به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این دیدار با هدف بررسی راهکارهای مقابله با بحرانهای پس از جنگ، نقشآفرینی خانوادهها در تربیت نسل آینده، و استفاده از ظرفیتهای کانون برای آموزش کودک و خانواده برگزار شد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با ارائه گزارشی از فعالیتهای کانون به ویژه در دوران ۱۲ روزه جنگ تحمیلی رژیم غاصب صهیونیست علیه ایران ارایه داد و افزود: ما در این دوران قرارگاه کودک و نوجوان، را تشکیل دادیم و همه کنشگران حوزه کودک و نوجوان را با هدف همافزایی، دعوت کردیم تا پای کار بیایند. خروجی این همافزایی تولید یک برنامه تلویزیونی با محوریت نوجوانان است که بهزودی روی آنتن میرود. در شرایط فعلی، همکاران ما، با تمام توان در میدان فعال هستند. همچنین تولید محتواهایی مانند برنامههای انیمیشن، کتابهای ویژه کودکان و نوجوانان، و حتی پلتفرمهایی که تاکنون بیش از ۲میلیون و ۲۰۰هزار مخاطب داشته، بخشی از این تلاشهاست.
او ادامه داد: در حال حاضر، ۷۰۰ عنوان کتاب و ۲۰۹ فیلم کودک و نوجوانان و حتی انیمیشن بهصورت رایگان در سکوهای نمایشی و تخصصی کتاب در دسترس است. ما فیلمهای سینمایی که به تازگی نمایش آنها به پایان رسیده مانند «باغ کیانوش» را بهصورت رایگان در اختیار صداوسیما قرار دادیم تا برای کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی پخش کند.
مدیرعامل کانون اظهار کرد: همچنین هزینه ورود به مراکز کانون نیز به کمترین میزان کاهش یافته تا خانوادهها بهراحتی بتوانند از خدمات فرهنگی استفاده کنند که طی طرحی تا پایان تیر عضویت در مراکز کانون رایگان انجام شد. کانون زبان ایران هزینهبر است، اما ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفتیم و برای خانوادههایی که در این تجاوزهای اخیر تحت تاثیر قرار گرفتند و خانواده شهدا یک سال رایگان تمام خدمات کانون را ارائه خواهیم داد. علاوه بر این خانواده نیروهای مسلح نیز یک ترم به صورت رایگان از خدمات کانون زبان بهرهمند میشوند.
علامتی در ادامه به فعالیتهای داوطلبانه مربیان کانون در استانها نیز اشاره کرد و گفت: در استان تهران بهتنهایی ۶۵ مرکز داریم که در بسیاری از آنها مربیان حتی بدون بخشنامه، فعالیتهایی داوطلبانه را برای کودکان ساکن در نزدیکی مراکز اجرا میکنند. در بسیاری از شهرها حضور کانون به معنی پناهگاهی فرهنگی برای کودکان است. ما تئاترهای کودک و نوجوان داریم که تصویربرداری میشوند و آنها را در سکوهای نمایشی به شکل رایگان در اختیار قرار دادیم. به جهت اینکه با کودک سروکار داریم اولویتمان بانوان هستند و ۸۰درصد از مدیران و مربیان ما بانوان هستند. در حال حاضر ۱هزار و ۴۰ مرکز فرهنگی هنری داریم که حدود ۸۰۰ مرکز ما ثابت هستند و ۲۰۰ مرکز نیز سیار هستند. توسعه مراکز سیار و روستایی ما در اولویت است.
علامتی در پایان بیان کرد: ما با ۲۴ میلیون کودک در ارتباط هستیم و بهتازگی به سوی مراکز پیش دبستانی نیز رفتهایم. به دنبال این هستیم تا بتوانیم از مربیان خودمان در این مراکز استفاده کنیم. ضمن اینکه کانون از عضومحوری به مخاطبمحوری پیش رفته است و در حال تلاش هستیم تا بتوانیم در دسترس همه باشیم. محصولات ما باید در اختیار مخاطبان قرار گیرد و صرفا مختص به اعضای کانون نباشد. علاوه بر این ما اخیرا به دنبال تاسیس مرکز تربیت مربی برای کودک هستیم.
