به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پلیس، رابعه جوانبخت با اشاره به تأثیر مستقیم وضعیت روانی رانندگان بر ایمنی ترافیک شهری اظهار کرد: رانندگی، تنها یک فعالیت مکانیکی نیست، بلکه رفتاری اجتماعی است که به شدت تحت تأثیر شرایط روحی و روانی فرد قرار دارد و خشم، اضطراب، نگرانی و شوکهای روانی ناشی از تماسهای تلفنی یا اخبار ناگوار، میتوانند تمرکز راننده را مختل کنند و تصمیمگیریهای لحظهای را به خطر بیندازند.
وی به پنج سبک رفتاری در رانندگی اشاره کرد که تحت تأثیر اختلالات روانی شکل میگیرند و افزود: نخست، بروز رفتارهای تهاجمی در رانندگان است، رفتارهایی مانند بوق زدنهای مکرر، سبقتهای ناگهانی و درگیریهای لفظی که به طور معمول از خشم و بیقراری ناشی میشوند و دوم، کاهش توانایی تصمیمگیری منطقی است که باعث واکنشهای آنی و بدون فکر میشود و راننده را در موقعیتهای خطرناک قرار میدهد.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سومین مورد، افزایش تمایل به سرعت بالا و پذیرش ریسکهای غیرمنطقی است که در رانندگانی با روحیه پرخاشگر و هیجانطلب بیشتر دیده میشود، چهارم، افت تمرکز و توجه هنگام رانندگی است که احتمال بروز تصادف را به طور چشمگیری افزایش میدهد و در نهایت، تأثیرات بلندمدت روانی میتواند منجر به شکلگیری سبک رانندگی تهاجمی شود، به طوری که این رفتارها به مرور زمان به بخشی از شخصیت راننده تبدیل میشوند.
جوانبخت به تنوع شخصیتهای رانندگی در سطح شهر اشاره کرد و افزود: بر اساس مشاهدات و تحلیلهای صورتگرفته، میتوان رانندگان را از نظر سبک رفتاری به چهار دسته اصلی تقسیم کرد؛ نخست، رانندگانی با شخصیت پرخطر و هیجانجو هستند که به طور معمول تمایل به سرعت بالا، سبقتهای غیرمجاز و رفتارهای پرریسک دارند و دوم، رانندگان قانونمدار و وظیفهشناس هستند که با رعایت مقررات، نقش مهمی در حفظ نظم و ایمنی ترافیک ایفا میکنند، دسته سوم، رانندگان عصبی و تکانشی هستند که تحت تأثیر شرایط روحی، واکنشهای سریع و گاهی غیرمنطقی از خود نشان میدهند و در نهایت، رانندگان خلاق و منعطف قرار دارند که با درک موقعیتهای مختلف، تصمیمات هوشمندانهتری در نظر میگیرند و در مواجهه با چالشهای رانندگی، انعطافپذیری بیشتری دارند.
وی اظهار کرد: پلیس راهور توصیه میکند رانندگانی که در شرایط روحی نامناسب قرار دارند، پیش از رانندگی زمانی را به بازیابی آرامش اختصاص دهند، همچنین لازم است از پاسخگویی به تماسهای تلفنی ناراحتکننده یا تمرکز بر اخبار ناگوار در حین رانندگی اجتناب شود، چراکه این موارد تأثیر مستقیم بر کاهش تمرکز و افزایش احتمال بروز حادثه را دارند.