شناسهٔ خبر: 71698396 - سرویس استانی
منبع: تین نیوز | لینک خبر

آغاز عملیات اتصال شهر صدرا به آزادراه شیراز ـ اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر صدرا نیز از آغاز عملیات اتصال این شهر به آزادراه شیراز ـ اصفهان خبر داد.

صاحب‌خبر - آغاز عملیات اتصال شهر صدرا به آزادراه شیراز ـ اصفهان
تین نیوز |

شهر جدید صدرا که با هدف اسکان سرریز جمعیت شهر شیراز در دهه هفتاد شکل گرفت امروز به دلیل نبود نگاه مدیریت کلان مسوولان فارس و شیراز با کمبود زیرساخت مواجه شده است و به دلیل رشد بالای جمعیت از بسیارى خدمات محروم مانده است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، این در حالی است که اجراى گسترده طرح هایی مانند نهضت ملى مسکن، مسکن مهر و... جمعیت زیادى را به این شهر تحمیل خواهد کرد.شهرى که زیرساخت هاى اولیه آن برای جمعیت ١٠٠هزار نفر پیش بینی شده بود حالا جمعیت آن به بیش از دو برابرهم رسیده است.

نبود زیرساخت هاى بهداشتى، آموزشى، تفریحى، حمل و نقل عمومى، جاده و حتى دسترسى به اداره و بانک ها این شهر را با چالش هاى عدیده اى روبه رو کرده است و به زعم مسئولان شهرى امکانات و زیرساخت هاى شهر صدرا با توجه به جمعیتى که در خود جاى داده صفر است.

هرچند مدیریت شهری صدرا و پارلمان شهری این شهر در دوره جدید توانسته است برخی از این مشکلات را حل و فصل کنند اما صدرا هنوز با یک شهر کامل بودن فاصله زیادی دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر صدرا بااشاره به اینکه جمعیت امروز شهر صدرا ۲۲۰ هزار نفر است و با توجه به احداث پروژه‌های نهضت ملی مسکن در این شهر، جمعیت این شهر به ۶۰۰ هزار نفر هم خواهد رسید ، گفت: به طور کلی رشد جمعیتی صدرا سالانه ۱۲ درصد است و این مسئله نشان از اهمیت توجه به زیرساخت‌های شهر به خصوص در بحث حمل و نقل دارد.

مرتضی زارع در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شیراز است نه دورریز، افزود: چرا نگاه مسئولان شهری شیراز کلان نیست؛ بدون در نظر گرفتن امکانات تمام متقاضیان مسکن ملی در شیراز را به شهر صدرا سوق داده‌اند.

وی با بیان اینکه ما اصرار داریم شهر صدرا از وضعیت بلاتکلیفی بیرون آید؛ گفت: چرا فرمانداری مستقل در شهر صدرا راه‌اندازی نمی‌شود؟

زارع با بیان اینکه به بحث مترو این شهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر و شهردار شیراز اعتقاد دارند ایستگاه گلستان یا هایپر مترو شیراز به دلیل محدودیت تعداد واگن‌ها، ظرفیت اتصال مترو صدرا ندارد اما موضوعی که دنبال می‌کنیم بحث جاده قره پیری است که می‌توانیم خط مترو را از جاده قره پیری به صدرا بیاوریم اما اینکه چرا کار مترو استارت نمی‌خورد، مشخص نیست.

وی معتقد است تعاملات شهر صدرا با شهرداری شیراز در دوران کنونی شورای شهر صدرا بی سابقه بوده است و ادامه داد:  ۸ میدل باس از شهرداری شیراز برای صدرا گرفته شده است و ۵ اتوبوس هم بناست به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر صدرا اضافه شود .

وی با اشاره به تخلفات و ساخت و ساز در شهر صدرا گفت: در دهه ۷۰، منابع طبیعی قریب ۱۸ هزار هکتار زمین به شرکت عمران صدرا واگذار کرد و مدیران سابق این شرکت نیز زمین‌های مذکور را پلاک‌بندی کرده و فروختند و برای این زمین‌ها نیز سند صادر شده و حتی کاربری‌های آن‌ها هم مشخص شده است لذا شهرداری امکان اینکه به آنان مجوز ساخت و ساز صادر نکند، ندارد.

ساختار شهرداری به‌روزرسانی نشده است

شهردار صدرا نیز با اشاره به اینکه ساختار شهرداری همچنان مربوط به ۱۰ سال پیش بود و به‌روزرسانی نشده است ، گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ساختار سازمانی جدید این شهرداری صدرا مصوب شد و تامین نیازها و کمبود نیروهای انسانی جبران می شود.

مجتبی پارسایی با بیان اینکه آمار ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر نسبت به سنوات گذشت کاهش داشته است، افزود: ساخت و ساز در محدوده شهر زیر نظر شهرداری صورت می‌گیرد اما در حریم ها متولی امور اراضی است .

