خبرگزاری آنا؛ رویداد دختران نقشآفرین برای نخستین بار به همت امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد تا در قالب آن دختران دانشجو مهارتهای مختلف فردی و اجتماعی کسب کنند و به یک شبکه بزرگ دخترانه بپیوندند.
این رویداد را در گفتوگو با مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای سراسر کشور مورد بررسی قرار دادهایم. در قسمت نخست این گزارش، رویداد دختران نقش آفرین به روایت مسئولان امور زنان و خانواده استانهای خراسان رضوی، گیلان، اصفهان، اردبیل، خوزستان، کرمان، همدان و سمنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است که در ادامه میخوانید.
شبکهسازی دختران دانشجو
لیلا قائمی مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی؛ شبکهسازی میان دختران دانشجو را مهمترین دستاورد این رویداد عنوان میکند و میگوید: «این شبکهسازی و هم افزایی برای ما عجیب بود و نتیجه این همدلی را دو روز بعد که میلاد امام رضا (ع) بود عملاً دیدیم.»
وی اظهار میکند: «دختران دانشجو در خراسان رضوی دور هم جمع شدند و در فضایی صمیمی و دوستانه باهم آشنا شده و از تجربیات یکیدیگر بهره گرفتند. حتی این رویداد باعث آشنایی مسئولان واحدهای استانی شد. در خراسان رضوی ۱۷ واحد دانشگاهی داریم که رابطان آنها هم در رویداد حضور داشتند و باهم آشنا شدند و قطعاً این ارتباطات تداوم یافته و به این شبکهسازی کمک میکند.»
استعدادهای پنهانی که آشکار شدند
سمیه عطایی مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تأکید بر اینکه به طور عجیبی در این رویداد استعدادهایی کشف شدند که ما قبلاً از وجود آنها آگاه نبودیم، میگوید: «از نظر من کشف این استعدادهای پنهان مهمترین دستاورد برگزاری رویداد دختران نقش آفرین در گیلان بود.»
وی میافزاید: «در طی برگزاری این دوره دختران دانشجوی استان گیلان کار جمعی را یاد گرفتند و در فضایی صمیمی در نقش یک دختر مسلمان ایرانی ظاهر شدند و استعدادهایشان را به نمایش گذاشتند حتی برخی از آنها به ما پیشنهاد میدادند که در روند برگزاری رویداد ما را یاری رسانند یعنی اینقدر به ما اعتماد کردند و فضای رویداد برایشان جذاب بود.»
یافتن ایدههای نو و گسترش تعاملات اجتماعی در گعدههای دانشجویی
منصوره پورمیری مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هم نخستین رویداد با دختران در استان اصفهان را بستری برای ارتباط با دختران دانشجو میداند و میگوید: «در قالب این رویداد دختران دانشجو با در گام نخست با مسئولان دانشگاهی استان آشنا شدند. دانشجویان دختر باهم ارتباط گرفتند و شرایط ادامه همکاری و تعامل را پیدا کردند. این شبکه ارتباطی منسجمی که در گام نخست شاهد آن بودیم در ادامه راه جدیتر خواهد شد و هم افزاییهای بهتری را در آینده به وجود میآورد.»
پورمیری اظهار میکند: «در گعدههایی که در این سه روز داشتیم ایدههای جالبی به ذهن دانشجویان دختر میرسید و آنها دیدند ظرفیتهایی در دانشگاه است که میشود از آنها به عنوان تسهیل گر فعالیت هایشان در حوزه بانوان استفاده کنند. الان که هنوز دو هفته از رویداد نگذشته شاهدیم که دخترها مدام ایدههای نو میدهند که قبلا این ایدهها دیده نمیشد یا آن دختر دانشجو اعتماد به نفس بیان این ایده را نداشت. در تعاملات اجتماعی که معمولا در این اردوها وجود دارد افراد قدرت حل مسایل و مهارت پیدا میکنند و به نظر من این دورهمی دخترانه باعث رشد مهارتهای فردی و اجتماعی دانشجویان دختر میشود.»
استقبال غیر قابل پیشبینی دانشجویان دختر
سیما خاوندیزاده اقدم مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به استقبال گسترده و غیر قابل پیش بینی دانشجویان دختر از برگزاری رویداد دختران نقش آفرین اشاره میکند و معتقد است: «دانشجوها بیشتر با دروس تئوری سرو کار دارند و در این دوره آنها با آموزشهای عملی روبهرو شدند.»
وی میگوید: «در استان اردبیل کارگاههای فن بیان و سخنوری، مهارتهای زندگی و آموزش کمکهای اولیه با استقبال بینظیری روبهرو شد و حتی بعد از برگزاری این دوره شاهدیم دانشجویان دختر به صورت مداوم به ما مراجعه میکنند و خواستار تداوم این دورههای آموزشی هستند. اینکه در این دورهها تئوری و عمل با هم ترکیب میشوند و توانمندیهای دختران دانشجو افزایش مییابد، دستاورد خیلی بزرگ و گرانبهایی است.
