شناسهٔ خبر: 71745033 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

یک گام تا خداحافظی با مدارس کانکسی آذربایجان شرقی در دولت چهاردهم

تبریز- ایرنا- سال آینده ۲۳۱ طرح شامل یکهزار و ۱۰۸ کلاس درسی با اولویت مدارس کانکسی (اتاقکی) و سنگی بالای ۱۰ نفر دانش آموز در آذربایجان شرقی با هدف خداحافظی با مدارس کانکسی به کمک خیران و همت دولت چهاردهم ساماندهی و بازسازی می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، آذربایجان شرقی همواره به داشتن خیرانی مثل مردانی آذرها و اکبریه و انجمن خیران مدرسه ساز در استان به خود بالیده و تلاش می کند با تکیه به عزم دولت چهاردم و خیران بین المللی خود بساط مدرسه های کانکسی را در سال آینده جمع کند.

«حاج کریم مردانی آذر»، تنها بازمانده برادران مردانی آذر ملقب به امپراتوران مدرسه ساز و سلطان نیکی‌ها است که بیش از ۴۴۰ مدرسه و ۵۵۰ کلاس و بیمارستان در اقصی نقاط ایران و جهان (۱۹۶ کشور) احداث کرده اند، البته در آذربایجان شرقی خیران گمنام فراوانی وجود داشته اند که همواره شوقشان و نیّتشان همواره کردن مسیر تحصیل و فراگیری علم کودکان این مرز و بوم بوده است.

فعالیت ۳۰ مجمع خیرین مدرسه ساز در آذربایجان شرقی از دیگر نقاط قوت این استان در ساخت مدارس خیر ساز است، اما هنوز ۳۱۶ مدرسه در استان که ۷۲ مورد آن بالای ۱۰ نفر دانش آموز است در اولویت ساخت قرار دارند. 

اکنون دولت چهاردهم نیز اراده کرده تا ضمن ایمن سازی مدارس دانش آموزان، بساط مدارس کانکسی و سنگی را که در شان دانش آموزان این کشور نیست جمع آوری کند.

همت استاندار آذربایجان شرقی نیز که همواره پی گیر کیفیت تحصیل دانش اموزان استان بوده و با خیران روابط خوبی دارد در این خصوص ستودنی است.

یک گام تا خداحافظی با مدارس کانکسی آذربایجان شرقی در دولت چهاردهم

شهر اولین‌ها در اجرای برنامه ملی نهضت مدرسه‌سازی نیز اول خواهد بود

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر نهضت مدرسه‌سازی، گفت: ما قول داده‌ایم که هماهنگ‌کننده باشیم و وارد میدان عمل شویم؛ امید است در شهر اولین‌ها، در این برنامه ملی نیز اول شویم.

اگر ارکان نظام آموزشی را تقسیم‌بندی کنیم، شامل دانش‌آموزان، معلمان، متون درسی، فضا و نظام آموزشی، اولیا و مربیان است و در این میان، خیران و نمایندگان مجلس نقش مهمی دارند.

بهرام سرمست در مراسم نهضت توسعه عدالت آموزشی استان با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش، افزود: اگر ارکان نظام آموزشی را تقسیم‌بندی کنیم، شامل دانش‌آموزان، معلمان، متون درسی، فضا و نظام آموزشی، اولیا و مربیان است و در این میان، خیران و نمایندگان مجلس نقش مهمی دارند.

سرمست یادآوری کرد: دانش‌آموزان نباید بپرسند "مملکت برای من چه کرده است؟" بلکه باید بپرسند "من برای مملکت چه خواهم کرد؟"

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: شما خیرین ثروت خود را در راه علم فدا کرده‌اید.

یک گام تا خداحافظی با مدارس کانکسی آذربایجان شرقی در دولت چهاردهم

با تلاش دولت و حمایت مجلس، بساط مدارس کانکسی سال آینده جمع خواهد شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش بر لزوم توجه ویژه به بحث مولد سازی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت در آذربایجان شرقی تاکید کرد.

علیرضا منادی سفیدان، بیان کرد: با تلاش دولت و حمایت مجلس، بساط مدارس کانکسی سال آینده جمع خواهد شد.

