شناسهٔ خبر: 71808004 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاظمی: برنامه درسی دوباره بازمهندسی می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی دوباره بازمهندسی می‌شود، برنامه درسی باید جامع، یکپارچه، مشارکت‌پذیر و فعالیت‌محور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به یکصد و سومین سال تاسیس این شورا اشاره کرد و گفت: این شورا فراز‌های زیادی را طی کرده است و اولین نهاد قانون‌گذاری تخصصی از جنس شورایی است. یعنی واقعاً یک نهاد قانون‌گذار است.

کاظمی افزود: شورا، دستاورد‌های بسیار زیادی داشته است و امروز آموزش و پرورش و ریل‌های این شورای عالی، دارد حرکت می‌کند و مسائل و مشکلاتش را اینجا حل می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم که مغز متفکر نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و نظارت بر فرایند‌های تربیت، شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: باید از این ظرفیت بسیار ارزشمند قانونی، نهایت استفاده تا مسائل حل شود.

کاظمی به بخشی از دستاورد‌های سه سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تدوین شش زیرنظام مهم و حیاتی که ریل‌های اساسی تحقق سند تحول بنیادین در فضای تعلیم و تربیت بود و صد‌ها راهکاری که در این زیرنظام‌ها ارائه شد و امروز هم در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از نزدیک حدود ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین، ترمیم سند تحول بنیادین که یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جدی مقام معظم رهبری هم بود، در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش، گفت: از مهم‌ترین اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش، تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه است که کاملاً یک نقشه راه روشن و شفافی است و امروز هم در دستور کار وزارت است که ان‌شاءالله اجرایی شود.

کاظمی به رویکرد محرومیت‌زدایی اشاره کرد و افزود: توسعه عدالت آموزشی با رویکرد هم محرومیت‌زدایی و هم کیفیت‌بخشی به فضای تعلیم و تربیت، مسأله مهمی است که یک اقدام خوبی در این حوزه صورت گرفته است. به گفته کاظمی، تدوین الگوی مدرسه تراز که در همین شورا مصوب شد، از دستاورد‌های مهمی است که به کیفیت‌بخشی می‌تواند کمک کند و از ابتدای مهر این پروژه اجرایی شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین چندین پروژه تحولی این شورا از جمله تحول در برنامه درسی، ساختار و حوزه‌های درسی که آقای سازمان پژوهش دنبال می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برنامه درسی دوباره بازمهندسی و بازبینی می‌شود، موضوع فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد علم، بهره‌وری در زمان آموزش و حاکمیت رویکرد تربیتی در برنامه درسی بسیار مهم است.

کاظمی با بیان اینکه بحث مشارکت‌پذیری و فعالیت‌محور بودن برنامه درسی از نکات کلیدی است، اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که بسیار مهم است، یکپارچگی و جامعیت برنامه درسی است که در حال حاضر وجود ندارد. ما با برنامه‌های درسی داخل مدرسه مواجهیم که کاملاً از هم گسسته هستند. بسیاری از فعالیت‌های ما اصلاً برنامه درسی ندارند یا اگر دارند، ما نمی‌دانیم چه هدفی از اهداف این برنامه برای ما محقق می‌شود و این مشکلات جدی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع بعدی، ارزشیابی یکپارچه برنامه درسی است که در حال حاضر همه‌جانبه صورت نمی‌گیرد. صرفاً ارزشیابی ما دانشی است و این ارزشیابی باعث شده که تمرکز خانواده‌ها و اولویت مدیران بر حافظه، امتحان و آزمون باشد.

وی همچنین افزود: باید این اشکالات در برنامه درسی با همان رویکرد برنامه درسی مدرسه‌ای برطرف شود.