شناسهٔ خبر: 75220379 - سرویس علمی-فناوری
منبع: گجت نیوز | لینک خبر

استفاده نوجوانان زیر 18 سال از تاکسی‌های اینترنتی در تهران ممنوع شد

صاحب‌خبر - تاکسی‌های اینترنتی کشور بدون اطلاع‌رسانی قبلی و در کمال تعجب، استفاده نوجوانان زیر 18 سال از این پلتفرم‌ها را ممنوع کردند. با عنایت به آخرین اخبار داخلی، به تازگی خبرهایی مبنی بر اقدام ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی پیامکی اپراتورهای تاکسی آنلاین در تهران منتشر شده که ورود به این تاکسی‌ها را برای کاربران نوجوان زیر 18 سال محدود کرده است. این اقدام اگرچه در ظاهر با هدف ارتقای امنیت سفر صورت پذیرفته، اما شیوه اجرای شتاب‌زده و عدم اطلاع‌رسانی قبلی، نشان از یک نقص ساختاری جدی در مدیریت ارتباط با مشتریان و آمادگی عملیاتی این سامانه‌ها دارد. ممنوعیت تردد زیر 18 سال در تاکسی‌های اینترنتی روایت‌های شهروندان تهرانی در روزهای اخیر، عملاً بخش قابل توجهی از جمعیت محصل پایتخت را از دسترسی به خدمات حمل و نقل آنلاین محروم ساخته است. ماجرا از گزارش پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی آغاز شد که با تجربه تلخ لغو سفر فرزندش توسط راننده تاکسی آنلاین مواجه شد. راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی پس از پذیرش اولیه سفر و رسیدن به مبدأ، با مشاهده نوجوان پانزده ساله و پرسش از سن او، به بهانه مقررات داخلی جدید از سوار کردن دانش‌آموز صرف‌نظر کرده و اقدام به لغو سفر نمود. این مدل سرویس‌دهی نه تنها موجب تأخیر و سردرگمی می‌شود، بلکه اصل خدمات‌رسانی متعارف مورد انتظار از پلتفرم‌هایی را که عملاً تحت نظارت مستقیم نهادهای دولتی و شهرداری فعالیت می‌کنند و مکلف به ایفای نقش در جابه‌جایی شهروندان هستند، زیر سوال می‌برد. بیشتر بخوانید رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به‌زودی بیمه می‌شوند سرنوشت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری و وزارت راه گره خورد! پیگیری‌های بیشتر از این مسئله نشان داد که این ممنوعیت یک اتفاق لحظه‌ای نیست، بلکه برآمده از مقررات ابلاغی به رانندگان است که از حدود دو ماه گذشته به صورت چراغ خاموش آغاز شده، اما اجرای آن به شکل محسوس و گسترده، همزمان با موج افزایش تقاضا برای ایاب و ذهاب محصلان و بازگشایی مدارس به سطح شهر سرایت کرده است. اما ایراد اصلی در شیوه اجرای این دستورالعمل است؛ اپراتورها بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی مؤثر و فراگیر به کاربران اصلی خود، چه از طریق ارسال پیامک‌های هشداردهنده و چه از طریق اعلانات درون سیستمی در پنل کاربری این سیاست را به رانندگان واگذار کرده‌اند. معضل سلب حق دسترسی به شبکه حمل و نقل سبک زندگی شتاب‌زده و پرفشار در کلان‌شهر تهران به ویژه برای خانوارهای دارای دانش‌آموز، عملاً امکان جابجایی مستمر و منظم فرزندان میان منزل، مراکز آموزشی، کلاس‌های تقویتی یا فوق‌برنامه را از والدین سلب کرده است. در این شرایط، تاکسی‌های اینترنتی طی یک دهه گذشته نه تنها به عنوان یک گزینه، بلکه به عنوان یک گره‌گشای حیاتی در مدیریت زمان و انرژی خانواده‌ها عمل می‌کردند. حال تصمیم ناگهانی برخی از اپراتورهای اصلی تاکسی‌های اینترنتی مبنی بر منع کامل رفت و آمد نوجوانان زیر ۱۸ سال بدون حضور سرپرست، یک معضل جدی درست کرده است. این اقدام در واقع به معنای تحمیل دردسر جدید شهروندان در ابعاد وسیع است. این سیاست، مستقیماً بخش محصل شهر را از یکی از حقوق بنیادین شهروندی یعنی استفاده از شبکه حمل و نقل شهری محروم می‌سازد. پیامدهای این ممنوعیت در سطح شهر نیز بسیار نگران‌کننده است؛ با توجه به اینکه خانواده‌ها همچنان نیاز مبرم به جابجایی فرزندان خود دارند و دیگر نمی‌توانند به شبکه‌ای که طی سال‌ها به آن اعتماد کرده بودند تکیه کنند، این فشار به ناچار به دو مسیر هدایت می‌شود: یا بازگشت والدین به استفاده از خودرو شخصی برای رساندن فرزندان در پیک‌های ترافیکی صبح و عصر که مستقیماً منجر به تولید بیشتر ترافیک و افزایش آلودگی در خیابان‌های پایتخت می‌شود، یا روی آوردن به سرویس‌های حمل‌ونقل غیررسمی و فاقد نظارت که خود ریسک‌های امنیتی به‌مراتب بالاتری دارند. همچنین بخوانید پلاک‌گذاری اولین تاکسی برقی آیون در تهران آغاز شد دانگ فنگ E70، تاکسی جدید ایران خودرو وارد خیابان‌های کشور می‌شود دولت با صدور مجوزهای جدید برای پلتفرم‌های حمل و نقل اینترنتی مخالفت کرد متن مقررات که می‌گوید «کاربر مسافر متعهد می‌شود به هیچ عنوان با حساب کاربری خود برای انجام سفر اشخاص زیر ۱۸ سال بدون حضور خود درخواست ارسال نکند» و «کاربر راننده نیز مکلف به لغو چنین سفرهایی است»، یک مشکل بزرگ ایجاد کرده است. زیرا راننده فاقد هرگونه ابزار قانونی یا عملی برای احراز هویت و تعیین دقیق سن مسافر است و مجبور است در لحظه ورود، بر اساس ظاهر قضاوت کند؛ این وظیفه تحمیلی رانندگان را در معرض درگیری‌های کلامی با والدین و لغوهای مکرر قرار می‌دهد که نه تنها درآمد آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه بی‌اعتمادی و نارضایتی عمومی را تشدید می‌کند.