به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج کنکور سراسری در سالهای اخیر نهتنها نشاندهنده موفقیت داوطلبان، که تصویری گویا از عمق شکاف طبقاتی و نابرابری آموزشی در کشور است. بر اساس آمارهای منتشرشده، سهم قشر کمبرخوردار از صندلیهای دانشگاهی بهویژه در رشتههای پرمخاطب، به حداقل رسیده است.
علیرضا خدایی، کارشناس مسائل آموزشی، در گفتوگو با خبرنگار ما با تشریح این شکاف آموزشی تأکید کرد: «مدارس دولتی عادی که میزبان بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان ایران هستند، در بهترین حالت، تنها بین ۰ تا ۸ درصد از رتبههای برتر کنکور را به خود اختصاص میدهند. در مقابل، مدارس خاص و غیرانتفاعی با جمعیتی کمتر، حدود ۸۸ درصد این صندلیها را در اختیار گرفتهاند.»
وی با اشاره به نابرابری در نتایج نهایی، اظهار داشت: «حدود ۸۴ درصد از داوطلبان دارای رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور، متعلق به سه دهک بالای درآمدی هستند. این رقم برای رشتههای پرطرفداری مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به ۸۶ درصد میرسد. این در حالی است که سهم هفت دهک کمدرآمد جامعه از این قبولیها، تنها ۱۴ درصد است.»
این کارشناس آموزشی، کیفیت پایین مدارس دولتی، کمبود معلم، تراکم بالای کلاسهای درس و نبود امکانات اولیه را از جمله دلایل این وضعیت برشمرد و افزود: «سازمان سنجش با طراحی سوالاتی فراتر از کتابهای درسی، عملاً قبولی در کنکور را به مهارتی تبدیل کرده که در مدرسه به صورت رایگان آموخته نمیشود. این امر، خانوادهها را به سمت کلاسهای کنکور پرهزینه، آزمونهای آزمایشی و مشاورههای خصوصی سوق داده است.»
خدایی با هشدار درباره تبعات اجتماعی این پدیده گفت: «این نابرابری در کوتاهمدت منجر به ناامیدی و سرخوردگی گسترده در نسل جوان میشود و در بلندمدت، به موروثی شدن فقر و ثروت و تشدید شکاف طبقاتی دامن میزند.»
وی در پایان با اشاره به راهحلهای ممکن، خاطرنشان کرد: «برونرفت از این بحران نیازمند عزمی ملی است. دولت باید با افزایش بودجه آموزش و پرورش و توزیع عادلانه آن، کیفیت مدارس دولتی و مناطق محروم را ارتقا دهد. همچنین، نظام سنجش و کنکور باید به گونهای اصلاح شود که نیاز به هزینههای گزاف خارج از مدرسه را از بین ببرد.»