وی اجرای ۱۸ پروژه در حوزه فضای سبز شهری، اجرای ۱۲ پروژه در حوزه آتش‌نشانی که منجر به ارتقای واحد آتش‌نشانی شهر صدرا به سازمان شد، اجرای ۴۱ پروژه عمرانی، اجرای بیش از ۲۳ پروژه امور شهری را از دیگر اقدامات انجام شده شهرداری صدرا در سال جاری عنوان کرد که برخی از آنان تا پایان سال تکمیل خواهند داشت.

پارسایی در خصوص المان‌های شهری صدرا نیز گفت: نیاز به طراحی المان‌های ورودی شهر صدرا داریم البته تا پایان سال جاری ۸ المان شهری در این شهر نصب می‌شوند و در بودجه سال آینده برای طراحی المان‌های شهری، مبلغی تعریف شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه المان شهدای گمنام شهر صدرا تبدیل به فاخرترین المان شهدای استان فارس می‌شود، گفت: فاز دوم این المان اجرا خواهد شد و تا پایان اردیبهشت سال آینده یادمان به صورت نهایی تحویل می‌شود.

آغاز عملیات اتصال شهر صدرا به آزادراه شیراز ـ اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر صدرا نیز از آغاز عملیات اتصال این شهر به آزادراه شیراز ـ اصفهان خبر داد.

روح‌الله شجاعیان درباره وضعیت حمل‌ونقل این شهر گفت: اخیرا کارگروه مشترک شورای شهر و شهرداری صدرا با شورای شهر و شهرداری شیراز شکل گرفته است و در این کارگروه مباحث مشترکی مانند وضعیت جاده قره پیری را دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین دسترسی شهروندان صدرا به شیراز را از طریق راه‌اندازی یک خط ون از فلکه سنگی شهر صدرا به میدان قائم شیراز انجام دادیم و تقاضای اتصال یک خط مستقیم نیز به پایان نمازی شیراز دادیم اما تاکنون با مخالفت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مواجه شده است.

شجاعیان با بیان اینکه راه‌اندازی مترو شهر صدرا در سفر ریاست جمهوری تصویب شد اما به دلیل نداشتن طرح مطالعاتی نتوانستیم وارد فاز عملیاتی شویم، گفت: محورهای مواصلاتی شهر صدرا هم اکنون شامل بلوار خلیج فارس، بزرگراه شهید سلیمانی و جاده دو کوهک است و عملیات اتصال صدرا به آزادراه شیراز - اصفهان آغاز شده است و بزودی شهر صدرا دروازه ورودی شیراز خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت وحدت رویه مسئولان شهر صدرا تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در اداره شهر صدرا، این است که تعارض مدیریت با شرکت عمران صدرا داریم و در بخش‌هایی اجازه ورود نداریم.

متقاضیان مسکن ملی را بدون امکانات به صدرا سوق دادند/ جمعیت شهرصدرا به ۶۰۰هزارنفرمی رسد

رئیس شورای اسلامی شهر صدرا همچنین به اقدامات فرهنگی این شهر اشاره کرد و افزود: تکمیل مصلی نماز جمعه شهر صدرا بعد از سه سال توقف، راه‌اندازی کتابخانه امین ولایت، افزایش سرانه فضای سبز، اجرای طرح جنگلانه، استقرار آموزش و پرورش، راه‌اندازی پردیس سینمایی و... از جمله اقدامات انجام شده در مباحث فرهنگی و اجتماعی در شهر صدرا هستند.

وی همچنین از تشکیل قرارگاه فرهنگی در این شهر خبر داد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۴ برای هر مسجد شهر صدرا ۱۵۰ میلیون تومان جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

شجاعیان با تأکید بر اینکه شهر صدرا باید استقلال داشته باشند و مظهر یک شهر مستقل باشد، از راه‌اندازی دو کمیسیون کار و تولید و بانوان ذیل شورای اسلامی این شهر خبر داد.

معضل راه ‎های ارتباطی شهر صدرا در حال تبدیل شدن به یک کابوس است

وی با اشاره به اینکه معضل راه‎ های ارتباطی در شهر صدرا مخصوصا جاده قره پیری در حال تبدیل شدن به یک کابوس است، تصریح کرد: با وجودی که بخش اعظمی از این جاده توسط شرکت عمران صدرا انجام شده است، اما سه و نیم کیلومتر آن که در حریم شیراز است.

شجاعیان ادامه داد: شهرداری شیراز همکاری نمی‌کند و مباحث مختلفی را در این زمینه عنوان می‌کند و مدعی هستند که انجام این قسمت نیاز به ۵ همت بودجه دارد در صورتی که طبق برآورد کارشناسان کمتر از یک همت برای تکمیل این قسمت نیاز است. 

حمید صادقی، عضو دیگر شورای شهر صدرا نیز در این نشست گفت: در سنوات گذشته تخلفات زیادی در بحث ساخت و ساز در شهر صدرا وجود داشته است اما امروز روی خط مبارزه با تخلفات حرکت می‌کنیم و با استفاده از پایش تصاویری پهپادی‌ موضوع ساخت و ساز را در شهر صدرا رصد می‌کنیم.