بیتوجهی به روان کودکان در کنار حمایتهای مادی
در ابتدای این نشست، زهرا بهروزآذر با اشاره به بحرانهای اخیر کشور و آثار روانی آن بر کودکان، گفت: بستههایی برای بازسازی خانهها، تأمین اجارهبها و پرداخت مستمری در حال تدوین و اجراست، اما متأسفانه هیچ برنامه مشخصی برای سلامت روان بهویژه برای کودکان وجود ندارد. درحالیکه خانوادههای شهدا یا آسیبدیده در هتلها بستههای روانپزشکی دریافت میکنند، شهروندان عادی و کودکانی که از دور شاهد این بحرانها بودهاند، مورد غفلت قرار گرفتهاند. بنابراین کانون پرورش فکری میتواند در این زمینه وارد شود.
او پیشنهاد تشکیل یک میز مشترک میان نهادهای فرهنگی و تخصصی را برای طراحی برنامههای ویژه عبور از بحرانهای روانی کودکان مطرح کرد و افزود: باید به ذهنیت رشد کودک در این دوران بحرانی توجه کنیم تا بتواند برای خود معنا خلق کند و از بحران عبور کند.
ضعف آموزش والدگری؛ حلقه مفقوده نظام تربیتی
بهروزآذر در ادامه، به موضوع والدگری پرداخت و تأکید کرد: یکی از مشکلات ژنتیکی در نظام توسعه انسانی کشور، فقدان آموزش والدگری است. ما از والدین انتظار داریم فرزندآوری را بپذیرند، اما آنها را برای پذیرش و تربیت کودک آماده نمیکنیم.
او با ترسیم تغییرهای ساختاری در خانوادههای امروزی ادامه داد: در گذشته مهارتهای زندگی از طریق ساختار گسترده خانواده منتقل میشد، اما امروز با کاهش تعداد فرزندان، افزایش سن بارداری، و تأخیر در ازدواج، والدین حتی با مفاهیم پایه رشد کودک آشنا نیستند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همچنین به تحولهای فناورانه و تأثیر آن بر تربیت کودکان اشاره کرد و گفت: با ورود نسل آلفا، هوش مصنوعی، تغییر نظامهای یادگیری و تنوع منابع رسانهای، والدین باید مجهزتر از قبل باشند. پیشنهاد ما این است که کانون به عنوان نهاد متولی، پیشگام طراحی و اجرای برنامههای توانمندسازی والدین شود. اگر این مسئولیت به درستی انجام نشود، باید بررسی کنیم که چه نهاد دیگری میتواند این بار را بر دوش بگیرد؟
بهروزآذر با تأکید بر اهمیت بازگشت قابلیت تصمیمگیری به خانوادهها تصریح کرد: اگر خدمات خوبی داریم، باید این خدمات به یک روش فراگیر و ملی تبدیل شود تا فاصله طبقاتی و نابرابریها کاهش پیدا کند. همه کودکان کشور، چه در مرزهای ایران و چه در مرکز تهران، باید دسترسی برابر به محتوا و خدمات فرهنگی داشته باشند. این دسترسی برابر، یکی از مؤثرترین راهکارها برای کنترل مهاجرت فرهنگی و تقویت تعلق مکانی در کودکان است.
مراکز کانون متعلق به همه مردم است
او با تحسین زیرساختها و فضاهای کانون، آن را «بینظیر» و «منحصر به فرد» توصیف کرد و گفت: فضاهای کانون پرورش فکری، جزو معدود جاهایی است که در طول سالها، هیچگاه دوگانهساز و شکافافکن نبوده است. برخلاف برخی فضاهای دیگر که دچار دوقطبی سیاسی یا فکری شدند، مراکز کانون همیشه متعلق به همه مردم بودهاند. وقتی مادران میآیند و در آنجا آشپزی میکنند یا غذا میپزند، نشان میدهد چقدر فضا برای ارتباط اجتماعی و تعلق اجتماعی آماده شده است.
