش آموزان و همه مردم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: انجمن‌های اولیا و مربیان، مدیران مدارس، مردم و خیرین نخستین خط مقدم مدرسه‌سازی هستند و می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها برای نوسازی، بهسازی و شاداب‌سازی مدارس استفاده کرد تا از فرسوده و تخریبی شدن مدارس جلوگیری شود.

اجرای طرح‌های ملی با نام شهدای مدرسه‌ساز

وی از اجرای طرح‌های مختلف در سطح کشور برای نوسازی مدارس خبر داد و گفت: طرح شهید عجمیان برای زیباسازی و شاداب‌سازی مدارس، طرح شهید سرایداران برای حذف مدارس سنگی، طرح شهید عرب برای استانداردسازی سیستم گرمایشی در سطح کشور اجرا شده است.

کریمی گفت:هم‌اکنون سیستم گرماشی ۷۰ درصد مدارس استان استانداردسازی شده است و بخاری گازی و نفتی از این مدارس حذف و سیستم گرمایشی مرکزی و یا موتورخانه در این مدارس نصب شده است.

به گفته وی، تنها در مدارسی که امکان گازرسانی و یا برق رسانی وجود ندارد، از سیستم‌ بخاری گازی استاندارد استفاده می‌شود.

تولید برق از منابع خورشیدی برای درآمد پایدار در مدارس چهارمحال و بختیاری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح نوین تولید برق از انرژی خورشیدی برای ایجاد درآمد پایدار در مدارس خیری خبر داد و گفت: در این طرح، با نصب پنل‌های خورشیدی در مدارس خیری، امکان تولید برق و فروش آن به شبکه سراسری برق را فراهم می‌شود و درآمد حاضل منبعی پایدار برای مدرسه خواهد شد.

وی گفت: این طرح تنها با مشارکت خیرین و بدون استفاده از اعتبارات دولتی قابل اجراست و در صورت موفقیت می‌تواند الگویی برای سایر مدارس استان شود.

خیرین: موانع مالیاتی برسر راه خیران مدرسه‌ساز رفع شود

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

یکی از خیرین مدرسه‌ساز و رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری موانع مالیاتی پیش‌روی خیرین مدرسه‌ساز را به عنوان یکی از چالش‌های این عرصه نام برد و گفت: خیران مدرسه‌ساز که با عشق و سرمایه شخصی خود، اقدام به احداث فضای آموزشی می‌کنند اینک با چالش‌های از جنس قوانین دست و پاگیر مالیاتی روبرو هستند.

قربان‌علی هاشمی افزود: خیرین با جان و دل پای کار آمده‌اند تا فضای مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان در مناطق مختلف به ویژه در مناطق محروم فراهم کنند، اما در این چند سال تحت فشارهای مالیاتی قابل توجهی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه گفت: اعتبار مالیاتی فرصت ممتاز برنامه هفتم برای خیرین مدرسه ساز است که الزام حمایت دولت از خیرین مدرسه‌ساز در خصوص طرح‌های مشارکتی به شکل‌های مختلف در برنامه هفتم تثبیت شده است.

هاشمی گفت: در یکی از بندهای این ماده برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی حقیقی و حقوقی علاقه‌مند به مشارکت در امر مدرسه‌سازی تاکید شده است که «اگر خیران در اجرای طرح‌های آموزشی و پرورشی بیش از ۵۰ درصد به‌جای اعتبارات دولتی در این طرح‌ها هزینه کنند، از اعتبار مالیاتی حداقل ۲۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد هزینه‌ای که انجام داده‌اند، برخوردار می‌شوند».

وی افزود: در مورد طرح‌های مشارکتی که حداقل ۵۰ درصد آن به‌صورت خیرساز انجام شده است و بقیه آن در تعهد دولت است، در صورتی که خیرین و صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی طرح را با موافقت دستگاه و سازمان به اتمام برساند، هزینه انجام‌شده به‌طور ۱۰۰ درصد به‌عنوان دیون و اعتبار مالیاتی محسوب ‌می‌شود که تصویب این قوانین باعث دلگرمی خیران شده است.

