شناسهٔ خبر: 72974499 - سرویس سیاسی
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سخنگوی وزارت مور خارجه:

وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا جدیت آنها در مذاکرات غیر مستقیم را زیر سوال می‌برد/ آمریکا به واسطه قوانین تحریمی خود از مراوده اقتصادی با ایران منع شد

سخنگوی وزارت امور خارجه، عنوان کرد که ادامه دادن تحریم ها و اضافه کردن آنها از سوی آمریکا، جدیت این کشور را در خصوص مذاکرات غیر مستقیم با ایران زیر سوال میبرد و این تحریم‌ها قطعا حسن نیت و جدیت برای آمریکا تلقی نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسماعیل بقائی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید جمهور آیت الله رییسی و شهید امیرعبدالهیان اظهارکرد:  شهید امیرعبداللهیان الگو در اخلاق، تواضع و مسئولیت پذیری و کاردانی بودند و در دوره ایشان اتفاقات مهمی در دیپلماسی رخ داد. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس یکی از این موارد بود و ایشان نقش مهمی دردفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطین در برابر زیاده خواهی رژیم صهیونیستی داشت.

بقایی با بیان اینکه دیروز و امروز شاهد برگزاری مجمع گفتگو تهران هستیم، ادامه داد: در این مدت شاهد سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه به عربستان، قطر، امارات و عمان بودیم. در منطقه نیز کماکان با بحران همیشگی ناشی از زیاده خواهی و جنگ طلبی مواجه بودیم. اتفاقات در غزه و کرانه باختری دردآور است و فقط ظرف ۲۴ ساعت گذشته نزدیک ۲۰۰ انسان بی گناه کشته شدند. بسیاری زیر آوار هستند و این جنایات در سایه سکوت و بی عملی سازمان ملل وشورای امنیت و سایر نهادهای حقوق بشری رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم‌هایی که آمریکا همزمان با گفتگوهای غیرمستقیم خود با ایران علیه ایران اعمال میکند، توضیح داد: قضاوت را بر عهده جامعه بین المللی می‌گذاریم. این تحریم ها نشان می‌دهد طرف آمریکایی در که حالی ادعا میکند برای حل مشکلات هسته‌ای پای میز مذاکره با ایران آمده است اما تحریم‌هایی را وضع می‌کند که نشان می‌دهد با چه میزان جدیت و حسن نیت در روند مذاکرات آمده است. این تحریم‌ها قطعا حسن نیت و جدیت آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم خود با ایران تلقی نمی‌شود.

بقایی ادامه داد: من در خصوص مذاکره غیر مستقیم با آمریکا کلمه دشوار را به کار می‌برم. بخشی از دشواری این است که با طرفی مواجه‌ایم که به هیچ قواعد متعارف یک روند دیپلماتیک پایبند نیست. اعمال تحریم در مراحل روند دیپلماتیک نشان دهنده عدم جدیت و حسن نیت آمریکا است. هر بسته تحریمی جدید مصداق جنایت علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر است. اثبات کننده این است که سیاست گذاران آمریکایی درباره مردم ایران نگاه خصومت آمیز دارند و نباید ادعای آنها درباره جدیت در رابطه با گفتگو و دیپلماسی را باور کرد.

وی تاکید کرد: ما روند دیپلماتیک را انتخاب کردیم به دلیل آنکه بر این باوریم درباره صنعت هسته ای خود هیچ چیزی برای نگرانی نداریم و برنامه هسته ای ایران مطلقا صلح آمیز است. این را به کرات اعلام کردیم و در گزارشات متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اثبات شده است‌. این رویکرد ایران نشان دهنده جدیت ما برای حل امور از طریق دیپلماسی است اما ادامه دادن و اضافه کردن تحریم‌ها از سوی آمریکا در عین حالی که قرار نیست تاثیری در عزم ملت ایران برای پیگری حقوق خود داشته باشد؛ جدیت آمریکا در خصوص مذاکرات غیر مستقیم با ایران را زیر سوال می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا به موجب قوانین تحریمی خود از مراوده اقتصادی با ایران منع شده است، خاطر نشان کرد: مشکل مراوده اقتصادی با آمریکا از طرف ایران نیست بلکه از طرف آمریکا است. آمریکا با وضع قوانینی در سطح کنگره و دستگاه‌های اجرایی خود هر گونه مراوده اقتصادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را منع کرد و برای آن کیفر در نظر گرفت. 