حس خوب دیده شدن و تصویری که شبکههای اجتماعی میدهند
نسرین کرمیکبیر مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان حس خوب دیده شدن توانمندیها و استعدادهای دختران را مهمترین دستاورد برگزاری رویداد دختران نقش آفرین توصیف میکند و میافزاید: این رویداد فرصتی به دختران دانشجو داد تا توانمندی هایشان به درستی دیده شود و اعتماد به نفس لازم را پیدا کنند. متاسفانه امروزه شبکههای اجتماعی تصویری از دختران ما میدهد که واقعی نیست واقعیت دختران دانشجوی مسلمان ایرانی در چنین رویدادهایی رخ مینماید نه آنچه اغلب در رسانههای اجتماعی نمایش داده میشود.
وی میگوید: « قضاوت ما درباره دختران باید متحول شود و با رویدادهایی مثل دختران نقش آفرین شرایطی را فراهم کنیم که حس دیده شدن و مفید بودن را در دختران زنده کند. در چند برگزاری این رویداد در همدان شاهد بودیم چه شور و شادی و شعفی در میان دختران دانشجوی ما در همدان حاکم بود.»
کارگاهها نقطه قوت رویداد بود
لیلا ابراهیمی قوام آبادی مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز کارگاههای این رویداد را نقطه قوت بزرگ رویداد دختران نقش آفرین عنوان میکند و اظهار میدارد: «بازتابهای خیلی مثبتی بعد این رویداد بخصوص بخاطر برگزاری کارگاهها دریافت کردیم کارگاههای مهارتهای زندگی و هویت دخترانه بشدت مورد توجه قرار گرفته بود و حتی به ما مراجعه داشتند که این کارگاهها نگاه ما را نسبت به خودمان تغییر داده است.»
وی میافزاید: «خودمراقبتی پزشکی هم کارگاهی بود که خودم حضور داشتم و شاهد بودم چقدر دانشجویان با علاقه آن را دنبال میکردند. برخی دانشجویان میگفتند کاش ما زودتر در چنین دورههایی حضور داشتیم و این مهارتها را کسب میکردیم. فن بیان و سخن وری هم خیلی مورد توجه دانشجویان دختر ما قرار گرفت و میگفتند ما با این کارگاه حس اعتماد بنفس و خودباوری پیدا کردیم و عجیب بود که میگفتند کاش این کارگاهها ادامه پیدا کند، چون ما باز هم به این مهارتها نیاز داریم. حتی خانمهایی که متاهل بودند به ما مراجعه داشتند که برای مهارتهای زندگی و تربیت فرزند کارگاه بگذارید رابطان خود ما که در دورهها شرکت داشتند تحت تاثیر قرار گرفته بودند و برایشان مفید بود.»
ابراهیمی ابراز امیدواری میکند که دورههای بعدی این دوره و دورههای تکمیلی برای دخترانی که در دوره اول شرکت داشتند برگزار شود تا یک دختر جوان دانشجو با جایگاه و هویت خودش بیشتر آشنا شود و خود را برای نقشهای بزرگتر در آینده آماده کند.
استقبال پرشور از کارگاههای کاربردی
نسیم رودباری مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان هم در گفتوگو با خبرنگار آنا برگزاری کارگاههای کاربردی مثل کارگاههای کمکهای اولیه و پرسش و پاسخ پزشکی را که در قالب رویداد دختران نقش آفرین در کرمان برگزار شد را مورد توجه قرار میدهد و میگوید: «از این کارگاهها در استان ما استقبال بی نظیری صورت گرفت و وقتی فرمهای نظر سنجی را بررسی کردیم اغلب دانشجویان این کارگاهها را عالی توصیف کرده بودند و در قسمتی که از آنها خواسته شده بود اگر نظر و پیشنهادی دارند مطرح کنند خیلیها خواسته بودند که این کارگاهها تکرار شده و دورههای تکمیلی آن هم برگزار شود.»
وی اظهار میکند: «خیلیها هم به خود ما حضوری مراجعه میکردند و خواستار برگزاری کارگاههایی مثل کمکهای اولیه، مامایی، پزشکی زنان و... بودند و اذعان داشتند که این دورهها بشدت برای آنها کاربردی بوده و در زندگی فردی هم به این مهارتها نیاز دارند.»
دورهای متفاوت در جوار امام مهربانیها
طاهره حدادی مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم برقراری ارتباط و تعامل و شبکهسازی میان دختران دانشجو را از نتایج مهم برگزاری رویداد دختران نقش آفرین عنوان میکند و میگوید: «دوره ما در استان سمنان به شکلی متفاوت برگزار شد و ما رویدادمان را با حضور ۸۸ دانشجوی دختر از واحدهای مختلف استانی در مشهدالرضا و در جوار امام مهربانیها برگزار کردیم که تجربهای شیرین بود.»
وی بیان میکند: «کارگاههای فن بیان و سخن وری و کمکهای اولیه خیلی مورد استقبال دانشجویان بود و یقین دارم این دورهها برای دختران ما در دانشگاه بشدت مفید و ضروری است.»
ادامه دارد...
انتهای پیام/