مشارکت گسترده خیران

هاشمی از استقبال و حضور پرشور خیرین در سطح استانی و ملی خبر داد و گفت:هم‌اکنون ۴۵۰ خیر مدرسه‌ساز در استان شناسایی شده‌ است که با سرمایه‌گذاری‌های کلان و یا احداث چندین مدرسه سهم بسزایی در توسعه فضاهای آموزشی داشته‌اند.

کاستی‌های برنامه‌ریزی آموزشی

رییس مجمع خیران مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری با انتقاد از اجرای نامناسب آمایش فضاهای آموزشی و برنامه بلندمدت ۲۵ ساله برای احداث مدارس جدید در استان گفت: در این طرح‌ها متغیرهای مهمی مانند نوسانات مهاجرت و تغییرات نرخ موالید دیده نشده است.

هاشمی با اشاره به غفلت از احداث فضاهای آموزشی در برخی مناطق استان و به خصوص در شهرک‌های جدید گفت: در زمان احداث ، این شهرک‌ها می‌توانستند با اختصاص زمین، از ظرفیت و مشارکت خیرین برای ساخت مدرسه بهره‌برداری کنند.

وی گفت: رفع موانع مالیاتی، بهبود برنامه‌ریزی‌های آموزشی برای تداوم و گسترش فعالیت خیران مدرسه ساز ضروری است.

محرومیت‌های آموزشی وکمبود فضاهای تحصیلی

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری که به نمایندگی از اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای استان در این میزگرد حضور داشت نیز با اشاره به اینکه وجود کلاس‌های کانکسی، نبود حصار مدرسه، نامناسب بودن سرویس‌های بهداشتی و نبود زمین چمن و یا سالن ورزشی از مهمترین مشکلات در مدارس مناطق محروم استان است، بر لزوم عدالت آموزشی و تخصیص بهینه منابع در این مناطق تاکید کرد.

عطاءالله حسین‌پور با اشاره به محرومیت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه آموزش و پرورش گفت: در برخی مناطق استان، افزایش جمعیت ناشی از موالید یا مهاجرت، همچنین احداث واحدهای مسکونی جدید، منجر به کمبود فضای آموزشی شده است.

وی گفت: در بحث سرانه فضای آموزشی در سطح استان یکسری برنامه‌ریزی‌های نادرست بوده است که بدون توجه به آمایش در یک روستای کوچک بدون در نظر گرفتن آینده روستا، فضای آموزشی احداث شده است، که هم‌اینک بلااستفاده است در حالی که در برخی از شهرستان‌ها کمبود فضا داریم.

مشکل تامین زمین و ضرورت مداخله دولت

وی تامین زمین برای احداث مدرسه را یکی از چالش‌های اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و همچنین خیران عنوان کرد و گفت: در بسیاری از مناطق روستایی و شهری، دیگر مانند گذشته زمین به صورت خیریه در اختیار مدرسه‌سازی قرار نمی‌گیرد و این امر ضرورت تصویب قانونی برای خرید زمین توسط دولت در مناطق نیازمند را ایجاب می‌کند.

کم‌کاری دستگاه‌ها در تحقق عدالت آموزشی

رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای ساخت مدرسه و اجرایی‌شدن «نهضت عدالت آموزشی» باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، از نبود همکاری برخی دستگاه‌ها گلایه کرد و افزود: با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد با یک‌هزار و ۹۵۰ شورای شهر و روستا و همچنین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای بهره‌گیری از ماشین‌آلات عمرانی، این همکاری تاکنون محقق نشده و امروز این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.

بروکراسی اداری؛ مانع مشارکت خیران

وی با اشاره به پیچیدگی‌های اداری به عنوان عاملی بازدارنده برای خیران مدرسه‌ساز گفت: بروکراسی اداری سبب شده تا برخی خیرین از اجرای طرح‌های خود منصرف شوند و باید با کاهش این بروکراسی‌ها، از مشارکت ارزشمند آنان حمایت عملی شود.

کم‌توجهی به فضاهای آموزشی در طرح‌های تفصیلی

حسین‌پور با اشاره به خلاهای قانونی در این حوزه گفت: در قوانین فعلی، حمایت شوراهای شهر از مدرسه‌سازی پیش‌بینی نشده و در بسیاری از طرح‌های تفصیلی شهرها و روستاهای استان، فضاهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و درمانی دیده نشده است، این در حالی است که این فضاها باید با توجه به توپوگرافی و جمعیت هر منطقه طراحی و اجرا شوند.

