به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، علی باقری بعدازظهر امروز _پنجشنبه نهم اسفند_ در اولین جلسه کارگروه استانی طرح ملی کالابرگ الکترونیک در این استان با بیان اینکه در راستای حمایت از سبد غذایی خانوارها و تأمین سلامت عمومی، امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی برای مشمولان این طرح فراهم شده است، اظهار کرد: یارانهبگیران دهکهای درآمدی اول تا هفتم میتوانند از این اعتبار استفاده کنند چرا که میزان اعتبار تخصیصیافته برای دهکهای اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه برخلاف طرحهای قبلی، این دوره از کالابرگ الکترونیکی به صورت کاملاً رایگان اجرا میشود و افراد میتوانند بدون محدودیت، اعتبار خود را صرف خرید حداقل سه کالا یا ترکیبی از چندین کالا کنند، افزود: همچنین، امکان خرید از هر برند دلخواه در گروههای کالایی مجاز وجود دارد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام بر اینکه مبلغ موردنظر به کد ملی سرپرست خانوار تخصیص داده شده و خرید از طریق تمام کارتهای بانکی به نام سرپرست خانوار امکانپذیر است، گفت: ضمن دعوت از اصناف برای همکاری در اجرای این طرح، مشارکت فروشندگان کاملاً اختیاری است و اصناف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاههای زنجیرهای و تعاونیهای مصرف میتوانند با مراجعه به نرمافزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی www.shoma.sfara.ir به سامانه متصل شوند.
باقری با بیان اینکه ثبتنام و استفاده از این سامانه کاملاً رایگان است و هیچ هزینهای برای فروشندگان دربر نخواهد داشت، بیان کرد: در راستای بهبود تغذیه و تأمین مواد غذایی مورد نیاز خانوارها، ۱۱ قلم کالای اساسی در این طرح لحاظ شده است که شامل، شیر کمچرب بطری، پنیر UF، ماست کمچرب، تخممرغ، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع میشود.
وی با تاکید بر اینکه مردم میتوانند متناسب با نیاز خود، مقدار کمتر یا بیشتری از این اقلام را تا سقف اعتبار تخصیصی خریداری کنند، اظهار داشت: همچنین در صورت اختلاف قیمت کالاهای انتخابی با قیمتهای مرجع، مابهالتفاوت آن توسط خریدار پرداخت میشود.
این مسئول ادامه داد: وقتی که اعتبار کالا شارژ شود، شخص میتواند در مرحله دوم هم از اعتبار مرحله اول استفاده کند؛ یعنی مرحله اول و دوم را باهم استفاده کند و بعد از مرحله دوم هم تا ۱۲۰ روز فرصت دارد تا از اعتبار خود خرید را انجام دهد.
وی با اشاره به نظارت بر اجرای این طرح مطرح کرد: برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، فروشگاههایی که مرتکب تخلفات زیر شوند، به عنوان متخلف شناسایی شده و ترمینال فروش آنها غیرفعال میشود.
باقری با بیان اینکه افزایش صوری وزن کالا و دریافت اعتبار بالاتر از میزان واقعی فروش، اجبار مشتریان به خرید تمامی اعتبار در یک مرحله، ثبت فروشهای صوری، پرداخت وجه نقد به ازای کسر مبلغی از اعتبار کالابرگ، کمفروشی یا اجبار به خرید یک برند خاص و تغییر ورژن فروشگاه بدون اعلام قبلی از جمله تخلفاتی است که با فروشنده برخورد میشود، یادآور شد: فروشگاههایی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار فروش داشته باشند یا نمره تخلف آنها بالای ۱۰ باشد، از این طرح حذف خواهند شد؛ همچنین فروشگاههایی که قبلاً متخلف شناخته شده و پس از تعهد مجدداً فعال شدهاند، در صورت تکرار تخلف، بهصورت دائمی غیرفعال خواهند شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با تأکید بر اینکه اجرای کالابرگ الکترونیکی با هدف تأمین امنیت غذایی و حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند انجام شده است، اظهار داشت: این اقدام میتواند از بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذیها در گروههای مختلف سنی جلوگیری کند و سلامت جامعه را ارتقا دهد.
باقری با بیان اینکه از آن جایی که تأمین سبد غذایی خانوارها یکی از اولویتهای دولت است، این طرح میتواند تأثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشارکت گسترده مردم و اصناف، این طرح بهطور مؤثر اجرا شده و نتایج مثبتی را در ارتقای معیشت مردم به همراه داشته باشد.