وی با قدردانی از زحمات شبانه روزی کارکنان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سنگر مدرسه سازی و تعلیم و تربیت گفت: برای تکمیل پروژه‌های آموزشی ناتمام باید به فکر استفاده از شیوه‌های تأمین مالی مختلف از جمله مولدسازی باشیم که امتیاز خوبی برای استان بشمار می آید.

وی افزود: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با پشتوانه نمایندگان محترم آذربایجان شرقی توانستیم تا کارهای بزرگی از جمله افزایش حقوق مدرسه یاران (سرایداران مدارس) و سایر موارد را عملیاتی کنیم.

رییس کمسیون آموزش مجلس به نقش دانشگاه‌ها در تولید علم و ایده به‌عنوان حلقه‌ای مهم از این زنجیره اشاره کرد و افزود: بخش شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان حلقه چهارم، با گردش مالی بالای هفت هزار میلیارد ریال سهم بسزایی در این چرخه دارد.

۲ دهم درصد از ارزش افزوده مالیات، معادل ۱۶۰ میلیارد ریال، به نوسازی مدارس اختصاص یافته و هزینه‌های برق، آب و گاز مدارس رایگان شده‌اند.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین نوسازی مدارس را به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی این روند معرفی کرد و گفت: ۲ دهم درصد از ارزش افزوده مالیات، معادل ۱۶۰ میلیارد ریال، به نوسازی مدارس اختصاص یافته و هزینه‌های برق، آب و گاز مدارس رایگان شده‌اند.

بهبود شرایط سرایداران و مدرسه‌یاران

وی از افزایش ۵۲ درصدی حقوق سرایداران خبر داد و با اشاره به تصویب این طرح با ۷۰ درصد آرای موافق مجلس و حمایت رئیس مجلس، افزود: حقوق مدرسه‌یاران نیز افزایش یافته و مجوز استخدام ۵۰ هزار مدرسه‌یار که پیش‌تر به نام "بابا" شناخته می‌شدند، صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین به همت نمایندگان محترم مجلس و تلاش های شبانه روزی همه عزیزان، توانستیم تا اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور را برای پیشرفت بیش از پیش در عرصه مدرسه سازی، افزایش دهیم که خود قدمی بزرگ در اعتلای نطام تعلیم و تربیت بشمار می آید.

وی اظهار کرد: از همه خیرین عزیز مدرسه ساز و مدرسه یار و گروه های جهادی که همواره دوشادوش دولت در سنگر مدرسه سازی بوده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم چرا که این عزیزان بازوان توانمند دولت در عرصه مدرسه سازی هستند.

وی بیان کرد: امیدواریم تا با تلاش هر چه بیشتر و به یمن حضور دکتر پزشکیان در راس کشور، شاهد روز های خوبی در نظام تعلیم و تربیت و علی الخصوص در عرصه مدرسه سازی باشیم.

یک گام تا خداحافظی با مدارس کانکسی آذربایجان شرقی در دولت چهاردهم

لزوم ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، برای دستیابی به آینده ای بهتر

عضو هیات رییسه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، برای دستیابی به آینده ای بهتر تاکید کرد.

روح اله متفکرآزاد گفت: برای تغییر مسیر ساخت‌وساز در آموزش و پرورش، باید طرح‌های جدیدی در نظر گرفت و لذت تنها تکیه بر خیرین کافی نیست؛ مدیریت جامع شهری باید در حوزه ساخت‌وساز، تجهیز و بهره‌برداری مدارس ورود کند تا شاهد تحولی جدی در آینده آموزش کشور باشیم.

وی بر لزوم پیشرفت بیش از پیش در حوزه مدرسه سازی ذیل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: نباید تنها به کمک‌های خیرین اکتفا کنیم، هرچند که خیرین همواره آماده یاری رساندن هستند.

باید به فکر تامین منابع بیشتر برای ساخت و ساز مدارس و استفاده از ظرفیت مردمی در این موضوع باشیم.

وی افزود: باید به فکر تامین منابع بیشتر برای ساخت و ساز مدارس و استفاده از ظرفیت مردمی در این موضوع باشیم.

به گفته وی ، برای دستیابی به آینده‌ای بهتر، نیازمند یک تحول جدی در روند پیشرفت نظام تعلیم و تربیت است.

هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود.

علیرضا نوین اظهار کرد: خداوند احسان خیرین را بی‌جواب نمی‌گذارد و ده برابر افزون‌تر نصیب آنان می‌کند؛ نیکوکاران نیز از امر نیکوکاری نمی‌هراسند و خود را مالک پول نمی‌دانند و این باور دینی، کار را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.
طبق وعده رئیس جمهور پزشکیان، تا سال تحصیلی بعدی، هیچ مرکز آموزشی بالای ۱۰ نفر به شکل کانکسی نخواهد بود.

وی افزود: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود، چرا که این امر قابل قبول نیست. طبق وعده رئیس جمهور پزشکیان، تا سال تحصیلی بعدی، هیچ مرکز آموزشی بالای ۱۰ نفر به شکل کانکسی نخواهد بود.

وی با قدردانی از زحمات مدیرکل جهادی نوسازی مدارس استان در راستای اجرای نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در آذربایجان شرقی اظهار کرد: امیدواریم تا با اجرای این نهضت و به یمن تلاش های شبانه روزی عزیزان در سنگر تعلیم و تربیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت روز افزون در عرصه مدرسه سازی باشیم.

منابع مالی کم در عرصه مدرسه سازی، جلودار پیشرفت نظام تعلیم و تربیت نیست

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منابع مالی کم در عرصه مدرسه سازی، جلودار پیشرفت نظام تعلیم و تربیت نیست.

علی جعفری آذر با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت، مهم‌ترین دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی جمهوری اسلامی است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش و پرورش است که سازمان‌ها را مدیریت می‌کند و مهم‌ترین دستگاه به شمار می‌آید. هر قدمی که در این مسیر و در مسیر مدرسه سازی برداریم، باقیات صالحات است.

وی ادامه داد: در این دولت، آموزش و پرورش باید از لحاظ انسجام به بهره‌وری برسد و ما نیز به عنوان خادمان ملت در مجلس شورای اسلامی، هر کمکی که از دستمان بربیاید، در حوزه جذب وجوهات و سایر حمایت‌ها انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به ظرفیت خیرین و گروه های جهادی و بسیجی در استان آذربایجان شرقی گفت: ما همواره در کنار خیرین بسیج خواهیم شد تا با استفاده از امکانات و منابع دولتی، تا حد اختیارات، بخشی از نیازهای مدارس را برطرف کنیم؛ منابع مالی ما ضعیف است، اما باید تلاش کنیم تا سرانه فضای آموزشی در استان جبران شود.

نماینده مردم تبریز، آذرسهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چندگانگی موجود در نظام آموزشی، گفت: ما ۲۳ نوع مدرسه دولتی داریم و این تنوع به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست، بلکه خیانت به آن است. حتی از لحاظ روانی، دانش‌آموزان جداسازی شده‌اند و نمرات آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

جعفری آذر همچنین به کمبود منابع مالی اشاره کرد و گفت: اگرچه منابع مالی ما ضعیف است، اما باید تلاش خود را دوچندان کنیم تا سرانه فضای آموزشی در استان جبران شود.

وی اظهار کرد: حتما روزی خواهد رسید که با افتخار بگوییم که آخرین مدرسه غیرمستحکم در آذربایجان شرقی را ساماندهی کردیم و دیگر هیچ دانش آموزی در مدرسه ناایمن نیست.

یک گام تا خداحافظی با مدارس کانکسی آذربایجان شرقی در دولت چهاردهم

آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور در مدرسه سازی خیران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش گفت: مهمترین شاخص نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، مردمی سازی است.

فرهاد فرهودی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، میزان تعهد خیرین برای مدرسه‌سازی ۹هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بود که استان ما رتبه چهارم را کسب کرد این رکورد در سال بعد به‌طور ویژه بهبود یافت و استان ما در سال ۱۴۰۳ با ۱۹هزار میلیارد ریال تعهد خیری، رتبه دوم را پس از استان هرمزگان را به دست آورد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳، با همت خیرین، هر روز کاری ۲ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده که باعث شد استان ما رتبه برتر کشور را کسب کند با وجود تمام مشکلات کشوری، این موفقیت با همت خیرین حاصل شد.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی گفت: در تابستان ۱۴۰۳، اتفاق ویژه‌ای رخ داد و بودجه‌ای بعد از سال‌ها برای شاداب‌سازی مدارس در اختیار ما گذاشته شد که در استان ما، با همت انجمن‌های اولیا و مربیان، مصالح از ما و اجرا از مردم بود که هدف دکتر پزشکیان در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی از ماه ها قبل در استان آذربایجان شرقی تحقق یافته بود.

