شناسهٔ خبر: 71705607 - سرویس علمی-فناوری
منبع: جوان | لینک خبر

راهکار‌های شروع کسب و کار در شرایط دشوار اقتصادی

قبل از اینکه درخواست وام بدهید، از مشاوران حرفه‌ای درخواست کنید طرح کسب‌وکارتان را مرور کنند تا مطمئن شوید چیز مهمی را از قلم نینداخته‌اید و فرضیات‌تان دقیق است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مدیریت استارتاپ و کارآفرینی» نوشت: شروع یک کسب‌وکار جدید کار سختی است و وقتی کشوری در شرایط اقتصادی دشوار قرار می‌گیرد، این کار سخت‌تر هم می‌شود، دلیل آن هم تا حدی این است که وقتی بازار‌های اعتباری در تنگنا قرار می‌گیرند، تأمین مالی دشوار می‌شود. اگر می‌خواهید سهمی از تأمین مالی داشته باشید، باید پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه از پولی که در دست دارید، داشته باشید. چقدر پول می‌خواهید وارد کسب‌وکارتان کنید، چقدر پول باید اضافه کنید تا هزینه‌های عملیاتی شما جبران شود و چه کاری باید انجام دهید تا به سود برسید. اگر می‌خواهید به سوی کارآفرینی بشتابید، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا در شرایط اقتصادی سخت بتوانید کسب‌وکار موفقی راه‌اندازی کنید. 
۱) پیدا کردن منبع مالی: قبل از اینکه درخواست وام بدهید، از مشاوران حرفه‌ای درخواست کنید طرح کسب‌وکارتان را مرور کنند تا مطمئن شوید چیز مهمی را از قلم نینداخته‌اید و فرضیات‌تان دقیق است. علاوه بر تأمین مالی برای بنگاه جدید، اگر نتوانستید پیش‌بینی‌های درآمدی اولیه خود را محقق کنید، یک برنامه مالی پشتیبان، هم برای کسب‌وکارتان و هم امور مالی شخصی ایجاد کنید. همچنین باید ذخایر نقدی داشته باشید تا به اندازه شش تا ۱۲ ماه بودجه کافی برای پرداخت ضروری‌ترین بدهی‌های خود را (اجاره و حق بیمه) داشته باشید. 
۲) بازاریابی هوشمندانه: وقتی اقتصادی در وضعیت نابه‌سامان به سر می‌برد، شروع یک کسب‌وکار جدید به خلاقیت و نبوغ نیاز دارد. عناصر بازاریابی را در طرح کسب‌وکارتان بیشتر مورد توجه قرار دهید. قرار است دقیقاً چه چیزی بفروشید، مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، محصولات یا خدمات خود را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنید و برنامه شما برای توسعه کسب‌وکار چیست؟ باید بدانید رقبای‌تان کجا قرار گرفته‌اند و سپس برای به‌دست آوردن سهم بازار، خودتان را متمایز کنید. به عنوان مثال، بررسی کنید رقبا کجا فعالیتی ندارند و کدام مشتریان احتمالی را از دست داده‌اند، سپس آن بخش از بازار را در دست خودتان بگیرید. 
۳) کوچک شروع کنید: انتظارات و هزینه‌های خود را تا جایی که ممکن است از مقیاس کوچکی شروع کنید و سپس وقتی کسب‌وکارتان رونق گرفت، برای توسعه برنامه بریزید. به عنوان مثال ببینید آیا می‌توانید از مکان کوچک‌تر و ارزان‌تری کارتان را شروع کنید یا فعلاً دفتر فیزیکی نداشته باشید و مجازی فعالیت کنید؟ قبل از استخدام نیرو‌های تمام وقت، فکر کنید چه پست‌هایی باید پر شوند و آیا می‌توان از نیرو‌های موقت یا نیمه‌وقت استفاده کرد؟
۴) استفاده از تکنولوژی به نفع خود: تکنولوژی می‌تواند راه‌های زیادی را برای پس‌انداز پول و افزایش سود، پیش پای شما بگذارد. به عنوان مثال: بازار خود را با فروش از طریق کانال‌های آنلاین توسعه دهید. به‌جای تبلیغات چاپی یا الکترونیکی گران، از بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. از وبت‌سایت‌ها و روزنامه‌هایی که مطالبی در مورد کارآفرینان و رهبران کسب‌وکار موفق منتشر می‌کنند، بهره ببرید. وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید تا وقتی مشتری موضوع مشابهی در مورد محصول شما جست‌و‌جو می‌کند، جزو اولین سایت‌ها در مرورگر‌ها بالا بیاید. ابزار‌های بازاریابی مقرون به‌صرفه مثل پادکست‌ها یا وبینار‌ها را از طریق وب‌سایت خود تولید کنید. یک برنامه وفاداری مشتری آنلاین ایجاد کنید که در آن توصیه‌های پیشرفته‌ای در مورد فروش و تخفیف‌ها مطرح شده باشد. 
۵) شبکه، شبکه و شبکه: تا جایی که می‌توانید با افراد فعال در جامعه خود که شما را به مشتریان جدید ارجاع می‌دهند و در توسعه کسب‌وکارتان نقش دارند، ارتباط برقرار کنید. 
۶) ایده‌هایی برای کاهش هزینه‌ها: یک اقتصاد ضعیف می‌تواند روش‌های خوبی را که برای پس‌انداز پول وجود دارد، پنهان کند، اما ایده‌های خلاقانه‌ای وجود دارد تا بتوانید هزینه‌های استارتاپ خود را به حداقل برسانید: خریدن ملزومات و مواد اولیه از کسب‌وکار‌هایی که در آستانه تعطیلی هستند یا می‌خواهند موجودی کالای خود را کم کنند. تهاتر کردن با دیگر صاحبان کسب‌وکار. امکان اتحاد‌های کاری را بررسی و با تجارت محصولات یا خدمات با کسب‌وکار‌های دیگر، خیلی از هزینه‌های خود را جبران کنید. اگر پول کافی برای پرداخت هزینه مشاور حقوقی ندارید، از منابع آنلاین که اطلاعات حقوقی کافی در امور بازرگانی کشورتان را در اختیار می‌گذارند، استفاده کنید.