بقایی همچنین در خصوص راهکارهایی که ایران برای مقابله با تحریم‌ها در پیش گرفته است یادآور شد: نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا آمریکا تحریم هایی را به اجرا بگذارد. راه های مختلفی را برای تامین منابع در پیش گرفتیم. 

وی درباره مواضع متغیر رسانه‌ای طرف آمریکایی پس از گفتگوهای غیرمستقیم با ایران، توضیح داد: هر وقت جلسه مذاکراتی داریم، احساس می‌کنیم پیشرفت صورت گرفته است و حداقل دیدگاه یکدیگر را می‌فهمیم، اما وقتی طرف مقابل به واشنگتن می‌رسد مواضع دیگری بیان می‌‌شود. این عدم قطعیت متعدد و مکرر کار را برای روند مذاکرات دشوار می‌کند و این شک را ایجاد می‌کند که آیا طرف مقابل در این روند مذاکراتی جدی است یا خیر؟ باید طرف آمریکایی این را پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فضای مجازی اخباری درباره انجام مذاکرات دیگری از سوی ایران و موازی با مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا منتشر شده است، تصریح کرد: تنها روند مذاکرات ما، مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا است که از سوی ایران، وزیر امور خارجه و از سوی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات حاضر می‌شوند. هر چهار دور مذاکرات شفاف اطلاع رسانی شد. 

بقایی تاکید کرد: هر مذاکره‌ای  برای حل یک چالش و اختلاف است. صرف شرکت در یک روند مذاکراتی به معنی پذیرش دیدگاه‌ها یا مطالبات طرف مقابل نیست‌ اگر این بود اصلا نیاز به مذاکرات نبود. هر روند مذاکراتی برای پیگیری و رسیدگی به نقاط اختلاف است. ما امیدواریم دراین چهار دوری که در مذاکرات شرکت کردیم بتوانیم از این طریق نهایتا به یک نتیجه معقول برسیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ویتکاف درباره غنی سازی اورانیوم توسط ایران، بیان کرد: غنی سازی امری فانتزی نیست که آن را متوقف کنیم. غنی سازی به عنوان بخشی از چرخه صنعت هسته ای ایران قابل مذاکره نیست. غنی سازی فناوری برای اطمینان از این است که صنعت هسته ای ایران بی وقفه به کار خود ادامه می‌دهد و نتیجه دهه‌ها زحمت و تلاش و خون دانشمندان هسته ای ماست. غنی سازی حقی است که طبق معاهده منع اشاعه ایران از آن برخورداراست و حاصل زحمت دانشمندان ایرانی است. برای غنی سازی نیازی نیست از کسی اجازه بگیریم. این یک سفسطه آشکار است که بگوییم هرکسی غنی ساز انجام می‌دهد لاجرم دنبال بمب است‌ اگر این را فرض بگیریم، تمام تاسیسات غنی سازی کره جنوبی و برزیل باید جمع شود. این سفسطه آگاهانه و کاملا همراه با سوء نیت برای انحراف افکار عمومی است. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد که ایران به هیچ عنوان به دنبال برنامه هسته ای غیرصلح آمیز نیست و موضوع غنی سازی در معاهده منع اشاعه برای کشورهای عضو به‌رسمیت شناخته شده است.

بقایی همچنین این را هم گفت که نمی‌توان در یک منطقه‌ اقدامات نسل کشی رژیم صهیونیستی را نادیده گرفت و از کشوری که برنامه هسته ای صلح آمیز دارد، درخواست تعطیلی برنامه هسته‌ای کرد.

وی در خصوص مشارکت ایران در برنامه حفظ صلح سازمان ملل، بیان کرد: آمادگی ایران در جریان اجلاس عالی رتبه‌ای در برلین درباره عملیات های حفظ صلح سازمان ملل اعلام شد. ما در گذشته همکاری‌هایی در این زمینه داشتیم و برای شرکت در برنامه حفظ صلح سازمان ملل که در اقصی نقاط جهان انجام می‌شود، اعلام آمادگی کرده بودیم. این امر نشان از رویکرد مسئولانه ایران برای کمک به حفظ صلح و امنیت بین المللی در مناطقی است که منازعاتی وجود دارد. نیروی حفظ صلح نیز ترکیبی از نیروهای نظامی است که کشورها در اختیار سازمان ملل می‌گذارند. ما آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کردیم. جزئیات آن را می‌توانید از سخنگوی نیروهای مسلح دریافت کنید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مشارکت راهبردی ایران و روسیه، افزود: مشارکت راهبردی ایران و روسیه موضوع مهمی است. از همان ابتدا من از طرف وزارت اعلام کردم که این مشارکت راهبردی اولویت دستگاه سیاست خارجه و در دستور کار است. بخشی از این موافقت‌نامه و اقدام در زمان شهید امیرعبداللهیان انجام شد. آخرین اطلاع که از آن دارم این است که در کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس بررسی و تصویب شده است و علی الاصول باید در روزهای آتی برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس رود. 

بقایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام متقابل ایران در برابر تصمیم اروپا برای اجرای مکانیزم اسنپ بک علیه ایران، خاطر نشان کرد: ما هیچ اقدام غیردوستانه و خصمانه‌ای را بی پاسخ نمی‌گذاریم. استفاده از ساز و کار ماشه هیچ مبنای قانونی و دلیل منطقی ندارد چراکه برنامه هسته ای ایران مطلقا صلح آمیز است. اگر اثبات کنند کوچک ترین انحرافی در ماهیت صلح آمیز بودن برنامه ما وجود دارد می‌توانند بگویند که در سازمان ملل این امر را مطرح می‌کنیم. اما چنین چیزی مطلقا وجود ندارد. آنچه شاهدیم اصرار برخی کشور‌ها اروپایی برای ابزار سازی از یک امکان موجود در چارچوب قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که از طرف ما پذیرفته نیست.

وی توضیح داد: استفاده از آن به معنی آن است که طرفین استفاده کننده از این امکان، قائل به رویکرد مذاکراتی و دیپلماتیک نیستند بلکه دنبال استفاده از ابزار ارعاب و تهدید علیه ایران هستند. متقابلا ما بی‌تردید اقداماتی انجام می‌دهیم و این به معنی تجدید نظر در رویکردی است که تا الان داشتیم. امیدواریم کشور‌های اروپایی در رویکردی که در فضای رسانه‌ای در پیش گرفتند، تجدید نظر کنند چراکه حتما شمشیر دو لبه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما با کشورهای اروپایی رابطه داریم، آنها دارای سفارت هستند و رابطه دیپلماتیک متعارف داریم اما از رابطه سازنده و مفید و همراه با منافع متقابل بین ایران و اروپا فاصله گرفتیم. لازمه ارتقا سطح روابط رسیدن به روابط دارای نفع متقابل برای دو طرف، آن است که طرف اروپایی از برخی رفتارهایی که سازنده تلقی نمی‌شود، دست بردارد. احترام متقابل به یکدیگر در سطح بین المللی و رعایت منافع متقابل در قاموس روابط بین الملل شناخته شده است‌.

بقایی درباره رابطه ایران با قطر و عمان، خاطر نشان کرد: ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه خوبی داریم. وزیر امور خارجه سفری به چهار کشور عربستان، قطر، عمان و امارات داشتند و یکی از موضوعات مورد بحث در آنجا تحولات مذاکرات ایران و آمریکا بود‌. انتظار ما از کشورهای حاشیه خلیج فارس این است که خیر و صلاح منطقه را در نظر بگیرند، رابطه همسایگی را در نظر بگیرند و دردیدگاه‌ها، موضع گیری‌ها و رویکرد‌هایشان در خصوص امورات منطقه، مبتنی بر پیشبرد منطقه‌ای قوی، باثبات و مصون از سوء نفوذ اقدام کنند.

