شناسهٔ خبر: 71668832 - سرویس اجتماعی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاثیرات تعطیلی مدارس بر روان کودکان /راهکار‌های پیشنهادی برای والدین

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعطیلی‌های مکرر مدارس در استان کردستان به دلیل ناترازی انرژی و شرایط نامساعد آب و هوایی، تاثیرات قابل توجهی بر سلامت روان کودکان داشته است که با راهکار‌هایی به والدین می‌توان به کودک کمک کرد.

صاحب‌خبر -

   باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شیدا باباحاجیانی در خصوص تاثیرات تعطیلی مدارس و آموزش‌های غیرحضوری بر روان کودکان، اظهار کرد: در سه ماهه اخیر، به دلیل ناترازی انرژی و شرایط نامساعد آب و هوایی، مدارس استان کردستان در روزهایی از هفته تعطیل شده‌اند. این تعطیلی‌ها و انتقال به آموزش‌های غیرحضوری، به ویژه با سرعت نامناسب اینترنت، تاثیرات زیادی بر کودکان گذاشته است. این تغییرات نه تنها باعث کاهش کیفیت یادگیری شده، بلکه نظم روزانه زندگی کودکان را نیز دچار اختلال کرده و زمینه‌ساز استرس، اضطراب و کاهش انگیزه در آن‌ها شده است.

وی با اشاره به مشکل‌ساز بودن این وضعیت برای کودکان، افزود: عدم حضور در مدرسه باعث شده که کودکان ارتباطات اجتماعی کمتری با همسالان خود داشته باشند، این کاهش تعاملات می‌تواند احساس انزوا و افسردگی را در آنها ایجاد کند.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه به اضطراب و استرس دانش آموزان، بیان کرد: تغییرات ناگهانی در برنامه‌های روزانه و عدم حضور در کلاس‌های حضوری می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودکان شود، آن‌ها ممکن است احساس کنند که از روند طبیعی یادگیری و ارتباطات اجتماعی عقب افتاده‌اند.

باباحاجیانی اضافه کرد: در شرایط آموزش غیرحضوری، بسیاری از کودکان نمی‌توانند مانند زمان حضور در کلاس‌ها، تمرکز لازم را داشته باشند و این می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و پیشرفت تحصیلی آن‌ها شود.

وی با اشاره به مشکل در سازگاری مجدد به روال مدرسه، تصریح کرد: بعد از مدت‌ها آموزش غیرحضوری، کودکان ممکن است با مشکل در تنظیم مجدد روال مدرسه مواجه شوند، بسیاری از کودکان ممکن است احساس کنند که ریتم روزانه‌شان از بین رفته است و به سختی می‌توانند به برنامه‌های مدرسه عادت کنند.

راهکارهای پیشنهادی برای والدین

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به ایجاد یک برنامه روزانه ثابت تاکید کرد و گفت: برای کودکان خود یک برنامه روزانه منظم ایجاد کنید که شامل زمان‌هایی برای بیدار شدن، مطالعه، بازی، ورزش و استراحت باشد. این برنامه به کودک کمک می‌کند که درک بهتری از زمان داشته باشد و احساس نظم و کنترل بیشتری در زندگی خود داشته باشد.

باباحاجیانی ادامه داد: کودکان نیاز به ارتباطات اجتماعی دارند تا احساس تنهایی و انزوا نکنند. حتی در دوران غیرحضوری، می‌توانید با برنامه‌ریزی برای برقراری تماس‌های ویدئویی یا تلفنی با دوستان و همکلاسی‌های کودک خود، این ارتباطات را تقویت کنید.

وی به برقراری ارتباط با معلمان اشاره و عنوان کرد: تماس با معلمان می‌تواند اطلاعات لازم را برای بهبود کیفیت آموزش و رفع مشکلات کودکان فراهم کند. از طریق تماس تلفنی یا برنامه‌های آموزشی آنلاین، با معلمان ارتباط داشته باشید. اگر کودک شما در انجام تکالیف دچار مشکل است یا در درک مطالب دچار اختلال شده، از معلم درخواست کمک کنید.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: در این شرایط، ممکن است کودکان دچار اضطراب، افسردگی یا تغییرات رفتاری شوند که نیاز به توجه خاص دارند. مهم است که به رفتارهای کودک دقت کنید و علائم اضطراب یا استرس را شناسایی کنید. اگر کودک از بی‌حوصلگی، دل‌نگرانی، عصبانیت یا افسردگی رنج می‌برد، با یک روانشناس یا مشاور کودک مشورت کنید. برای مثال: اگر کودک شما از انجام تکالیف خودداری می‌کند یا به راحتی ناراحت می‌شود، شاید نیاز باشد با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. همچنین، به کودک خود یادآوری کنید که صحبت کردن در مورد احساساتش هیچ ایرادی ندارد و از او حمایت کنید تا احساس امنیت عاطفی بیشتری داشته باشد.

باباحاجیانی یادآور شد: والدین محیط خانه باید برای یادگیری کودک مناسب کنند و فضایی آرام، منظم و بدون حواس‌پرتی برای کودک فراهم کنید تا بتواند به راحتی تمرکز کند. از روش‌های یادگیری تعاملی مانند ویدئوها، پادکست‌ها یا اپلیکیشن‌های آموزشی استفاده کنید تا یادگیری جذاب‌تر و متنوع‌تر شود.

وی گفت: آموزش‌های غیرحضوری ممکن است باعث کاهش توجه و انگیزه در کودکان شود. علاوه بر تکالیف مدرسه، به کودک خود پروژه‌های خلاقانه بدهید که او را به تفکر مستقل و کنجکاوی ترغیب کند.

باباحاجیانی در پایان سخنان خود افزود: شرایط آموزشی غیرحضوری و تعطیلی‌های مدارس و به دنبال آن بازگشت به روال قبلی می‌تواند برای کودکان و والدین چالش‌برانگیز باشد. این تغییرات ممکن است باعث اضطراب، کاهش انگیزه و مشکلات در سازگاری با مدرسه شود. اما با برنامه‌ریزی منظم، توجه به نیازهای عاطفی و روانی آنها می‌توانند به کودکان کمک کنند که به راحتی به روال عادی بازگردند و این تغییرات را به شیوه‌ای مثبت تجربه کنند.

 

منبع :  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان