علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، شب گذشته با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به تشریح مجموعه اقداماتی پرداخت که در طول ۱۲ روز تجاوز توسط نظام تعلیم و تربیت انجام شده تا خللی در فرایند آموزش کشور ایجاد نشود.
وزیر آموزش و پرورش در ابتدا به حضور مؤثر دولت و رئیس جمهور در این شرایط سخت اشاره کرد و از همکاری تمامی وزارتخانهها قدردانی کرد.
کاظمی به اولین گامها در مدیریت بحران، اشاره کرد و گفت: گام نخست بلافاصله با آغاز جنگ عملیاتی شد. ستاد هماهنگی و مدیریت امور آموزش و پرورش در شرایط جنگی تشکیل و ۱۵ کمیته مختلف برای تقسیم کار و مسئولیتها ایجاد شد.
وب با بیان اینکه برخی از این کمیتهها شامل کمیته پشتیبانی، کمیته جنگ شناختی و روانی و کمیته مشاوره و مددکاری اجتماعی است گفت: این کمیتهها نه تنها به دانشآموزان آسیبدیده و خانوادههای آنها خدماترسانی کردند، بلکه نقش موثری در حفظ فضای روانی و آموزشی داشتند.
وزیر آموزش و پرورش به برنامهریزیهای جامع برای مدیریت آزمونها نیز اشاره و تصریح کرد: با وجود دشواریهای ناشی از جنگ، آزمونهای داخلی و نهایی با بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز و ارزیابیهای دانشگاه فرهنگیان انجام شد. این آزمونها در زندگی تحصیلی دانشآموزان و تأثیر آنها بر کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاظمی با اعلام اینکه طی تجاوز ۱۲ روزه رژیم صهیونی ۳۴ دانشآموز و ۵ فرهنگی به شهادت رسیدند افزود: ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان و خانوادههای آسیبدیده از گذشته مهمتر است، ما یک خط مشاوره ۱۵۷۰ داریم که به صورت شبانهروزی خدماترسانی میکند و در این ایام جنگ نیز ۱۲ هزار تماس در زمینههای مختلف از جمله اضطراب و استرس دریافت کردیم.
وی در ادامه به آسیبهای وارده به ۳۶ مدرسه در ۱۶ استان پرداخت و از اقداماتی که برای ترمیم و بازسازی این مدارس انجام شده، خبر داد. کاظمی تصریح کرد که این مدارس به سرعت ترمیم و آماده استفاده قرار گرفتند.
وزیر آموزش و پرورش به لزوم تقویت زیرساخت آموزش غیرحضوری نیز اشاره کرد و گفت: ما در دوران کرونا تجربه خوبی در استفاده از سامانه شاد داشتیم و در حال حاضر تلاش میکنیم این سامانه را برای شرایط آینده تقویت کنیم.
کاظمی همچنین اعلام کرد که برنامههایی برای افزایش کیفیت محتوای آموزشی به ویژه در حوزه تجربیات جنگی در حال تدوین است.
به گفته کاظمی، آموزش و پرورش به دنبال ارتقای سطح آموزشی و بهبود شرایط مدارس در مناطق محروم است و برنامههایی برای شناسایی و حل مشکلات موجود در سیستم آموزشی کشور در دست اجرا دارد.
وزیر آموزش و پرورش در خاتمه اظهاراتش خواستار همدلی جامعه آموزشی در راستای ارتقای کیفیت آموزش و کمک به دانشآموزان و خانوادههای آنان در این دوران پرچالش شد و تاکید کرد:ما باید به دمیدن روح امید و تلاش در دانشآموزان ادامه دهیم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نکنیم.
انتهای پیام/