با حمایت و همت همه، یکهزار و ۸۹ مدرسه در طول یک سال، به‌ ویژه در تابستان، بهسازی و شاداب‌سازی شد

وی اظهار کرد: با حمایت و همت همه، یکهزار و ۸۹ مدرسه در طول یک سال، به‌ ویژه در تابستان، بهسازی و شاداب‌سازی شد و برای شروع سال تحصیلی باشکوه آماده شد و بر اساس ارزیابی همکارانم در اداره کل نوسازی مدارس استان ، شهرستان شبستر و نواحی ۲ و ۳ تبریز بیشترین مشارکت مردمی را در بهسازی و شاداب‌سازی مدارس داشته‌اند.

وی ادامه داد: بانوان خیر نیز در این شهرستان‌ها و مناطقی که موفق بوده‌اند، پا به پای آقایان تلاش کرده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی بیان کرد: آنچه که در اینجا می‌خواهم بگویم، نهضت توسعه عدالت آموزشی است که با دستور رئیس‌جمهور در بدنه دولت، همراه با مردم، پیاده‌سازی شده و مهم‌ترین پارامتر آن مردمی‌سازی است؛ حتی اگر یک آجر از سمت نهضت توسعه عدالت آموزشی باشد، برای سال بعد ۲۳۱ پروژه شامل یکهزار و ۱۰۸ کلاس درسی با اولویت مدارس کانکسی و سنگی بالای ۱۰ نفر دانش آموز تعریف شده است که این پروژه‌ها باید در کنار مردم و به کمک دولت ساماندهی و بازسازی شوند و لذا مسئول این نهضت در استان شخص آقای استاندار و دبیر پیگیر کننده آن، اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی است.

وی با قدردانی از گروه های جهادی، خیرین، مجامع خیری و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان گفت: امیدوارم تا دست در دست هم در کنار مردم و خیرین، شاهد اجرای هر چه بهتر نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در استان باشیم.

تعهد ۸۰ میلیارد تومانی خانواده اکبریه برای ساخت مدرسه ۱۵ کلاسه در تبریز

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی همچنین از تعهد ۸۰ میلیارد تومانی خانواده اکبریه برای ساخت مدرسه ۱۵ کلاسه در تبریز را خبر داد.

فرهودی افزود: با حضور نمایندگان خانواده خوشنام اکبریه، توافق نامه ساخت یک باب مدرسه ۱۵ کلاسه تمام خیری با مساحت ۲هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل دیوار سازی و محوطه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال امضا شد.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با قدردانی از زحمات چندین و چند ساله این خانواده خیر، گفت: خانواده محترم اکبریه در سال های گذشته چند مدرسه در سطح تبریز به صورت تمام خیری احداث کرده اند و این مدرسه نیز، آخرین مدرسه ساخته شده توسط این عزیزان نخواهد بود.

وی افزود: امروزه خیرین، سردمداران سنگر تعلیم و تربیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و وظیفه ما قدردانی از این عزیزان است.

وی اظهار کرد: خیرین مدرسه‌ساز افرادی هستند که با نیت نیک و عشق به علم و آموزش، به ساخت و تجهیز مدارس کمک می‌کنند، این افراد با حمایت‌های مالی و معنوی خود، زمینه‌های یادگیری و رشد را برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورند و به توسعه جامعه کمک می‌کنند.

وی افزود: فعالیت‌های خیرین مدرسه‌ساز نه تنها به بهبود زیرساخت‌های آموزشی می‌انجامد، بلکه انگیزه و امید را در دل دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان زنده می‌کند این اقدام‌ها نشان‌دهنده‌ اهمیت آموزش و نقش کلیدی آن در پیشرفت جامعه است.