به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمطهر محمدخانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مینی بر اینکه مدیریت شهری چطور چالش آسانسور ایستگاههای مترو را حل و فصل خواهد کرد؟ افزود: قبلا هم توضیح دادم که فاصله تونلهای مترو با ایستگاه، محل انتظار، دریافت بلیط و ورودیهای مترو، متناسب با شرایط خاک، وضعیت زمین و شرایط خطوط مترو تعیین میشود و گاهی این فاصلهها بسیار بیشتر از ۱۱ و نیم متری است که در آییننامه استاندارد شرکت ملی استاندارد اعلام شده است.
وی اضافه کرد: عملا امکان اینکه این فاصله را در برخی پروژهها کوتاهتر کنیم وجود ندارد و این تنها مختص تهران نیست، بلکه در تمام دنیا این اتفاق میافتد و شرایط مشابهی حاکم است.
محمدخانی با بیان اینکه چطور آسانسور در برج های بسیار بلند با استانداردهای موجود در خال فعالیت است؟ افزود: استاندارد آسانسورهای بلندمرتبه نیز وجود دارد. ما امروز در برج میلاد و بسیاری از ساختمانهای بلند مرتبه تهران، آسانسورهایی داریم که بدون توقف بیش از ۴۰۰ متر را طی میکنند.
به گفته وی، این موضوع در تمام دنیا بصورت روتین انجام میشود و حتی در بسیاری از ساختمانها، آسانسورهایی وجود دارند که با سرعت بیش از یک متر بر ثانیه حرکت میکنند.
وی ادامه داد: سوال اصلی این است که در سطح جهانی این استانداردها چگونه تعیین میشوند و چگونه بهروزرسانی میشوند؟ هر ضابطه و معیاری که در سطح جهانی مورد استفاده است، لازم است در کشور ما نیز با در نظر گرفتن شرایط بومی، بازنگری و اصلاح شود تا همراستا با پیشرفتهای فنی و نیازهای پروژههای شهری حرکت کنیم.
محمدخانی گفت: ما نمیتوانیم پروژههای عظیمی مثل مترو یا ساختمانهای بلندمرتبه را با آییننامههایی که دهها سال قبل و بدون در نظر گرفتن شرایط امروز تدوین شدهاند، مدیریت کنیم. بنابراین انتظار داریم سازمان ملی استاندارد با همراهی مدیریت شهری و متخصصان این حوزه، نسبت به اصلاح و بهروزرسانی آییننامههای مرتبط اقدام کنند.
عذرخواهی از مردم بخاطر تراکم جمعیت در ایستگاههای مترو
محمدخانی همچنین در خصوص علت اختلال در خطوط مترو طی روزهای گذشته با بیان اینکه موضوع مترو مساله پیچیدهای است و از ابتدای دوره فعلی مدیریت شهری روی بهبود شرایط آن تاکید کردیم، افزود: اقدامات بسیار خوبی از جمله اورهال قطارها صورت گرفته و حتی واگنهای دی سی پلاس نیز به ناوگان بازگشتهاند تا خدمات دهی بهتر شود.
وی یادآور شد: این اقدام در حالی بود که در مدیریت قبل میگفتند که این قطارها قابلیت استفاده ندارند اما با قابلیت جدید به مسیر خدمات رسانی بازگشتند البته مترو تهران به سه هزار واگن برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز دارد که اکنون فقط نیمی از این تعداد یعنی یک هزار و ۵۰۰ واگن در اختیار داریم.
به گفته وی، در ابتدای دوره فعلی مدیریت شهری تعداد واگنها یک هزار و ۱۰۰ واگن بود که توانستیم ۴۰۰ واگن اضافه کنیم اما با این شرایط، تراکم جمعیت در قطارها و ایستگاهها بیشتر میشود که شرمندگی ما را به دنبال دارد و تمام تلاش ما بر این است که از تمام مسیرهای ممکن تامین واگنها را دنبال کنند.
محمدخانی با بیان اینکه واگنهای چینی را نیز از سال آینده در ناوگان خواهیم داشت، ادامه داد: امیدواریم با همکاری دولت و پیگیریهای وزارت خارجه برای تکمیل پیش پرداخت، اولین رام واگنها سال آینده وارد خطوط شود.
وی یادآور شد: ارتباط تنگاتنگی با دولت در این زمینه داریم و رییس جمهور در این زمینه دستورهای لازم را داده و امیدواریم تا پایان سال، شهردار و یا معاون حمل و نقل و ترافیک در مورد تسریع این روند اخبار خوبی به اطلاع مردم تهران برسانند.
سخنگوی شهرداری تهران در مورد علت تاخیر در افتتاح ایستگاههای جدید مترو هم اضافه کرد: بخشی از تاخیرها با توجه به اولویت بندی بودجه و شرایط کارگاهها است ولی در برخی موارد معارضینی وجود دارد و گاهی موضوع دیگری اولویت دارد اما امید است که بهار سال آینده هر چهار ایستگاه وعده داده شده در خطوط جدید افتتاح شود.
