به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: این اجلاس با رویکرد نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش که شعار رئیسجمهور نیز هست، آغاز شده است.
وی افزود: غایت انتظار رئیسجمهور و آنچه مورد مطالبه او است، تغییر رویکرد در یاددهی و یادگیری، ساخت مدرسه و شیوه اداره آن است. در واقع نقطه شروع اگرچه ساخت مدرسه است اما نقطه پایان این مسیر، صرفاً به ساخت مدرسه ختم نمیشود.
زرافشان ادامه داد: رئیسجمهور در جلسات مختلف مدل مشخصی را ترسیم کردند که اجزای آن نهایتاً به تغییر رویکرد به یاددهی و یادگیری نوین ختم میشود. این امر لوازمی دارد و اولین شرط آن فراهم بودن فضای آموزشی مناسب است؛ فضایی که برای دانشآموز جذاب باشد.
زرافشان ادامه داد: نخستین گام این است که مدرسه باید محیطی سرشار از نشاط و لذت برای دانشآموزان باشد.
وی با اشاره به اهمیت فناوریهای نوین آموزشی، گفت: تجهیزات و فناوریهای نوین، دومین عامل مهم در ارتقای کیفیت و تعمیق یادگیری هستند. در همین راستا سامانه «ساتع» و سامانه دیگری برای ثبت و تأمین تجهیزات ایجاد شده است. مدارس جدیدالاحداث به تجهیزات استاندارد مجهز خواهند شد و مدارس موجود نیز میتوانند کمبودهای خود را در این سامانه ثبت کنند تا در اولویت تأمین قرار گیرند.
زرافشان خاطر نشان کرد: رئیسجمهور بر این نکته تأکید دارند که چیدمان کلاسهای درس باید به گونهای طراحی شود که رویکرد فعال در یادگیری ایجاد شود. مبلمان کلاس و چینش انعطافپذیر صندلیها یکی از اجزای مهم این تغییر است تا امکان شکلگیری روشهای متنوع یاددهی و یادگیری فراهم شود پس از آن نیز با برگزاری اجتماعات یادگیری و توانمندسازی معلمان، استفاده بهینه از این امکانات محقق خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: انتظار ما از مدیران استانها این است که این مدلها را در ذهن داشته باشند و در پی اجرای آن در مدارس باشند تا با مشاهده کلاسهای درس جدید، ابعاد تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت بهدرستی ترسیم شود.