آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری صدا و سیما، موضع خود را در مورد خصوصی سازی صنعت خودرو صراحتا بیان کرد.
خصوصی سازی ایران خودرو از نگاه آرش محبی نژاد
آرش محبی نژاد، درباره واگذاری شرکتهای خودروسازی از جمله ایران خودرو به بخش خصوصی افزود: ما بهعنوان انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور، موضعی شفاف و صریح در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو داریم و آن را امری ضروری و حیاتی میدانیم؛ تأخیر در این روند نه فقط به صنعت آسیب میزند بلکه به مشکلات زنجیره تأمین و مردم نیز دامن میزند.
بسته پیشنهادی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور
آرش محبی نژاد اضافه کرد: ما بسته پیشنهادی به وزارت صمت و ریاست سازمان گسترش ارائه دادهایم که در چارچوب آن، اگر خصوصی سازی انجام بگیرد، مورد حمایت قطعهسازان قرار خواهد گرفت؛ بهویژه، خصوصی سازی صنعت خودرو را امری ضروری و حیاتی میدانیم و اعتقاد داریم که در این زمینه، تاخیرهایی نیز تا کنون رخ داده است.
مشکلات سیاستگذاری در صنعت خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: بیش از ۲۰ نهاد دخیل در صنعت خودرو وجود دارد که هر کدام از منظر خود مسائل را میبینند، و نبود سیاستگذاری واحد در این زمینه باعث تعلل در تدوین و تصویب چارچوب درست خصوصیسازی شده است.
این فعال صنعت قطعهسازی کشور افزود: در حالی که خصوصیسازی ضرورتی غیرقابل انکار است و همه مقامات عالیرتبه نظام و قوانین، بهویژه اصل ۴۴، بر لزوم واگذاری بنگاهداری از دولت به بخش خصوصی تأکید دارند.
موضع صریح آرش محبی نژاد در مورد خصوصی سازی
آرش محبی نژاد تاکید کرد: موضع انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور در خصوص شرکتهای ایرانخودرو و سایپا یکسان است؛ در مورد ایرانخودرو، بخش قابل توجهی از مسیر خصوصی سازی طی شده است و درحال حاضر گروهی از سهامداران بخش خصوصی سهام قابل توجهی دارند.
اهمیت سهام و مدیریت در خصوصی سازی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور اضافه کرد: نکته مهم این است که در غیاب سهام تودلی و با سلب حق رأی این سهام در صورت عدم وجود موانع قانونی دیگر، گروه مذکور قادر به تعیین مدیرعامل ایرانخودرو و بهدست گرفتن مدیریت آن خواهد بود.
چارچوب خصوصی سازی
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: ما بهعنوان یکی از معدود تشکلها، سندی شفاف و مکتوب در این زمینه تنظیم کردهایم که در آن، شرایط و چارچوبهای خصوصی سازی بهطور دقیق ذکر و به مراجع ذیصلاح اعلام شده است. این سند تأکید دارد که اگر خصوصی سازی به درستی انجام گیرد، هم صنعت قطعهسازی و خودروسازی و هم مردم از آن منتفع خواهند شد.
به گفته آرش محبی نژاد، چارچوب خصوصیسازی شامل چهار بخش اصلی از جمله اول، اهلیت؛ دوم، رفع تعارض منافع میان مدیر یا مالک جدید و ذینفعان خودروساز؛ سوم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی؛ و چهارم، قوانین و مقررات ضد انحصار است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به اینکه اگر چهار بخش اصلی مربوط به خصوصیسازی به درستی رعایت شود، قطعاً شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودرو خواهیم بود تاکید کرد: با این حال، هنوز درخصوص واگذاری به بخش خصوصی، شاهد تنوع و اختلاف نظر در میان نهادهای مختلف دخیل در صنعت خودرو هستیم.
چالشهای مدیریتی در صنعت خودرو
آرش محبی نژاد اضافه کرد: صنعت خودرو، فرماندهی واحد و متمرکزی ندارد. این نداشتن وحدت نظر باعث میشود که نهادها و ارگانهای مختلف نتوانند به جمعبندی واحدی در خصوص مسائل مختلف این صنعت برسند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: یک گروه برخلاف نظر مقامات عالیرتبه نظام و قوانین مربوط به آن، موافق خصوصی سازی نیستند که به هرحال این گروه هر چه سریعتر باید دیدگاه خود را اصلاح کنند، زیرا نه تنها طبق قانون، بلکه بر اساس سیاستهای کلان کشور، خصوصیسازی ضروری است. دسته دوم، نیز به نوعی درخصوص نحوه و زمان اجرای خصوصی سازی تردید دارند و تشکیکهایی در این زمینه وارد کردهاند.
این قطعهساز با اشاره به اینکه تصمیمگیرنده اصلی مشخص نیست افزود: اگر وزارت صمت مسئولیت این امر را بر عهده دارد، باید از قبل چارچوب مشخصی را تعیین میکرد؛ در حالی که ما بهعنوان تشکل بخش خصوصی، چارچوبی مستند، مدلل، منسجم و غیرقابل تفسیر ارائه دادهایم و با این شرایط هم باز تاکنون هیچ بازخوردی دریافت نکردهایم. اگر این چارچوب ضعفهایی دارد، باید اصلاح شود، و اگر نه، باید هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسد.
تأکید محبی نژاد بر ضرورت خصوصی سازی
آرش محبی نژاد تاکید کرد: هرگونه تأخیر بیشتر در خصوصی سازی، علاوه بر آسیب به خودروسازی، منجر به مشکلاتی برای زنجیره تأمین این صنعت و در نهایت مردم خواهد شد؛ بنابراین، تعلل جایز نیست و باید دغدغههای اصلی مردم و زنجیره تأمین خودروسازی که از ارکان اصلی صنعت به شمار میآیند، رفع شود؛ ما بهطور راسخ معتقدیم که بسته پیشنهادی ما قادر است این دغدغهها را بهخوبی مرتفع کند.
*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.