بهرهبرداری از فضای ۵۰ هکتاری کمربند سبز در تهران
سخنگوی شهرداری تهران از بهرهبرداری فاز نخست فضای سبز ۵۰ هزار هکتاری (کمربند سبز) پیرامون پایتخت در هفته آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه از دهه ۷۰ آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.
محمدخانی از اتصال مسیر سرزندگی به خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی و تهران در آینده خبر داد و افزود: این مسیر ۴۷ کیلومتری سرزندگی، یک شبکه جذاب و مفرح برای پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از اسکوتر برقی است.
وی اظهار کرد: اتفاق خوب و ادامه این مسیر در چهار بوستان دیگر پایتخت نیز ایجاد خواهد شد که ویژگی مهم این مسیر اینکه بر فراز بزرگراهها قرار دارد و هیچ تداخل و تزاحمی با شبکه معابر بزرگراهی و خیابانها نداشته و فردی که وارد مسیر میشود بدون برخورد با وسایل دودزا میتواند طی مسیر کند.
تمرکز شهرداری توسعه حمل و نقل عمومی است
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوالی راجع به اتوبوسهای برقی تاکید کرد: تمرکز شهرداری تهران بر توسعه حمل و نقل عمومی و اولویتبخشی به خرید اتوبوسهای دوکابین و بیشتر است.
محمدخانی در پاسخ به سوالی راجع به صدور مجوز کسبوکارهایی همچون (پت شاپها) اظهار کرد: این مجوزها ارتباطی به شهرداری تهران ندارد،
وی افزود: صدور مجوز برای کسبوکارها، فروشگاهها و مغازههای سطح شهر در حوزه اختیارات سایر نهادهای خارج از شهردار است و شهرداری تهران تنها بر اساس قوانین شهرسازی و ضوابط شهری میتواند موارد مرتبط را بررسی کند.
توسعه خطوط سبز در پایتخت
وی درباره توسعه خطوط سبز گفت: در حال حاضر اولویتهاما توسعه شهری با تمرکز بر محدوده طرح ترافیک و محدوده آلودگی هواست و به همین دلیل ایجاد خطوط سبز در این محدودهها در دستور کار قرار دارد. بهعنوان نمونه در مسیر جمهوری - بهارستان و همچنین جمهوری - پل کریمخان، این اولویت اجرایی شده است.
وی درباره توسعه حوزه حملونقل عمومی، هم گفت: در حال حاضر تمرکز ویژهای بر خطوط بیآرتی داریم اما هنوز اتوبوسهای برقی در این خطوط بکار گرفته نشدهاند. این مسئله به دلیل کمبودهای زیرساختی و عقبماندگیهایی است که از گذشته وجود داشته و بارها در نشستهای خبری به آن اشاره کردهایم.
وی گفت: روزی که مدیریت جدید شهری شهرداری تهران را تحویل گرفت، تعداد اتوبوسهای فعال بسیار کمتر از میزان نیاز شهر بود و به همین دلیل اولویت خرید و تأمین اتوبوسهای جدید برای خطوط بیآرتی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: خوشبختانه در همین دوره تعداد قابلتوجهی از اتوبوسهای دوکابین به ناوگان اضافه شد که شهروندان میتوانند آنها را با رنگهای متفاوت در سطح شهر مشاهده کنند.
تحویل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین تا بهار سال آینده
وی گفت: اتفاق مهمی که در بهار سال آینده خواهد افتاد، تحویل بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین جدید است که در صورت پایبندی خودروساز داخلی به تعهدات خود، این اتوبوسها بلافاصله وارد خطوط بیآرتی خواهند شد. این اقدام میتواند بخشی از مشکلات موجود در حوزه حملونقل عمومی را برطرف کند.
وی افزود: مدیریت شهری تهران در تمام این مدت شرمنده شهروندان بوده که به دلیل کمبود ناوگان، با مشکلات جدی در حملونقل عمومی مواجه بودند.
سخنگوی شهردار تهران گفت: هدف مان از همان ابتدا رفع این مشکل بوده و با تاکید ویژه مهندس چمران رئیس شورای شهر تهران و نیز شهردار تهران، بخش قابلتوجهی از بودجه سال ۱۴۰۲ به حوزه حملونقل عمومی و خرید اتوبوس اختصاص یافته است.
وی گفت: علاوه بر توسعه ناوگان اتوبوسرانی، برنامهریزی برای اجرای خطوط تراموا نیز در دست انجام است و در صورت فعال شدن تمامی خطوط بیآرتی پیشبینیشده، بخش قابلتوجهی از مشکلات حملونقل عمومی پایتخت برطرف خواهد شد.
وی افزود: اتوبوسهای بیآرتی بهعنوان یک مدل حملونقل سریع و انبوهبر، ظرفیت بالایی دارند و میتوانند نقش مهمی در کاهش مشکلات ترافیکی تهران ایفا کنند. اولویت نخست ما در این زمینه، تکمیل مسیر میدان آزادی تا پایان مسیرهای تعریفشده است که تحقق آن منوط به عمل به تعهدات شرکت خودروساز داخلی است.