او ادامه داد: ما در دولت به دنبال تقویت رویکرد مسجدمحوری هستیم، اما واقعیت این است که سالها طول میکشد تا جوانان و نوجوانان دوباره به مسجدها بازگردند. در حال حاضر کانون توانسته با حفظ بیطرفی خود، نقش مهمی ایفا کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به نمونههایی از آموزش همگانی در دیگر کشورها گفت: در چین، همه کودکان زیر ۵ سال باید آموزشهایی مانند امداد اولیه برای نوزاد، احترام به سالمند، آداب شهروندی و موارد پایهای زندگی را ببینند. چرا ما چنین برنامههایی را در ایران طراحی نکنیم؟ شما در کانون ابزارهایی مانند قصهگویی، کتابخوانی، بازیدرمانی، هنردرمانی و گفتوگو را دارید؛ باید بستههای قابل اجرای ملی طراحی شود.
بسته تابستانی ارایه دهید، دولت حمایت میکند
بهروزآذر با پیشنهاد راهاندازی بستهای ویژه فعالیتهای تابستانی گفت: ما پیشنهاد میکنیم از ۱۵ مرداد تا پایان شهریور، در همه مراکز کانون، کارگاههایی ویژه گفتوگو، هنردرمانی، و تجربهمحوری اجرا شود. تجربههایی مثل «شنیدن»، «خروج از منمحوری» و «گفتوگو» باید در قالب حلقههای گفتوگو میان والدین و کودکان شکل بگیرد. اگر این برنامهها طراحی شوند، ما در نهاد ریاستجمهوری میتوانیم کمک کنیم تا به مصوبه هیئت وزیران تبدیل شوند و در دولتهای بعدی هم استمرار داشته باشند.
او در پایان، با اشاره به وضعیت نابرابر فرهنگی در برخی استانها، افزود: در استانهایی مثل کرمانشاه، ایلام، خراسان شمالی یا حتی خوزستان، زیرساخت فرهنگی بسیار ضعیف است. در اسلامآباد غرب، سینما یا کانون فرهنگی وجود ندارد. ما اگر بتوانیم تجربههای موفق شما را مستند کنیم، میتوانیم آنها را به سایر استانها گسترش دهیم. نگاه ما در دولت این نیست که خودمان را معرفی کنیم، بلکه هدف این است تا کمک کنیم هر برنامهای بهتر و ماندگارتر شود. امروز کانون با ظرفیت ۶ هزار نفر عضو، میتواند پایگاهی ملی برای همه کودکان ایران باشد.
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت مشارکت خانوادهها در تربیت کودک، از گسترش ظرفیتهای ارتباطی، آموزشی و فناورانه کانون برای پیوند مؤثرتر خانواده با نظام تربیتی کشور سخن گفت..
فروهر معدنی، مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از طراحی بستههای آموزشی جدید برای تقویت چهار مهارت اصلی شامل هیجان مثبت، روابط مثبت، معنویت و مقابله با فشار روانی را در قالب بستههای آموزشی خبر داد و از افزایش میزان استقبال کودکان و نوجوانان از مراکز کانون سخن گفت.
زینب عاشری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز نیز با بیان اینکه نگاه اصلی کانون این استان خانوادهمحوری است، از فعالیتهای کانون در حوزه مادر و کودک خبر داد که بهگفته او باعث پیوند قوی بین کانون و خانوادهها شده است.
تشکیل یک میز مشترک میان نهادهای فرهنگی و تخصصی را برای طراحی برنامههای ویژه عبور از بحرانهای روانی کودکان، توجه به تحولهای فناورانه و تأثیر آن بر تربیت کودکان، راهاندازی بستهای ویژه فعالیتهای تابستانی از سوی کانون و حمایت دولت از آن شامل برپایی کارگاههایی ویژه گفتوگو، هنردرمانی، و تجربهمحوری و انتقال تجربههای موفق کانون به مناطق کمبرخوردار بخشی از سخنان و پیشنهادهای معاون ریاستجمهوری در این نشست بود.