وی نقش قطر را در روند مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا مهم و سازنده تلقی کرد و ادامه داد: یکی از نشانه های این اثر گذاری مثبت ما، رویکرد ایران در منطقه و توجه به همسایگان به عنوان شرکای مهم ایران در امر تلاش برای حفظ و صیانت منطقه در برابر هر ناامنی و چالش است. حفظ حاکمیت ملی عراق مثل هر کشور دیگری برای ما موضوع مهمی است. در هر شرایطی تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق باید محترم شمرده شود و دولت عراق و اقلیم کردستان به وظایف خود درباره جلوگیری از سوءاستفاده از قلمرو خود آگاه اند. موافقت نامه خوبی بین ایران و عراق منعقد شده و در حال اجرا است. همه کشورهای همسایه باید قائل به اهمیت احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت کشورها باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نقش رژیم صهیونیستی و سابقه او در اقدامات خرابکارانه و امکان انجام اقدامات خرابکارانه در روند مذاکرات ایران و آمریکا، خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی ثابت کرده است که هیچ حد و مرزی در نقض قوانین و قواعد و هنجارهای بین المللی قائل نیست. اتفاقات در غزه و اشغال خاک دو کشور اسلامی در منطقه سوریه و لبنان و همچنین حملات مکرر به یمن و ترورهایی نظیر ترور دانشمندان هسته ای ایران نمونه‌هایی از صدها نمونه اقدامات رژیم برای تخریب روندهایی است که به ضرر او بوده است. 

وی توضیح داد: کسی این موضوع را رد نمی‌کند‌. در آینده هم ممکن است رژیم صهیونیستی متوسل به اقدامات خرابکارانه‌ای شود که در نتیجه انگشت اتهام به سمت ایران دراز شود تا بهانه و مبنایی برای ایجاد درگیری در منطقه پیدا کند. هیچ کس این احتمال را رد نمی‌کند اما جامعه بین المللی رویکرد مخرب و غیر قانونی این رژیم را به خوبی شناخته است. همه کشورها باید مراقب باشند رژیم در راستای ارتکاب جنایات در تجاوزگری و توسعه طلبی بیش از این مرتکب اقدامات خلاف صلح و ثبات بین المللی نشود.

بقایی با بیان اینکه ما با عمان رابطه خوبی داریم، درباره سفر رئیس جمهور به عمان، توضیح داد: در دوره شهید رئیسی، هم شهید رئیسی سفر به عمان داشتند وهم بزرگان عمان به ایران سفر کردند. موضوع سفر رییس جمهور به عمان مدتی قبل در دستور کار قرار گرفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین سفرای جدید ایرانی، خبر داد: سفرای مکزیک، اروگوئه، نیجریه و ساحل عاج انتخاب شده اند و خانم سونا احمدی که مشاور وزیر در امور زنان هستند نیز برای سرکنسولگری در آلماتی قزاقستان انتخاب شده‌اند.

وی در خوص پیگیری ایران برای موضوع بازداشت خانم مهدیه اسفندیاری و شاهین هزامی توسط فرانسه خاطر نشان کرد: به صورت جدی پیگیر این امر بودیم. طبق اطلاعاتی که از سفارت گرفتیم، بعد از پیگیری مکرر به خانم اسفندیاری اجازه دو نوبت دیدار کنسولی دادند و همکاران کنسولی دیدار با خانم اسفندیاری داشتند. آقای شاهین هزامی هم آزاد شدند و پرونده در دست بررسی است. فعلا آزاد شدند ولی برای ما هنوز اتهامات درباره هر دو نفر روشن نیست. به ویژه اتهامات خانم اسفندیاری اصلا روشن نیست، تنها چیزی که شنیدیم آن بود که ایشان در صفحات مجازی خود از فلسطین حمایت کردند.

این هم طنز تلخ روزگار است که از طرفی نسل کشی در غزه ادامه دارد و به جای اینکه مخالفت با نسل کشی شود با کسانی که به هر نوعی با نسل کشی مخالف هستند برخورد می‌شود. این گویای صداقت طرفین اروپایی در حقوق بشر است.

