شناسهٔ خبر: 72389383 - سرویس علمی-فناوری
منبع: آنا | لینک خبر

پادکست سیگما؛ اپیزود سیزدهم

مادری در خانه یا مادری در اینستاگرام؟

آیا می‌دانستید مادربلاگرها یا مادران عادی که از روز تا شب، با فعالیت گسترده در فضای مجازی و تولید محتوا از فرزندانشان، مخاطبان یا فالوورهای بسیاری جمع می‌کنند، می‌توانند خطری جدی برای تعیین الگوهای تربیتی و شیوه‌های فرزندپروری باشند؟

صاحب‌خبر - «مادربلاگری؛ پدیده‌ای نه چندان نوظهور» در سال‌های اخیر، مادربلاگرها تبدیل به یکی از پدیده‌های نوظهور فضای مجازی شده‌اند. زنانی که تجربه‌های روزمره‌ مادری را در قالب عکس، ویدیو، استوری و کپشن با هزاران دنبال‌کننده به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها نه‌تنها تصویر مادرانگی خود را روایت می‌کنند، بلکه به‌نوعی برند شخصی از مادر بودن می‌سازند؛ برندی که گاه با سبک زندگی لوکس، جشن‌های تولد، ماهگرد و سالگرد آنچنانی، کودکان همیشه‌مرتب و خانه‌های بی‌نقص همراه است. از یک سو، مادربلاگرها می‌توانند حس همدلی، آگاهی و حتی آموزش به مادران دیگر منتقل کنند. از سوی دیگر اما، این نمایش کنترل‌شده از مادری، ممکن است فشار زیادی به مادران عادی وارد کند؛ مادرانی که روزهای سخت، بی‌نظمی و چالش‌های بی‌پایان را تجربه می‌کنند اما دیده نمی‌شوند. سؤال اصلی اینجاست که آیا این روایت‌ها باعث تقویت کلیشه‌های مادری نمی‌شوند؟ آیا فرزند مادربلاگرها حق انتخاب دارند یا تنها بخشی از محتوای تولید شده‌اند؟ مادربلاگری امروز دیگر فقط یک روایت نیست؛ صنعتی است که مرز میان واقعیت و اجرا را کم‌رنگ کرده است. آنچه در اپیزود سیزدهم سیگما می‌شنوید در اپیزود سیزدهم سیگما می‌خواهیم به سراغ پدیده‌ای نه چندان نوظهور به نام «مادر بلاگری» یا (Blogger's mother) برویم. منظور از نه چندان نوظهور به این دلیل که مفهوم بلاگری با پیدایش پلتفرم اینستاگرام، متولد شد یعنی همین امر که آدم‌ها ، قصه‌های زندگی‌شان را همراه با یک سری عکس و فیلم و متن برای بقیه روایت کنند، بازخورد بگیرند و کسب درآمد کنند. مادرهای بلاگر از این دسته، جدا نیستند تا جایی که امروزه، شاهد رشد بی‌رویه پیج یا صفحه مجازی از مادران آنلاینی هستیم که با انتشار محتوا از یک سوژه همیشگی، یعنی فرزندانشان، درحال گسترش سبک‌های تربیتی بی‌اساس و منطق، مدل‌های یکسان ابراز احساسات، مثل شادی، غم و خشم هستند. در این اپیزود، قصد نداریم در شما این نگرانی و استرس را ایجاد کنیم که همه‌ شکل فعالیت در فضای مجازی، اشتباه است و به‌طورکلی نباید چیزی از زندگی‌مون را با دیگران به اشتراک بگذاریم، بلکه قرار است، یکی دیگر از واقعیت‌های اجتماعی روزمره‌مان یعنی دنباله‌روی از آدم‌هایی که بعنوان مادر بلاگر درحال تولید محتوای غیر علمی از شیوه‌های تربیتی و فرزندپروری هستند را با هم از یک پنجره جدید بررسی کنیم. پس اگر مادر هستید، یا به تازگی مادر شدید و حتی بعنوان یک زن، قرار است که در آینده دنیای مادری را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این اپیزود با ما و مهمان این برنامه همراه شوید. «معرفی مهمان» فاطمه زنده‌بودی، متولد سال 1366 در شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر که مقاطع تحصیلی خود در کارشناسی و ارشد را در رشته علوم ارتباطات اجتماعی گذرانده است. به‌ گفته خودش، علاقه‌مندی وی به مسائل علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی از دوران دبیرستان ایجاد شده است. در مقطع دکتری نیز، رشته علوم ارتباطات را در دانشگاه علامه‌طباطبایی انتخاب کرده و با پرداختن به موضوع «هم‌رسانی در فضای مجازی» رساله خود را در این مقطع به پایان رسانده است. برای گوش‌دادن به اپیزود سیزدهم سیگما به لینک زیر مراجعه کنید: دانلود صوت اصلی کد صوت
به سایر قسمت‌های سیگما گوش کنید: قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم | قسمت ششم | قسمت هفتم | قسمت هشتم | قسمت نهم | قسمت دهم | قسمت یازدهم|قسمت دوزادهم عوامل تولید: تدوین و مسترینگ صوت: مرتضی معینی گرافیک: علیرضا مهاجری و محمد حسن‌زاده تهیه‌کننده: یاسر نظیفی‌گیلوان میزبان، نویسنده و کارگردان: حانیه محبی‌زاده قطعات موسیقی به کار رفته: قطعه «سایه»، از سینا بطحایی قطعه «Still got the blues » از گری‌مور( Gary Moore) Taverna Mystica - Chris Haugen FIVE OF A KIND - Density & Time Floating Home - Brian Bolge Vaquero Perdido - Mini Vandals Love in Mexico - Carmen María and Edu Espina سلب مسئولیت: دیدگاه‌ها و نظرات ارائه‌شده توسط مهمانان این پادکست، تحلیل و نظر شخصی آن‌هاست و لزوماً بازتاب‌دهنده سیاست‌ها و مواضع خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، میزبان یا سایر عوامل این پادکست نیست. خبرگزاری آنا این گفتگوها را در راستای ایجاد تکثر گفتمانی و فضای تبادل اندیشه در جامعه منتشر می‌کند. انتهای پیام/