به گزارش شهرآرانیوز، سیده مرجان دبیری با تاکید بر اینکه با تدابیر صورت گرفته، اعتبار کالابرگ بر اساس کدملی سرپرستان خانوار شارژ میشود گفت: یعنی سرپرستان خانوار با هر کارت بانکی میتوانند مراجعه و خریدهای خود را انجام دهند لذا خریدها صرفا با ارائه کدملی، امکانپذیر است.
وی افزود: سرپرستان خانوار مشمول به خاطر داشته باشند که اعتبار تخصیص یافته بابت خرید با کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است.
سخنگوی طرح کالابرگ با بیان اینکه این طرح با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم اجرا میشود خاطر نشان کرد: دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
به گفته وی در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد. همچنین مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
دبیری با استناد به آخرین آمارهای استخراج شده تا شب گذشته، گفت: از حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و همچنین دهکهای درآمدی اول تا سوم مشمول دریافت کالابرگ در فاز اول و دوم طرح، ۶ میلیون و ۸۰۰ سرپرست خانوار توانستهاند با موفقیت خرید اعتباری خود را انجام دهند.
وی با اشاره به عمده مشکلات اجرای این مرحله طرح اظهار کرد: متاسفانه دسترسی به کدهای دستوری برای برخی با مشکلاتی همراه بوده است. همچنین قطع و وصل برق برای دستگاههای پوز و فروشگاهها مشکلاتی را ایجاد کرد و حتی خرید و اعتبارت کمی بالا و پایین شد که البته حتی اگر از اعتبار فردی کم هم شده باشد، بلافاصله به حساب برگشت و عودت داده میشود، اما به هر حال مشکلاتی برای ارائه خدمات به ارباب رجوع ایجاد میکند.
سخنگوی طرح کالابرگ با تاکید بر اینکه در مجموع مشکل حادی تا کنون نداشتهایم، در خصوص تامین موادغذایی مشمول فهرست خرید برای مراجعهکنندگان نیز عنوان کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از فروشگاهها و دستگاههای ذیربط تامینکننده مواد غذایی، تا شب گذشته اعتبار کالایی خوب بوده و مشکلی نداشتهایم و کالاها در سطح کشور تامین شده است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود. علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است. مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی، چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.
امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده و مرکز تماس ۶۳۶۹ـ ۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
شهروندان مراقب باشند چرا که وزارت رفاه پیامکی مبنی بر افزایش یا برداشت اعتبار یا لینک برنامه ارسال نمیکند، لذا از ورود به لینکهای نامعتبر باید پرهیز کرد.
از روزی که اعتبار برای افراد در مرحله اول شارژ شود؛ افراد میتوانند به مدت پنج روز خرید کنند.
منبع: ایسنا