بقایی ادامه داد: ظاهرا کشورهای اروپایی نیز از اتفاقات اخیر الگو برداری می‌ کنند و تعدای اتباع ایرانی بازداشت شدند. این بازداشت ها از لحاظ حقوقی تمام عناصر، مفهوم بازداشت خودسرانه را دارد. مشخص نشده است چه اتهامی بر آنها بوده است. 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: چند نفر از کسانی که به اتهام نقض قوانین ضد تروریسم انگلستان دستگیر شدند نیز آزاد شدند اما بدون مشخص شدن دلیل بازداشت آزاد شدند. سه نفر به اتهام مسائل امنیتی در بازداشت هستند. دراین مورد دسترسی به کنسولی داده نشده و توضیح ندادند که اتهام آنها چیست بلکه مسائل کلی بیان شده و هیاهو راه افتاده است‌. بیان کردند بر مبنای "ارتباط با دولت ایران" دستگیر شدند که مفهوم بسیار مبهم است. تبعه هر کشور برای اینکه گذرنامه بگیرد حتما باید با دولت خود ارتباط داشته باشد. اینکه تبعه با دولت خود ارتباط دارد، جرم است؟ ابعاد مبهم این موضوع زیاد است. کاردار سفارت انگلیس دیروز به وزارت خارجه احضار شد. درخواست ما این است که هرچه زودتر شفاف سازی کنند و توضیح دهند و شائبه اینکه این اقدام انگیزه سیاسی داشته است را رفع کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کنسرسیوم غنی سازی اظهار کرد: این موضوعات خیلی تکرار شده و بعضا رسانه های فارسی زبان داخلی مطالب منتشر شده توسط منابع خارجی را ترجمه و منتشر کردند و به شبهات دامن زدند. ما تا کنون پیشنهاد مکتوبی از طرف آمریکایی در این‌باره دریافت نکردیم. در پیشنهاد شفاهی نیز هربار بحثی را خودشان و یا سایر مراجع ذی ربط امریکایی مطرح می‌کنند که این امر خود ابهام و سردرگمی شدید ایجاد می‌کند.

بقایی افزود: موضوع کنسرسیوم را ما هیچگاه مطرح نکردیم و در عین حال موضوع جدیدی نیست. از دو دهه قبل این ایده از طرف محافل مختلف طرح می‌شد. منطقه غرب آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس ممکن است نیاز به انرژی هسته ای پیدا کنند و نیروگاه‌ها نیاز به سوخت هسته ای دارد. از این رو بد نیست در منطقه ما مجتمع سوخت ایجاد شود که همه کشورها در آن برای تامین سوخت مورد نیاز در برنامه هسته ای صلح آمیز خود سرمایه گذاری کنند. اگر نیت این امر این باشد ما استقبال می‌کنیم اما نکته این است این ایده به هیچ وجه قرار نیست جایگزین غنی سازی اورانیوم توسط ایران شود. اگر نیت از طرح این موضوع آن است که ایران از غنی سازی منصرف شود، این اتفاق رخ نمی‌دهد‌.

وی درباره تفاوت در مواضع رسانه‌ای آمریکایی ها و مواضعی که در میز مذاکره بیان می‌کنند، تاکید کرد: پیش برد مذاکرات در شرایطی که یک طرف مطلقا از ثبات قدم دربیان موضوعات و مواضع مذاکراتی برخوردار نیست، دشوار است. موارد مطرح شده در میز مذاکره بعضا با اظهار نظر رسانه ای مغایر بوده است. مطمئن نیستم آیا سیاست گذاران آمریکایی متوجه اند چنین تغییراتی در بیان مواضع تا چه میزان زیادی به جایگاه و اعتبار مذاکراتی مذاکره کننده هایشان لطمه می‌زند، اما به هر حال تصمیم آنها است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما آنقدر حرفه ای هستیم که در سطح رسانه ای مذاکره نمی‌کنیم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و قرار است در میز مذاکره و از طریق روشن رخ بدهد. بیان مواضع مذاکراتی از طریق رسانه در هیچ روند مذاکراتی مفید نیست و نباید القا شود. برای ما موضع گیری تنها در سطح رسانه مهم نیست اما قطعا این موضع گیری هایی که از طرف آمریکا در سطح رسانه‌ای بیان شد، اثر منفی دارد. همانقدر که به مواضع مذاکراتی آنها در اتاق مذاکره گوش می‌کنیم، مواضع رسانه ای را رصد می‌کنیم. این تناقضات در جمع بندی و تصمیم گیری و کنش های ما در ادامه روند مذاکرات اثر می‌گذارد.

وی گفت: این ضد و نقیض گویی ها تاثیر منفی در روند و فضای مذاکراتی دارد و نهایتا اگر این پروسه ادامه یابد؛ آنچه در مذاکرات صراحتا نگرانی و شکایت خود را مطرح می‌کنیم. کما اینکه این کار را از طریق وزیر خارجه عمان انجام دادیم.

بقایی همچنین عنوان کرد که در خصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا تا این لحظه هیچ زمان و مکانی قطعی نشده است.

