شناسهٔ خبر: 71589648 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس اشراق:

تبلیغ در ماه رمضان باید قرآن‌محور باشد

قم - ایرنا - عضو هیات علمی جامعه المصطفی در همایش علمداران تبیین با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های تبلیغی در ماه رمضان گفت: تبلیغ در این ماه باید قرآن محور و پر محتوا باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی روز چهارشنبه در "همایش آموزشی علمداران تبیین ویژه اعزام مبلغان ماه مبارک رمضان" که در سالن دارالشفای مدرسه فیضیه قم برگزار شد، افزود: ماه رمضان فرصتی طلایی برای تغییر، آشتی با خدا، انباشت ثواب، تقویت عزم و اراده، نظم، توبه و تحول است.

وی اضافه کرد: لذا مبلغان با محور قرار دادن قران و ارائه مباحث به نحوی ساده و عامه فهم اما عمیق، به نیازهای فرهنگی جامعه پاسخ دهند.

وی بر لزوم محتواسازی مناسب برای این ماه تأکید کرد و گفت: پیشنهاد می کنم مبلغان در روزهای ابتدایی ماه رمضان از منابعی همچون کتاب‌های «رمضان در تاریخ» اثر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، «پیام‌های رمضان» نوشته آیت الله علی کریمی جهرمی و «ماه خدا» اثر آیت الله محمد محمدی ری‌شهری استفاده کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:مبلغان در برنامه‌ و سخنرانی های خود، موضوع بحث را به قرآن اختصاص و مباحث خود را به‌صورت منسجم و مرتبط ارائه دهند.

وی با اشاره به کتاب «نیایش‌های قرآنی» که خود تألیف کرده است، گفت: به عنوان نمونه یکی از موضوعات قرآنی که می توانید در این ماه به آن اشاره کنید موضوع دعا در قران است.

رفیعی گفت: در این کتاب به ۱۶۰ دعا در قرآن اشاره شده است که ۸۰ مورد آن مربوط به انبیا که ۲۵ مورد آن مربوط به دعا و مناجات های حضرت ابراهیم است.

وی با انتقاد از برخی منبرهای ضعیف، از مبلغان خواست با وجود دسترسی به منابع گسترده، افزود: توصیه می کنم مباحث خود را به‌صورت ساده اما محتوامحور و عالمانه برای مردم بیان کنید.

وی کتاب «کرائم القرآن» را به‌عنوان یکی از بهترین منابع جهت بیان فضایل اهل بیت (ع) از آیات قرآن معرفی کرد و افزود: در این کتاب ۴۰ آیه مرتبط با اهل‌بیت (ع) بررسی شده است و می توان تفسیر این آیات را در شب‌های مرتبط با شهادت حضرت علی (ع) بیان کرد، البته کتب دیگری همچون "نیایش های قرآنی" نیز قابل استفاده در منبرهاست.

رفیعی همچنین موضوع خانواده را به‌عنوان یکی از محورهای مهم تبلیغی پیشنهاد داد و افزود : یکی از مهم ترین اقدامات غرب تضعیف نقش نهاد خانواده با مفاهیمی چون فمنیست ، همجنسگرایی ، پارتنر و ازدواج سفید است که برخی از این موارد در کتاب «جنگ با خانواده» اثر ویلیام گاردنر ترجمه خانم معصومه محمدی اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به افزایش آمار طلاق در ایران و کاهش رشد جمعیت در کشور بر لزوم طرح موضوعات مربوط به تحکیم خانواده و فرزندآوری تأکید کرد و کتاب «خانواده در قرآن» را به‌عنوان مرجع معرفی نمود.

وی در ادامه، تفسیر سوره توبه و همچنین تفسیر سوره حجرات اثر آیت‌الله صدر را کم‌نظیر دانست و از مبلغان خواست در ماه رمضان بیشتر به مباحث قرآنی بپردازند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه: سالانه ۱۴ هزار طلبه باید برای پاسخ به نیازهای جامعه جذب شوند

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه نیز در این همایش با اشاره به تغییرات نسلی در جامعه، گفت: ما امروز با نسلی نو مواجهیم که اهل هنر و منطق هستند و بیشتر از روش‌های تبلیغی هنری و منطقی اثر می‌پذیرند.

حجت الاسلام حسین رفیعی با تأکید بر نقش هنر در انتقال پیام‌های دینی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، افزود: پیام منبرها باید با ابزار هنر به جامعه منتقل شود و امروز سینمای غرب با مبانی اومانیستی و لیبرالیستی، اندیشه و باورهای ما را هدف گرفته است که نیازمند کار هنری و جدی هستیم.

وی گفت: ما در حوزه فرهنگی، نیازمند محیط‌شناسی دقیق و تهیه ۳۱ نقشه فرهنگی متناسب با شرایط شهرها و استان ها هستیم تا مبلغان با محتوای مناسب فرهنگی و متناسب با زیست بوم آن ها به تبلیغ بپردازند.

وی از برنامه‌ریزی برای اعزام ۳۵ هزار مبلغ در ماه رمضان خبر داد و افزود: آیین‌نامه‌های طرح‌های هجرت و امین بازبینی خواهند شد تا مبلغان از جایگاه بهتری برخوردار باشند و همچنین طلاب شاغل در آموزش و پرورش می‌توانند در طرح امین مشارکت کنند.

در ابتدای این همایش مبلغان منتخب به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در حوزه تبلیغ پرداختند و بر لزوم بازنگری در آموزش‌های حوزه‌های علمیه، توجه بیشتر به مهارت‌های تبلیغی و اجرای مصوبات حمایتی از مبلغان تأکید کردند.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نژاد، از فعالان طرح امین، با انتقاد از برخی مسئولان گفت: اجتهاد شخصی برخی مسئولان مانع اجرای مصوبات حمایتی از مبلغان شده است و این در حالی است که مبلغان امین، مبلغان دائمی حوزه هستند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام بیرانوند، از فعالان حوزه فرق و ادیان، با اشاره به کاهش توجه به آموزش‌های مرتبط با فرق و ادیان در حوزه‌های علمیه گفت: چرا جریان آموزش مباحث فرق و ادیان در کشور نیمه‌تعطیل شده است؟ اساتید این حوزه به‌رغم تجربه بالا، به‌طور سیستماتیک در حوزه به‌عنوان استاد شناخته نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام واضحی با تأکید بر اهمیت دعاخوانی به‌عنوان ابزاری برای انتقال معارف دینی گفت: خوانش دعا، مانند دعای ابوحمزه، باید در برنامه‌های تبلیغی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

یکی دیگر از مبلغان منتخب با اشاره به ضعف آموزش‌های تبلیغی در حوزه‌های علمیه گفت: هیچ‌یک از آموزش‌های طلاب متناسب با نیازهای تبلیغی نیست و مدارس علمیه باید کانون‌های تبلیغی در محله‌ها باشند، اما این اتفاق نیفتاده است.