به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس شعبانی روز یکشنبه در جلسه علنی شماره ۳۴۰ شورای شهر تهران اظهار کرد: اصلاح ۹۸ تقاطع در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۴۰ مورد به بهرهبرداری رسیده و ۶۰ پروژه دیگر در دست اجراست که تا پایان این دوره مدیریت شهری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: این پروژهها موجب شدهاند که طول مسیر سفر در برخی مناطق از ۷۸۷ کیلومتر به ۵۷ کیلومتر کاهش یابد و طی چهار سال گذشته بطور کلی حدود ۴۰۰ کیلومتر از مسیرهای سفر شهری کاسته شده است.
شعبانی این کاهش را دستاوردی مهم و الگویی قابل بهرهگیری برای سایر کلانشهرها دانست.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اجرای ۲۰۵ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در پایتخت، از بهرهبرداری ۱۹۸ پروژه خبر داد و گفت: با اجرای این طرحها، تحولات چشمگیری در زیرساختهای شهری رقم خورده است.
وی همچنین اعلام کرد که پروژه بزرگراه شهید شوشتری با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصد آماده افتتاح است و برنامهریزی شده که در تابستان بهرهبرداری شود.
به گفته وی، قطعه دوم بزرگراه شهید بروجردی نیز در سال جاری افتتاح خواهد شد.
شعبانی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از پویشهای «امید و افتخار» توسط معاونت فنی و عمرانی اجرا شده، اضافه کرد: در پویش آتی نیز چهار پروژه مهم به بهرهبرداری رسمی میرسد که از جمله آنها زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران است.
وی ادامه داد: اتصال بزرگراه شهید خرازی به شهید همدانی و شهید فهمیده به عنوان حلقه سوم ترافیکی تهران از پروژههای راهبردی در منطقه ۲۲ به شمار میرود، بهویژه با توجه به اینکه هنوز ۶۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن نشدهاند و حجم سفرهای آتی در این بخش شهر افزایش خواهد یافت.
شعبانی با اشاره به افزایش ۴۶۵ درصدی اعتبار عمرانی نسبت به ابتدای دوره ششم مدیریت شهری گفت: با وجود این رشد بودجهای، هزینهها همچنان کافی نیست و نیاز به حمایتهای بیشتر وجود دارد. وی همچنین از اجرای بیش از ۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری خبر داد که شامل ساخت بوستانها و سولههای مدیریت بحران است.
وی به رشد ۵۰ درصدی ظرفیت پارکینگهای مسقف ملکی شهرداری نیز اشاره کرد و یادآور شد: از هشت هزار واحد پارکینگی موجود، سه هزار و ۷۰۰ واحد در همین دوره اجرایی یا در دست اجراست.
معاون شهردار تهران درباره چالشهای اجرای پروژههای عمرانی نیز اظهار کرد: تاکنون در ۳۰۰ نقطه از تهران رفع معارضات تأسیساتی صورت گرفته که یکی از مهمترین آنها در میدان فتح انجام شده و طی آن، دو لوله ۳۰ متری جابهجا شده است.
شعبانی از اجرای طرح نگهداشت ۳۶۰ درجه عمرانی در نواحی شهری خبر داد و گفت: در این قالب، ۲۸۴ هزار معضل شهری شناسایی و رسیدگی شده و در هر ۵۰۰ مترمربع شهر، پروژهای عمرانی در حال اجرا بوده است.
وی با بیان اینکه برای نگهداشت بیش از ۸۰۰ پل در تهران به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، از مقاومسازی بیش از ۴۰ پل خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر مشکلی برای ایمنی پلها وجود ندارد اما نگهداشت آنها الزامی است.
شعبانی افزود: تولید آسفالت از ۵۰۰ هزار تن در سال به بیش از یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن رسیده که معادل ۵.۲ میلیون تن آسفالت و معادل بار ۳۵۰ هزار کامیون است؛ رقمی که رکوردی تاریخی محسوب میشود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: همچنین بیش از یک میلیون و ۳۵۴ هزار متر طول جدولگذاری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع پیادهروسازی در این دوره انجام شده است.
۴ پروژه عمرانی تهران فردا با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح میشود
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تحقق وعدههای سهماهه نخست عمرانی پایتخت از آمادگی چهار پروژه مهم برای افتتاح رسمی و برنامهریزی جهت اجرای پروژههای بعدی در فصل تابستان خبر داد و گفت:ارزش ریالی مجموع این چهار پروژه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.
