
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی،صادقی در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم ضمن قدردانی از همراهی رسانهها با دستگاه تعلیم و تربیت، مردم و افکار عمومی را بهترین قاضی دانست و رسانهها را در این خصوص موثر و به عنوان مشاورانی در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی برشمرد.
وی مشارکت سازمانها، شوراها و سایر بخشهای برون دستگاهی را در تکریم معلمان مورد اشاره قرار داد و بر لزوم استمرار و اجرای برنامههای تکریم مقام معلم در طول سال تاکید کرد و گفت: با توجه به رسالت معلمان، بها دادن به معلم، به منزله بها دادن به فرزندان و جامعه و توسعه فضیلتهای انسانی در آن جامعه است.
صادقی با تشریح برخی اقدامات انجام شده در راستای تکریم معلمان با محوریت تقویت جایگاه اجتماعی و اعتلای فرهنگ تکریم معلمان و تعیین معلمان و عوامل کیفیت بخشی نمونه در سطح منطقه و استان بر اساس شرایط و شاخصهای از قبل تعیین شده گفت: ۱۴۴۶۹ نفر حائز انتخاب معلم نمونه با حداقل سه سال سابقه بودند و ۱۴۰۳۵ در این رویداد شرکت کرده بودند که ۲۳۰۰ نفر در سطح مدرسه، ۱۳۲ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان به عنوان معلم نمونه منتخب شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به انتخاب عوامل کیفیتبخشی نمونه نیز اشاره کرد و افزود: از ۵۱۴۴ نفر حائز شرایط شامل مدیران، معاونان و مشاوران ۹۸۹ در این رویداد شرکت کرده بودند که ۱۴۶ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استانی انتخاب گردیدند.
وی همچنین از برگزاری رویداد انتخاب معلم نمونه در سطح مدارس غیردولتی و انتخاب چهار نفر به عنوان معلم نمونه از جمع معلمان این مدارس خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در راستای محوریت قرار گرفتن مدارس و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت در شنبههای نظارتی بدون اطلاع قبلی و طی بازدید از مدارس از نزدیک در جریان امور قرار گرفته و هر شنبه پای درد و دل همکاران و دانشآموزان خواهیم نشست چرا که معتقدیم مدرسه باید مرکز و کانون تحول تمامی امور و برنامهها باشد.
وی، تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش را به عنوان شعار سال تحصیلی پیش رو خاطرنشان کرد: امور پرورشی نیز با توجه به تنوع آسیبهای اجتماعی و مسائل متناسب با نیاز روز دانشآموران باید به اندازه امور آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
وی دیدار معلمان نمونه با مسئولان استانی از جمله استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی مزار شهدا، برگزاری آیین تجلیل از معلمان نمونه و بسیجی و برتر علمی، برگزاری آیین زنگ سپاس با حضور معاون وزیر در هنرستان وحدت تبریز، حضور مسئولان در مدارس محل تحصیل خود و فضاسازی و تبلیغات محیطی را از جمله برنامهها در هفته گرامیداشت مقام معلم دانست.
وی با اشاره به شعارهای این هفته، معلم سرشار از اندیشه مطهر، معلم، نقطه طلوع مهر و دانایی، معلم، محور وفاق و همدلی، معلم، نماد فرهنگ و هویت و معلم، محرک خلاقیت و نوآوری را از آن جمله برشمرد.
وی با اشاره به توجه و اهتمام ویژه دولت چهاردهم و شخص آقای دکتر پزشکیان خاطرنشان کرد: حضور شخص رئیس جمهور در جلسات مرتبط با آموزش و پرورش و حساسیت او نسبت به کتب درسی و مسائل مرتبط با تعلیم و تربیت نشانگر اهمیت این دستگاه وزین و تاثیرگذار است.
وی، نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۲۳۱ پروژه در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس با کمک و مشارکت مردم، امکانات دولتی و مردمیسازی این نهضت که مورد تاکید و ایده رئیس جمهوری است در سطح استان آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد و توسعه فضاهای آموزشی در شهرهای بزرگی مانند تبریز و شهرکهای نو مانند شهر جدید سهند نیز در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی توجه دولت به کیفیت بخشی به امر آموزش و پرورش و حتی محتوای کتب درسی را در راستای بهبود امور رفع نیاز دانشآموز و تسهیل حضور او در جامعه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در هر دو سفر غیررسمی آقای دکتر پزشکیان به تبریز، جلسات چند ساعته غیررسمی با دستگاه تعلیم و تربیت استان برگزار شده است و بر همین اساس تک تک ۲۳۱ پروژه تعیین شده برای استانمان با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در حال رصد است.
وی ادامه داد: امسال تنها سالی است که ریالی بدهی به همکاران نداریم و تدابیر لازم برای سال پیش رو نیز با توجه به تدابیر دولت محترم اندیشیده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به نتایج برآوردها از عملکرد مدارس و قبولیهای کنکور، عملکرد و کیفیت آموزشی در مدارس دولتی را قابل دفاع دانست و بر لزوم تقویت و توجه به مدارس دولتی تاکید نمود و از کمک شایان مدارس غیردولتی در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی قدردانی نمود.
وی در ادامه پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان آذربایجان شرقی را ۹۹.۴ درصد و علل بازماندگی از تحصیل را بیماری صعبالعلاج و ضعیف بودن جثه کودک، عوامل خانوادگی، نادرست بودن اطلاعات مانند آدرس و شماره تماس عنوان نمود و از برپایی ۵۴ کلاس درس روستایی تک دانش آموزی و ۷۳ کلاس درس دارای دو دانشآموز با معلم جهت انسداد مبادی بیسوادی و افزایش درصد پوشش تحصیلی خبر داد.
وی با قدردانی از تعامل، همراهی و همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید ما همواره بر حفظ استقلال و اقتدار آموزش و پرورش بوده و تعامل کاملی را با ارگانها و نهادهای مختلف در راستای تقویت دستگاه تعلیم و تربیت داریم و از پیشنهادات سازنده استقبال میکنیم.
وی تحقق اهداف تعلیم و تربیت بدون همراهی و مشارکت اولیا را ناممکن دانست و افزود: در کنار سرانه اختصاص یافته به مدارس که نسبت به سالهای گذشته نیز افزایش داشته است کمکهای مادی و معنوی مردمی داوطلبانه نیز برای نیل به اهداف ترسیم شده در راستای تعلیم و تربیت دانشآموزان لازم است.