شناسهٔ خبر: 73935396 - سرویس علمی-فناوری
منبع: آنا | لینک خبر

گوگل با قابلیت‌های جدید، کاربران را به هوش مصنوعی دعوت می‌کند

گوگل با افزودن قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به موتور جست‌وجوی خود، گامی تازه در مسیر توسعه ابزارهای جست‌وجوی پیشرفته برداشت. قابلیت‌های جدید شامل استفاده از مدل‌های زبانی جمنای ۲.۵، اضافه شدن حالت جست‌وجوی عمیق (Deep Search) و امکان تماس مستقیم هوش مصنوعی با کسب‌و‌کارهای محلی برای جمع‌آوری اطلاعات است.

صاحب‌خبر -

گوگل روز گذشته از مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در موتور جست‌وجوی خود رونمایی کرد که از طریق تب جدیدی با عنوان «AI Mode» در دسترس کاربران قرار گرفته است. این قابلیت‌ها با هدف ارتقای تجربه جست‌و‌جو، افزایش دقت پاسخ‌ها و کاهش زمان تحقیقات پیچیده طراحی شده‌اند.

در حالت AI Mode کاربران می‌توانند از میان دو مدل زبانی جمنای ۲.۵ پرو و جمنای ۲.۵ فلش انتخاب کنند. مدل جمنای ۲.۵ پرو که از ماه مارس ۲۰۲۵ در دسترس قرار گرفته، پیشرفته‌ترین مدل زبانی گوگل محسوب می‌شود و با توانایی پردازش هم‌زمان یک میلیون توکن و قابلیت استدلال پیچیده، برای وظایفی، چون برنامه‌نویسی، تحلیل‌های منطقی و ریاضی مناسب‌تر است. در مقابل، مدل فلش برای جست‌و‌جو‌های ساده‌تر و روزمره به‌صورت پیش‌فرض فعال می‌شود.

قابلیت «جست‌وجوی عمیق» یا Deep Search نیز به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ابزار‌های جست‌وجوی گوگل معرفی شده است. این ابزار که بر پایه مدل جمنای ۲.۵ پرو توسعه یافته، توانایی اجرای صد‌ها پرس‌وجو به‌صورت هم‌زمان، جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف و تدوین گزارش‌های مستند و دارای منبع را دارد. گوگل اعلام کرده است که Deep Search برای تحقیقاتی مانند پروژه‌های کاری، تحلیل‌های مالی، مشاوره املاک یا حتی تکالیف دانشگاهی طراحی شده تا فرآیند‌های وقت‌گیر را تسهیل کند.

نکته قابل توجه در این میان، شباهت اسمی قابلیت جدید Deep Search در موتور جست‌و‌جو با ابزار Deep Research در مدل‌های جمنای است که ممکن است باعث سردرگمی کاربران شود. با این حال، گوگل تأکید دارد که هر دو قابلیت برای اهداف تحلیلی عمیق طراحی شده‌اند، ولی در بستر‌های متفاوت کاربرد دارند.

به گزارش وبلاگ گوگل، در میان ویژگی‌های تازه، امکان تماس گرفتن مستقیم هوش مصنوعی با کسب‌و‌کار‌های محلی نیز دیده می‌شود. در این حالت، با جست‌وجویی مانند «رستوران‌های اطراف من»، کاربر می‌تواند از هوش مصنوعی بخواهد که برای اطلاع از قیمت‌ها یا زمان رزرو با رستوران‌ها تماس بگیرد. پاسخ‌های دریافتی سپس به‌صورت خلاصه‌سازی‌شده و قابل‌درک در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

گوگل اعلام کرده که این تماس‌ها توسط سامانه‌ای خودکار انجام می‌شوند و کسب‌وکار‌ها می‌توانند از طریق پروفایل تجاری خود مشخص کنند که آیا مایل به دریافت تماس از طرف هوش مصنوعی هستند یا خیر. این ویژگی به‌صورت عمومی در آمریکا فعال شده و کاربران اشتراکی سرویس‌های AI Pro و AI Ultra از محدودیت‌های استفاده بیشتری برخوردار خواهند بود.

گوگل وعده داده است که در آینده‌ای نزدیک، این قابلیت‌ها را برای کاربران خارج از آمریکا نیز عرضه خواهد کرد. این اقدامات در راستای رقابت فزاینده میان غول‌های فناوری برای یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی مولد در محصولات روزمره انجام می‌شود و می‌تواند جست‌و‌جو را از یک ابزار ساده به یک دستیار شخصی هوشمند تبدیل کند.

انتهای پیام/