هدایت نابرابر حضور خیران و لزوم توزیع عادلانه منابع

وی با اشاره به حضور پررنگ خیرین در برخی شهرستان‌ها و غفلت از مناطق دیگر پیشنهاد داد: می‌توان با هدایت هدفمند خیرین به شهرستان‌های محروم از طریق مجمع خیران مدرسه‌ساز، این ناهماهنگی را برطرف کرد.

وی از مسوولان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش استان خواست تا اعتبارات تخصیص‌یافته بر اساس نیاز واقعی مناطق و شهرستان‌ها اولویت‌بندی شود تا عدالت محوری و محرومیت‌زدایی در تمامی نقاط استان تحقق یابد.

مشکلات کیفی فضاهای آموزشی موجود

حسین‌پور در پایان با اشاره به مشکلات کیفی در مدارس مناطق محروم استان گفت: وجود کلاس‌های کانکسی، نبود حصار مناسب برای مدارس، سرویس‌های بهداشتی نامناسب و نبود زمین چمن یا سالن ورزشی از جمله چالش‌های اصلی این مدارس است که می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای رفع آن‌ها اقدام کرد.

مدرسه خانه دوم؛ میراثی برای آینده

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

خیر مدرسه‌سازی که تاکنون ۱۲مدرسه در مناطق مختلف روستایی احداث کرده است با بیان اینکه مدرسه‌سازی حکایتی از عشق و تعهداست که ثابت می‌کند، هیچ کاری در این سرزمین وقتی نیت خیر و اراده استوار پشت آن باشد غیر ممکن نیست گفت: مدرسه تنها چهار دیواری نیست، بلکه کانون روشنایی و خانه دوم تک تک فرزندان ایران زمین است.

اکبر علی‌محمدی افزود: برای حفظ و حراست از فضاهای آموزشی به عنوان یک میراث برای آینده به همت و تلاش همه افراد نیاز است.

خاطره‌ای که تبدیل به یک انگیزه شد

این خیر نیک‌اندیش که امروز نامش با ۱۲ مدرسه در مناطق محروم چهارمحال وبختیاری گره خورده است، خاطراتش را از روزگار کودکی خود در نافچ آغاز می‌کند که در آن بسیاری از دختران هم سن و سال او به دلیل نبود مدرسه از نخستین حق خود، که آموزش بود محروم بودند و اهالی روستا با دست به دست هم دادن تا اولین مدرسه دخترانه روستا را بسازند و جرقه امید ساختن مدرسه از همان روزها در ذهن آن کودک ۱۰ ساله زده شد.

علی‌محمدی با بیان اینکه در آن روزها تنها یک کودک ۱۰ ساله بودم و به کمک اهالی روستا برای ساختن مدرسه رفتم و یادم هست که تمام دستانم تاول زده بود گفت: در آن روزها معنی همکاری را متوجه شدم و عشق به مدرسه و مدرسه سازی در وجودم ریشه زد.

یک بازگشت و یک شوک، رویای فروش خانه برای ساختن خانه دوم

وی می‌گوید: در سال‌های بعد زمانی که از کشور کویت، به وطن بازگشتم، عشق و تعهدی که در دوران کودکی در ذهنم نهادینه شده بود، رنگ واقعیت گرفت و در سفری که با دوستانم به منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ داشتم بار دیگر با محرومیت دانش‌آموزان آن منطقه روبرو شدم .

این خیر مدرسه‌ساز در توصیف آن روز می‌گوید: دیدن کلاس‌های فرسوده و دانش‌آموزانی که در سرمای زمستان و گرمای تابستان، در فضایی نامناسب درس می‌خواندند، قلبم را به درد آورد و بدون درنگ، تعهد ساخت ۲ مدرسه را در آن منطقه دادم.

وی اظهار داشت: آن تعهد آنقدر برایم جدی بود که در فکر فروش خانه شخصی خود افتادم، تا بتوانم به قولم به آن کودکان عمل کنم، که اینجا فقط یک کار خیر نبود، بلکه یک تعهد عاشقانه بود.