 وی افزود: ما اعلام کردیم که دنبال تسلیحاتی سازی برنامه هسته ای نیستم و برای ایجاد اعتماد به صورت شفاف حاضر به پذیرش میزان زیادی از بازرسی ها فراتر از معاهده اشاعه شدیم. اگر قصد طرف مقابل این باشد که صنعت هسته ایران و غنی سازی را متوقف کند؛ بحثی دیگر است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اضافه شدن اروپا به مذاکرات تصریح کرد: اکتبر ۲۰۲۵ موعد برجام است. اروپا می‌تواند نقش سازنده ایفا کنند. این انتخاب خودشان است. اینکه در روند مذاکرات حضور نداشتند تصمیم ما نبود، بلکه نوع انتخاب خودشان بود. در هشت ماه اخیر و قبل از آن اروپاییان نشان ندادند دنبال رویکرد سازنده برای حل موضوع هستند. با گفتار و رفتاری که داشتند از جمله از طریق طرح قطع نامه غیر سازنده در شورای حکام و مطرح کردن مکرر ساز و کار ماشه به عنوان اهرم فشار علیه ایران، نشان دادند رویکرد سازنده‌ای ندارند. پیامی که ما از این رفتار می‌گیریم این است که طرف اروپایی تمایل به بازیگری سازنده در روند مذاکراتی ندارد. ما با حسن نیت کامل به این امر نگاه کردیم و طرف مقابل هم متقابلا باید این رفتار را با ایران داشته باشد.

بقایی در بخش دیگر سخنان خود درباره جنایات رخ داده در فلسطین، با بیان اینکه این جنایات با حمایت فعال تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و برخی دیگر کشورها در حال وقوع است، بیان کرد: این جنایت بزرگ و نسل کشی در تاریخ منطقه لکه ننگی است که هیچگاه پاک نمی‌شود. جنایتکاران صهیونیست باید پاسخگو باشند. اینکه به صورت روز افزون تعداد بیشتری از کشورها احساس مسئولیت درباره جنایات در حال وقع در غزه می‌کنند؛ اتفاق مبارکی است اما این موضع گیری ها در عین حال که خوب است در عمل اگر همراه با یک تصمیم موثر و فوری از جانب نهاد‌های ذی ربط بین المللی نباشد؛ راه به جایی نمی‌برد. شاهد این هستیم که هم دیوان بین الملل دادگستری و هم دیوان بین المللی کیفری به دلیل کارشکنی رژیم صهیونیستی و حامیان او از جمله آمریکا دچار اختلال در کارشان شدند.  

وی افزود:  آمریکایی‌ها قرار بود نقش مثبت در جریان جنگ غزه ایفا کنند. از دو سه ماه قبل، دولت آمریکا اعلام کرد به پایان‌ نسل کشی در غزه کمک می‌کند و بلافاصله بعد از نشان دادن حسن نیت حماس عملا حملات رژیم صهيونيستی تشدید شد. این واقعیت تلخ منطقه ما را نشان میدهد که طرف آمریکایی مدعی میانجی گری و تلاش برای کاهش سطح جنایات است اما عملا به وعده ها وفا نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی های دیپلماتیک در خصوص گرد و غبار توضیح داد: بحث هایی را با طرفین افغانستانی مطرح می‌کنیم. در حاشیه مجمع گفتگوی تهران بر تعهد افغانستان به معاهده هیرمند تاکید شد. آنها گفتند اگر این معاهده هم نباشد به عنوان وظیفه اخلاقی و اسلامی و همسایگی، خود را موظف به تامین حق آبه می‌دانیم. کاری که ما باید انجام دهیم این است که این موضوع را در دستور کار ثابت تماس و ارتباط با طرفین افغان داشته باشیم.

وی ادامه داد: از چند سال قبل ساز و کار منطقه ای برای همکاری جهت مقابله با بیابان زایی شروع شده و در دستور کار بوده است. دو الی سه نوبت نشست منطقه ای برای یافتن راه حل همکاری منطقه ای برگزار شده است. سازمان محیط زیست به عنوان متولی ستاد مبارزه با گرد و غبار پیگیر این امر است. ما نیز در دستگاه دپلماسی این امر را پیگیری می‌کنیم. با عراق، کویت، عربستان و در مقطعی با سوریه صحبت هایی شد. چون بر اساس گزارش سازمان هواشناسی بخش قابل توجهی از گرد و غبار از عربستان و مناطق خشک عراق و سوریه به سمت ایران می آید. 
انتهای پیام