به گزارش خبرنگار آنا، کتاب «کاربردهای بالینی روان شناسی اسلامی» اثر عمبر حق و عبدالله راثمن به زودی با ترجمه محمدامین سرائی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر میشود.
روان شناسی اسلامی به سرعت در حال گذار از حاشیه به جریان اصلی است و در شکل کنونی خود به نسبت جوان است و شاید سریعتر از آن چه آماده اش است در حال رشد باشد. بسیاری از روان شناسان مشتاق یادگیری اصول روان شناسی اسلامیاند و تمایل دارند به این حوزه وارد شوند. اما این حوزه هنوز از مرحلهای که بتواند پایههای محکمی با دستورالعملهای واضح ارائه دهد، فاصله دارد.
ویراستاران «کاربردهای بالینی روان شناسی اسلامی» معتقدند باید تجربههای جمعی را به اشتراک گذاشت و بین درمانگران روان شناسی اسلامی اتحاد ایجاد کرد تا پیش زمینهای برای تبادل مداوم، گفتوگو و همکاری فراهم شود و درک جمعی ارتقا پیدا کند تا این رشته به مرحله بعدی توسعه خود راه یابد. بر همین اساس، کتاب پیش رو مجموعهای از فعالیتهای درمانگرانی از سراسر جهان است که روانشناسی اسلامی را به کار میگیرند. تجربیات، ایدهها و روشهای این درمانگران در کتاب پیش رو ثبت و تدوین شده است.
نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۲۳ منتشر شد و در گروه آثار مربوط به روان شناسی مذهبی قرار دارد.
کتاب مورد اشاره، ۱۲ فصل دارد که به این ترتیباند:
«رویکرد پیشگیرانه بالینی روان شناسی اسلامی»، «کاربردهای بالینی مدل روان درمانی یکپارچه اسلامی سنتی»، «روان درمانی معنوی خداسو: یک مدل چندبعدی براساس ...»، «مراقبه به عنوان یک درمان مبتنی بر ذهن آگاهی در.»، «استفاده از نشانههای الهی قرآنی در روان درمانی و ...»، «ادغام تکنیکهای مشاوره تَهانَوی در درمان»، «یکپارچه سازی معنویت اسلامی در درمان سوگ پری ناتال»، «مقدمهای کوتاه بر علم النفس و روان درمانی نفس: زبان»، «برنامه کمک رسانی متمرکز بر معنویت (اس افای) پروتکل»، «راهبردهای یکپارچه اسلامی برای درمان اعتیاد»، «شفا یافتن با اسماء الهی در درمان» و «درمان تزکیه».
عمبر حق و عبدالله راثمن به عنوان ویراستاران «کاربردهای بالینی روان شناسی اسلامی» میگویند گزارشهای کاربردهای بالینی که در این کتاب آمدهاند، به خاطر تلاش شان برای داشتن رویکردی به روشهای درمانی که از درون یک پارادایم منحصربهفرد اسلامی میآید، انتخاب شدهاند. این رویکرد به طور معمول به عنوان رویکرد پایین به بالا شناخته میشود و مقابل رویکردهای بالا به پایین قرار دارد. معیار انتخاب هم در این زمینه، نویسندگانی بودند که تجربه کار در یک چارچوب اسلامی در عمل بالینی را داشتهاند و به صراحت تلاش کردند مداخلات بالینی را از درون این چارچوبهای اسلامی انجام دهند، نه این که اصول اسلامی را با چارچوبهای سکولار تطبیق دهند. دو ویراستار کتاب میگویند همین مساله، کار را دشوارتر کرد، چون در حالی که تلاشهای زیادی برای ادغام باورها و فرهنگ مسلمانان با بهداشت روان سکولار وجود دارد، تعداد کمتری از متخصصان با مبانی الهیاتی سنت اسلامی آشنا هستند تا این کار را از پایین به بالا انجام دهند.
دو پژوهشگری که کتاب پیش رو را تدوین کردهاند معتقدند همان طور که رشته روان شناسی اسلامی، محبوبیت پیدا میکند و به عنوان یک جریان اصلی درمانی شناختهتر میشود، باید بین روشهای متداول بهداشت روانی با جمعیتهای مسلمان که معمولا تمایل به پذیرش یک پارادایم سکولار روان شناسی دارند و رویکردهایی که به طور محکم در مبانی معرفت شناسی و هستی شناسی اسلامی و سنتهای مختلف اسلامی جا گرفتهاند، تمایز قائل شد.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
هنگامی که یک زن ۴۰ ساله علائم اختلال افسردگی اساسی را نشان داد و به کمک درمان گران دینی متعدد روی آورد ولی نتیجهای نگرفت، پس از گذشت یک سال، بیماری اش به روان پریشی تبدیل شد. تنها پس از آن بود که با خدمات روان پزشکی ارتباط برقرار کرد و پس از چندماه درمان مناسب به بهبودی رسید. در مراحل اولیه مراقبت روان پزشکی، او خوش شانس بود که با درمان گری دینی آشنا شد که او را تشویق کرد تا خود به انجام رقیه شرعی بپردازد و او را به ادامه درمان بیمارستانی ترغیب کرد (رزالی، رحمان و حسین، ۲۰۱۸). یک مطالعه شیوع توسط عبدالله و همکاران (۲۰۱۷) درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلالات روانی تشخیص داده نشده را نشان داد که درمان گران دینی اولین نقطه شروع جست و جوی درمان آنها بودند. بیشتر این افراد، بیماری خود را به علل ماوراءالطبیعه و شیطانی نسبت میدادند.
گزارش موردی فوق و مطالعه شیوع، تاثیر قابل توجهی که درمان گران دینی در جامعه مسلمانان دارند را نشان میدهند. آنها میتوانند تغییرات مهمی در جامعه ایجاد کنند و برای جامعه روان پزشکی ضروری است که این قابلیت بکر را در زمینه ترویج مراقبتهای سلامت روان بررسی کنند. دانش، نگرش و عملکرد درمان گرای دینی بر تصمیم گیری مسلمانان برای دریافت کمک برای علائم بیماری روانی تاثیر میگذارد. یک مطالعه در این زمینه نشان داد که نگرش درمان گرای دینی مسلمان نسبت به بیماری روانی، حداقل در حد متوسط بود (سعد، رزالی، سنیپ ورانی، ۲۰۱۸)
این کتاب به زودی با ۴۵۷ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه از چاپخانه خارج و وارد بازار نشر میشود.
انتهای پیام/