علی فرهادی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: استرس در انسان عوامل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها رویدادهای آسیبی است؛ این رویدادها میتواند طبیعی مانند سیل و زلزله باشد و یا منشأ انسانی داشته باشد مانند جنگ.
وی با بیان اینکه معمولا استرسهای رویدادهایی که منشا انسانی دارند خیلی بیشتر اتفاق میافتد، اضافه کرد: اولا اینکه انسان انتظار خشونت را ندارد و دوم اینکه ممکن است گروهی یا افراد خاصی را درگیر کند که به همین علت میزان استرس و فشار را بر انسانها و خصوصا کودکان بیشتر میشود.
این روانشناس خاطرنشان کرد: زمانی که سرفصل خبرها جنگ و درگیری باشد، حتی اگر این اتفاق در محل زندگی ما نباشد باز هم شاهد احساس خشم، غم و اضطراب در بزرگسالان و کودکان هستیم، کودکان به دلیل اینکه درک بالغی از شرایط فعلی ندارند، میزان آسیبدیدگیشان در این شرایط بیشتر بوده و بزرگسالان باید مراقب کودکان باشند.
وی با اشاره به اینکه کودکان برای احساس امنیت و آرامش به واکنش والدینشان نگاه میکنند، بیان کرد: اگر واکنش والدین، آرام و طبیعی باشد طبیعتا کودکان هم اضطراب و استرس کمتری را تجربه خواهند کرد. بنابراین به عنوان اولین راهکار برای مدیریت استرس کودکان، حفظ آرامش خودمان است.
فرهادی با تشریح برخی راهکارها برای مدیریت استرس کودکان، عنوان کرد: نکته اول اینکه از کودکان بپرسید چه احساسی نسبت به شرایط فعلی دارند؛ گاهی اوقات کودکان احساسات خود را بروز نمیدهند که میتواند بعضا فرو خورده شده و واکنشهای غیرمنتظرهای از آنها بینیم؛ این اتفاق دو حسن دارد که یکی اگر کودکان اطلاعات غلطی که باعث افزایش اضطرابشان شده را از دوستان و شبکههای مجازی گرفته که میتوان آن را اصلاح کرد و دوم آرام و متناسب با سن و با زبان خودش و بدون ایجاد اضطراب با کودکان صحبت کنید.
وی تصریح کرد: به سوالات کودکان جواب بدهید و اگر نمیدانید اطلاعات غلط ندهید و اگر احساس میکنید اضطراب و استرس دارند جویا شده و برطرفش کنید؛ در این شرایط باید همدلی را با خانواده و کودکان افزایش داده و از برچسب زدن خودداری کنیم؛ اگر کودکی اضطراب نشان میدهد نگوییم تو چرا انقدر ترسویی و به کودک آرامش دهیم.
این روانشناس تاکید کرد: اخبار جنگ را محدود کنید؛ لازم نیست مرتبا اخبار جنگ را جلوی کودکان پیگیری و در این خصوص صحبت کنیم و جزئیات وحشتناک جنگ را بازگو کنیم؛ این کار بطور غیرمستقیم باعث ایجاد اضطراب در کودکان میشود. فعالیتهای روزمره کودکان را به بهانه جنگ قطع نکنیم؛ شاید قدری فعالیت کودکان را محدود کنیم اما اجازه دهید بازی و فعالیتهای روزمره را در حد طبیعی داشته باشند؛ فعالیتهای آرامبخش مانند بازیهای ساده، نقاشی کشیدن و بازیهای گروهی را با کودکان انجام دهید تا کودک فکر نکند که روال زندگیش به هم خورده است و همچنین برنامههای منظم مثل غذا خوردن و خواب کودکان مختل نشود.
فرهادی یادآور شد: نکات ایمنی را به کودکان خود بیاموزید؛ نکاتی مانند اینکه اگر صدایی آمد کنار پنجره نباش و زیر میز برو و از جاهایی که احتمال خطر است دوری کن؛ تا حد امکان واکنشهای اغراقآمیز اضطراب و ترس را جلوی کودکان نشان ندهید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همانطور که در ۸ سال دفاع مقدس و سیل پلدختر نشان دادیم، قدرت همدلی و همدردی ما ایرانیها در شرایط سخت بالاست، بیان کرد: این همدلی را باید با کلام و عمل به کودکان خود بیاموزیم؛ حس وطن دوستی خود را نشان داده و اگر کار خوبی در کشور انجام میشود احساس غرور کنیم و این کارهای خوب را بزرگنمایی کنیم و از افتخارات و تاریخ کشورمان برای کودکان بگوییم.
فرهادی در پایان گفت: کودکان تا بدانند اولین بار نیست که ایران مورد تجاوز قرار میگیرد هر حملهای علیه کشور ما شده نه تنها باعث تغییر فرهنگ ما نشده بلکه با شکست مواجه شده است و نه تنها فرهنگ مازا تغییر ندادند بلکه در فرهنگ ما غرق شدند و باید توضیح بدهیم که فرهنگ ما بسیار بزرگ و غنی بوده و با این حملات تغییر نخواهد کرد؛ کارهای خوب را برای کودکان بازگو کرده و خودمان هم از این کارها انجام دهیم.
انتهای پیام