معجزه لطف خدا، از طلب کاری در کویت تا کلاسی برای درس خواندن

وی گفت: در آستانه انجام این کار بزرگ، معجزه‌ای رخ داد، در حالی که برای فروش خانه خود چاره‌ای نمی‌دیدم، ناگهان دریافتی غیرمنتظره از طلبش از کویت، راهی جدید پیش پایم گذاشت و بدون هیچ درنگی، تمام آن پول را به حساب نوسازی مدارس واریز کردم.

علی‌محمدی اظهار داشت: از آن سال به بعد، برکت و خیر این کار، در تمام زندگیم جاری شد، برکتی که تا امروز به برپایی ۱۲ مدرسه در مناطق مختلف روستایی منجر شده است.

وی با بیان ضرب‌المثل «یک دست صدا ندارد» گفت: مدرسه، خانه دوم همه ماست و دولت‌ به تنهایی از عهده این بار سنگین برنمی‌آیند و حفظ و نگهداری این خانه، وظیفه‌ای همگانی است.

این خیر مدرسه‌ساز از اولیای دانش‌آموزان خواست تا به مدرسه فرزندانشان بیشتر سر بزنید و با مدیر و معلمانشان همراه شوند و با همدلی و همکاری، مشکلات کوچک و بزرگ مدرسه را حل کنند.

به گفته وی، این خانه دوم، متعلق به همه فرزندان ماست.

کار خیرین با کلنگ‌زنی و ساخته شدن مدرسه نمی‌شود

وی به خیران مدرسه‌ساز گفت: کار خیرین با کلنگ زنی، احداث و افتتاح مدرسه تمام نمی‌شود، پس از احداث مدرسه نیز باید پیگیر اوضاع باشند و از مدارس بازدید کنند و اگر نیاز به تعمیر یا تجهیزاتی داشت، کوتاهی نکنند.

علی‌محمدی افزود: قطره‌های کمک ما امروز، دریایی از امید برای فردای کودکان‌مان خواهد ساخت، بیایید در ساختن این دریا سهیم باشیم.

مشوق‌های مالیاتی برای خیران

میزگرد | عدالت آموزشی ؛ از حذف مدارس سنگی تا خیرین پای کار

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به برخی مشکلات در حوزه مدرسه‌سازی و همچنین حمایت‌ها و مشوق‌های مالیاتی که دولت از خیرین انجام می‌دهد گفت: برای حمایت از خیرین در ساخت و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام دولتی و احداث مدارس سه طرح مهم از لحاظ قانونی برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده است که طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمام وجوه واریزی به حساب‌های مشخص شده برای بازسایی ساخت و تجهیز مدارس به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود، از مالیات معاف می‌شود.

محمد صفرزاده افزود: بر اساس بند «پ» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، خیری که حداقل ۵۰ درصد از هزینه پروژه‌های نیمه‌تمام را تامین کند می‌تواند ۲۵ درصد از مبلغ پرداختی خود را به عنوان معافیت مالیاتی استفاده کند.

به گفته وی، ماده ۱۷۱ مالیات برای خیرین است که در این ماده هر میزان خیران برای ساخت مدرسه هزینه کنند برای آنها اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود که این مشوق‌ها ظرفیت خوبی است تا خیران برای مدرسه سازی مشارکت داشته باشند.

صفرزاده افزود: در آیین نامه قانون مالیات مستقیم و تبصره ۱۰۰ ، شرکتها و مودیان مالیاتی می‌توانند انتخاب کنند که مالیاتشان در کدام طرح نشان دار هزینه شود.

وی در ادامه با اشاره به فعال شدن سامانه مدرسه بساز در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در این سامانه مشکلات وکمبودهای همه مدارس بارگذاری شده است و خیران می‌توانند با وارد شدن به این سامانه و انتخاب مدرسه مورد نظر به هرمیزان و یا کالای که مد نظر دارند، به مدرسه کمک کنند.

سخن آخر:

به نظر می‌رسد اگر چه اقدامات خوبی برای کاهش محرومیت‌های آموزشی در چهارمحال وبختیاری آغاز شده است، اما تا تحقق عدالت واقعی در فضاهای آموزشی راه طولانی در پیش است و تدوام این راه نیازمند عزم جدی دستگاه‌های اجرای، کمک خیران، مسوولیت اجتماعی، حمایت شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و تخصیص بودجه کافی است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۰۵ هزار دانش آموز در ۱۲ شهرستان است.