به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، عباس شعبانی در نشست امروز _یکشنبه بیستودوم تیر_ در شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد ۴۶ ماهه این معاونت، اظهار کرد: زمانی که سال ۱۴۰۰ مسئولیت را برعهده گرفتیم، بودجه عمرانی تهران تنها ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بود، اما با حمایت مدیریت شهری، روند بودجهریزی عمرانی در مسیر رشد قرار گرفت و اکنون این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ به بیش از ده برابر افزایش پیدا کرده است که این امر نشاندهنده ظرفیتهای قابل توجهی در شهر برای توسعه عمرانی است.
وی با اشاره به اینکه معاونت فنی و عمرانی یکی از کمحاشیهترین و در عین حال پُرکارترین و پُربازدهترین بخشهای شهرداری بوده است، افزود: همکاران ما حتی در شرایط دشوار، مانند حملات موشکی، در محل پروژهها حضور داشتند، همچنین بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی آمادگی خود را برای تأمین ماشینآلات اعلام کردند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: حدود ۷۰ درصد عملکرد اجرایی شهرداری تهران در حوزه فنی و عمرانی رقم خورده و پراکندگی پروژهها در سطح شهر به گونهایست که هر شهروند در مسیر روزانه خود حداقل با یکی از طرحهای عمرانی روبهرو میشود.
شعبانی با تاکید بر اجرای ۲۰۵ پروژه عمرانی بزرگمقیاس در این دوره در دستور کار است، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ پروژه به بهرهبرداری رسیده و هدفگذاری شده تا پایان این دوره تمامی آنها افتتاح شوند. یکی از اقدامات شاخص، اصلاح و تکمیل تقاطعهای شهری بوده که از میان آنها ۴۷ پروژه به مرحله بهرهبرداری رسیده و قرار است تا پایان دوره به ۶۰ تقاطع ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: این اقدام بیش از ۴۰۰ کیلومتر از مسیرهای شهری را کوتاه میکند و منجر به کاهش یک میلیون لیتر مصرف سوخت خواهد شد؛ درحالیکه دو استان شمال غربی کشور طی ۲۹ سال فقط توانستهاند ۱۲۵ کیلومتر مسیر را کاهش دهند، ما در ۴ سال به کاهش ۴۰۰ کیلومتری خواهیم رسید.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: تا پایان سال جاری، ۱۳ تقاطع دیگر آماده بهرهبرداری خواهد شد. از مجموع ۲۰۰ پویش «امید و افتخار»، حدود ۶۰ درصد مربوط به حوزه فنی و عمرانی بوده است. در تهران بیش از ۵۰۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی وجود دارد که در این دوره ۲۷ کیلومتر دیگر به آن اضافه شده است.
شعبانی عنوان کرد: در حوزه رفع گرههای ترافیکی نیز حدود ۲۰ نقطه بحرانی شناسایی شده که قرار است ابتدا ۱۰ نقطه اصلاح شود، اقدامی که تأثیر آن کمتر از ساخت یک بزرگراه جدید نیست و با صرف هزینههای کمتر، نتایج قابل توجهی در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی بودجه جمعآوری آبهای سطحی، گفت: با وجود این رشد، اعتبار فعلی برای اجرای برنامه ۷۰۰ کیلومتری کفایت نمیکند. سازمان عمرانی مناطق نیز پیگیر پروژههای توسعه شهریست و پیشنهاد میشود شورا در زمینه تجمیع برنامههای عمرانی به منظور کاهش هزینهها همکاری مؤثری داشته باشد.
معاون شهردار تهران درباره ظرفیت پارکینگها عنوان کرد: اکنون بیش از ۳۰۰۰ واحد پارکینگ در حال ساخت است و ظرفیت پارکینگهای مسقف ملکی شهرداری تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، همزمان با اجرای پروژههای عمرانی، طرح تجمیع معارضین تأسیسات نیز در دستور کار بوده و تاکنون حدود ۳۰۰ مورد رفع معارض صورت گرفته است.
شعبانی خاطرنشان کرد: نمونهای از آن، جابهجایی دو لوله آب در میدان فتح بود که اجرای پروژه را به مدت دو سال به تأخیر انداخت و نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه در برداشت و نبود کانال تأسیسات شهری یکی از چالشهای اساسی تهران محسوب میشود.
وی بر اهمیت نگهداشت زیرساختها تأکید و خاطرنشان کرد: برآورد ساخت پلهای موجود با قیمت روز به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد، با این حال اگر سالانه تنها ۲ درصد از این پلها نگهداری و مقاومسازی شود، کارایی و امنیت آنها حفظ خواهد شد.
معاون شهردار تهران گفت: تاکنون ۶۰ پل نیازمند مقاومسازی لرزهای شناسایی شده که حدود ۴۰ پل بر اساس آئیننامههای بهروز تقویت شدهاند و با وجود کمبود شدید اعتبارات، موفق شدهایم میزان پلهای مکانیزه غیرفعال را از ۵۷ مورد به تنها ۳ درصد کاهش دهیم، باید در مورد برخی از این پلها که عمدتاً مورد استفاده سالمندان هستند، بازنگری صورت گیرد تا ایمنی بیشتری فراهم شود.
شعبانی خاطرنشان کرد: در سهماه نخست سال جاری، بهاندازه کل عملکرد سال ۱۴۰۰ آسفالتریزی انجام شده و در مجموع طی این دوره مدیریت شهری ۵.۲ میلیون تن آسفالتریزی ثبت شده است، با این حال همچنان نیاز به توسعه بیشتر وجود دارد و برنامههای پنجساله آتی شهر باید رویکردی تحولزا دریافت کنند تا رضایت شهروندان تأمین شود.
وی با اشاره به نقش معاونت در حمایت از عملیات آتشنشانی طی جنگ ۱۲ روزه اخیر، تاکید کرد: نیروهای نقشهبردار ما در روند پایش ساختمانها و آواربرداری مشارکت داشتند، بزرگراه شهید شوشتری نیز بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هدف آن اتصال به بزرگراه هجرت است،.
معاون شهردار تهران اضافه کرد: به دلیل وجود پادگانها و شرایط جدید، افتتاح آن با تأخیر روبهرو شده است، میدان فتح نیز پیش از آغاز سال تحصیلی افتتاح خواهد شد، هرچند همجواری با فرودگاه اجرای پروژه را کند کرده است و قطعه دوم بزرگراه بروجردی نیز در فصل سوم امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.