شعبانی روز یکشنبه در حاشیه صحن شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری تهران در ابتدای سال متعهد شد که ۵۰ پروژه عمرانی را در سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برساند. این پروژهها به تفکیک در چهار فصل برنامهریزی شدهاند؛ بهگونهای که در سهماهه نخست، ۱۰ پروژه، در سهماهه دوم ۲۰ پروژه، در پاییز ۱۵ پروژه و در زمستان نیز مابقی طرحها افتتاح خواهد شد.
وی اظهار کرد: با احتساب چهار پروژهای که فردا افتتاح میشود، تعهد شهرداری در فصل نخست سال محقق شده است. این چهار پروژه به دلیل شرایط جنگ ۱۲ روزه با تأخیر افتتاح میشوند، اما از نظر اجرایی پیش از این آماده شده بودند.
چهار پروژه آماده بهرهبرداری
شعبانی در ادامه افزود: نخستین پروژه، زیرگذر جنوب به جنوب در بزرگراه شهید چمران و در تقاطع نصر (گیشا) است که موجب روانسازی ترافیک در شمال تونل توحید میشود و با حذف دوربرگردان همسطح، دسترسی شرق به غرب محله نصر نیز فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: دومین پروژه، احداث پل روگذر در تقاطع بزرگراههای شهید اشرفی اصفهانی و شهید همت است که سه حرکت ناقص از مجموع هشت حرکت ترافیکی را تکمیل میکند.
وی اضافه کرد: سومین پروژه نیز مربوط به اتصال کندرو به تندرو در بزرگراه آزادگان و در محدوده خیابان شهید محتدی است؛ طرحی کوچک اما با تأثیر جدی در کاهش بار ترافیکی و مورد استقبال شهروندان و پلیس راهور است.
به گفته وی، چهارمین پروژه نیز در مقطع شمالی رینگ سوم پایتخت و در بزرگراه شهید خرازی اجرا شده که بلوار همدانی را به بزرگراه شهید فهمیده (تهران - کرج) متصل میکند.
وضعیت پروژه بزرگراه شهید شوشتری
معاون عمرانی شهرداری تهران درباره روند اجرای پروژه آزادراه شهید شوشتری توضیح داد: این پروژه بهعنوان رینگ شرقی تهران و یکی از طرحهای کلیدی پایتخت، در دو قطعه طراحی شده که در مجموع ۱۶.۳ کیلومتر طول دارد. قطعه اول از بزرگراه امام رضا تا بلوار هجرت، ۹.۲ کیلومتر است و اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: این مسیر، بزرگراه امام رضا (ع) را به بزرگراه شهید سلیمانی در محدوده شهید یاس متصل میکند. میدانها و معابر اطراف در حال بازطراحی و اصلاح هستند تا پروژه در هنگام بهرهبرداری به گره ترافیکی تبدیل نشود. پیشبینی میشود قطعه نخست تا پایان تابستان به بهرهبرداری برسد.
سه پروژه فعال در دست اجرا
شعبانی با اشاره به سه پروژه فعال دیگر گفت: نخستین مورد احداث پل تقاطع خیابانهای توانیق و گاندی با بزرگراه کردستان است که در امتداد شرق به غرب بزرگراه همت ادامه دارد. پروژه دوم در تقاطع خیابان شهید تیموری و بزرگراه شیخ فضلالله نوری قرار دارد که پایههای بلند آن در حال اجراست و سومین پروژه، تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با رودخانه کن در مسیر تهران – کرج است که هماکنون در مرحله حفاری شمع قرار دارد.
ضرورت رعایت فصل جابجایی درختان
معاون شهردار تهران با اشاره به محدودیتهای فصلی گفت: اکنون فصل مناسب برای جابجایی درختان نیست و به همین دلیل اجرای برخی پروژهها به تعویق افتاده است. با رسیدن فصل سرما، امکان جابجایی اصولی فراهم شده و روند اجرای پروژهها نیز تسریع خواهد شد.
مقاومسازی پروژهها و آمادگی در بحران
شعبانی تاکید کرد: در جریان جنگ ۱۲ روزه، هیچ آسیبی به پروژههای عمرانی وارد نشد. همکاران ما در حوزه عمرانی در کنار اقدامات اجرایی، در عملیات آواربرداری و پشتیبانی از سازمان آتشنشانی نیز مشارکت داشتند.
ساخت پارکینگهای چندمنظوره در تهران
وی از طراحی اولیه پارکینگهای طبقاتی با کاربری دوگانه خبر داد و گفت: این پارکینگها علاوه بر کاربری عادی، در شرایط بحران نیز میتوانند بهعنوان محل تجمع اضطراری مورد استفاده قرار گیرند. طراحی این فضاها در حال انجام است تا پاسخگوی نیازهای ترافیکی و شرایط خاص احتمالی باشند.