شناسهٔ خبر: 74656062 - سرویس اقتصادی
منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

دبیر انجمن کشتیرانی: اسنپ‌بک خللی در روند تجارت ایران ایجاد نمی‌کند

دبیر انجمن کشتیرانی با تاکید بر این که اسنپ بک خللی در حمل‌ونقل دریایی و تجارت ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: باید تهدید زنگه زور را به فرصت تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود پل مه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به فعال شدن فرآیند مکانیسم ماشه از سوی اروپایی ها، این اقدام چه تاثیری بر حمل‌ونقل دریایی و تجارت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: طی چند دهه گذشته همواره با تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم و آثار آنها به نوعی شرایط موجود را تشدید نکرده است. البته این تشدید‌ها به معنای صد درصدی نیست و به اعتقاد من بیش از ۳۰ درصد تأثیرات تشدیدکننده نخواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات بانکی و دسترسی به سیستم‌های تجارت بین‌الملل افزود: آنچه در تجارت بین‌المللی مهم است، دسترسی مستقیم به سیستم‌های بانکی و صنعتی است که هم‌اکنون ما در این چرخه به آنها دسترسی نداریم. با این حال، تجربه‌های گذشته در شرایط اسنپ‌بک، قبل از برجام و در دور‌های قبلی تحریم، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است.

دبیر انجمن کشتیرانی خاطرنشان کرد: با استفاده از این تجارب و علی‌رغم تشدیداتی که اسنپ‌بک ممکن است ایجاد کند، ناوگان ما توانمندی مدیریتی، اجرایی و عملیاتی لازم را دارد و این اطمینان را به همه عزیزان می‌دهیم که به هیچ وجه خللی در روند صادرات و واردات کشور عزیزمان ایران ایجاد نخواهد شد.

وی همچنین درباره اثرات اقتصادی تحریم‌ها گفت: هرچند تلاش می‌کنیم شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنیم که افزایش هزینه ایجاد نشود، اما متأسفانه تصمیمات تحریمی و استکبارانه علیه ما نقش افزایشی بر نرخ تبادل کالا و قیمت تمام شده کالا داشته است.

پل مه با اشاره به اهمیت کریدور شمال–جنوب گفت: سال گذشته روسیه ۹۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا کرد که سهم ایران از این رقم ناچیز بود و تنها ۶ میلیون تن از این بار از طریق کریدور شمال–جنوب عبور کرده که عمده این بار کالای مصرفی بوده است. مزیت‌های این کریدور نباید از دست برود، چرا که کشور‌هایی هستند که هیچ منافعی برای ایران قائل نیستند.

وی با یادآوری اجلاس اتحادیه اروپا در قزاقستان در سال ۱۳۸۶ افزود: اتاق بازرگانی آمریکا در آن زمان پیشنهاد راه‌اندازی کریدور اوراسیا را داد و امروز مشابه آن را در کریدور زنگه زور داریم. اگر قدرت دیپلماسی داشته باشیم، می‌توانیم تجربه‌ای مشابه زنگه زور را برای ایران رقم بزنیم.

پل مه در ادامه به اهمیت حفظ قدرت چانه‌زنی ایران با ترکیه اشاره کرد و گفت: در غیر این صورت، کامیون‌های ترکی از ایران عبور نخواهند کرد و دیگر مزیتی برای کامیون‌های ایرانی باقی نخواهد ماند. ناچار خواهیم بود که کامیون‌های ایرانی تنها وظیفه تامین بار داخلی را داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه دیپلماسی اقتصادی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت پزشکیان، رویکرد‌ها تغییر کرده و امیدواریم انقطاع خط ریلی رشت–آستارا نیز برطرف شود تا مخاطرات زنگه زور به تاخیر بیفتد. باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران خاطرنشان کرد:در منطقه‌ای قرار داریم که صد‌ها میلیون تن بار در حال تردد است و بیش از ۱۲ کریدور فعال در اطراف ایران وجود دارد. ابتدای دهه ۸۰ هیچ کریدوری جز آنچه در فضای سرزمینی ایران وجود داشت، فعال نبود؛ اما امروز ۱۲ کریدور وجود دارد که بعضاً ضد منافع کشورمان است.

وی با تاکید بر نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه حمل‌ونقل اضافه کرد:دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و در بسیاری از موارد نقش تسهیل‌کننده و اجرایی داشته باشد.

وی یادآور شد: به‌عنوان مثال، یک کانتینر از هند اگر مسیر دریایی را به سمت مسکو طی کند، حدود ۴۲۰۰ دلار هزینه دارد و ۵۵ روز زمان می‌برد؛ در حالی که همان مسیر از طریق ایران ۴۰۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر است و هزینه آن حدود ۸۰۰۰ دلار خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری پنجمین همایش توسعه دریامحور اظهار کرد: این همایش بهمن امسال با محور‌های کلیدی چشم انداز دربامحور، رقابت‌های منطقه‌ای، امنیت دریایی، تاب آوری افتصادی، زنجیره تامین جهانی، سرمایه انسانی توانمند، نظام‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش اقتصادی آبی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین همایشی باید با استفاده از تمام توان علمی، اجرایی و مدیریتی دولت و بخش خصوصی صورت گیرد، زیرا اقتصاد دریا محور یکی از بااهمیت‌ترین مباحث اقتصادی کشور است. دریا موهبتی الهی است که موتور پیشران اقتصاد، پیشرفت و تعالی کشور محسوب می‌شود، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به‌طور شایسته از این ظرفیت استفاده کنیم.

منبع: تسنیم