شناسهٔ خبر: 71548686 - سرویس اقتصادی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

«کرمان باتری ارگ» در مسیر تبدیل شدن به هلدینگ سبز - اکونیوز

اقتصاد ایران: به گفته مهندس سید عباس نوبختی (مدیرعامل هلدینگ کرمان باتری ارگ) از ابتدای زمستان ۱۳۹۹ که تولید محصولات کرمان باتری ارگ آغاز شد تا به امروز، تمام محصولات خودروسازهای گروه کرمان خودرو با، باتری‌های کرمان باتری ارگ (برندهای پاورسل و مگاسل) عرضه می‌شوند. لازم به‌ذکر است کرمان باتری ارگ با سرمایه ثبتی ۱۰۰ میلیون‌تومان شروع به‌فعالیت کرد و در حال حاضر و براساس روش‌های مختلف قیمت‌گذاری، این شرکت حداقل یک هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

صاحب‌خبر -

کرمان باتری ارگ از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

کرمان باتری ارگ در سال ۱۳۹۷ به‌ثبت رسید و از زمستان ۱۳۹۹ شروع به‌تولید باتری کردیم. کارخانه کرمان باتری ارگ که در شهرک صنعتی شماره ۲ شهر کرمان (شهرک خضرا) مستقر است ۱۶ هزار متر زمین و ۶ هزار متر ساختمان و سوله دارد. ما در ابتدا تمام قطعات تولید باتری را از شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری کرده و در کارخانه مونتاژ می‌کردیم.

اما امسال اتفاق بسیار مهمی را در کرمان باتری ارگ رقم زدیم که این اتفاق، خرید و راه‌اندازی خط‌تولید صفحات سربی است. این کار، کرمان باتری ارگ را از یک مونتاژ کار به‌یک تولیدکننده باتری تبدیل کرد. ما الان حتی باکس‌های محصولاتمان را هم خودمان می‌سازیم و غیر از مواداولیه خام مثل سرب خالص و پلی پروپیلن که برای تولید باکس‌های‌مان استفاده می‌شود، هیچ ماده دیگری خریداری نمی‌کنیم.

از طرفی کرمان موتور به‌عنوان یک تولیدکننده مهم و خوشنام خودرو در کشور شناخته می‌شود و خودروهای باکیفیتی را از ابتدا که با دوو شروع کرد تا به امروز به‌بازار عرضه کرده است.

ما هم چون زیرمجموعه این گروه بودیم و می‌خواستیم کنار این خودروساز حرکت کنیم، کیفیت را سرلوحه کار قرار دادیم و می‌توانم بگویم یکی از موضوعاتی که بنده در شرکت کرمان باتری ارگ می‌توانم به آن افتخار کنم این است که تا به‌امروز کیفیت‌مان را حفظ کردیم و چه بسا محصولاتمان بهتر هم شده‌اند. درحال حاضر محصولات برند ما جزو باتری‌های گران‌قیمت و بسیار باکیفیت بازار محسوب می‌شوند.

چطور شد سراغ تولید باتری‌های لیتیومی رفتید؟

من به‌خاطر دارم سال ۱۴۰۱ در مصاحبه‌ای که با روزنامه شما داشتم، گفتم که ما به‌زودی به‌بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی در خاورمیانه تبدیل خواهیم شد. اما موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که باتری‌های لیتیومی همین الان هم که ما در سال ۱۴۰۳ هستیم، در داخل کشور محل مصرف چندانی ندارند. بنابراین ما بیشتر از این‌که باید بازاریابی می‌کردیم، نیاز به‌بازارسازی داشتیم.

شما می‌دانید که باتری‌های لیتیومی خودروها مثل باتری‌های سرب - اسیدی خودروها به‌صورت تیپ و جنرال نیستند.

به‌عبارت دیگر هر خودرو برقی در دنیا، یک باتری لیتیومی مخصوص به‌خود را دارد. می‌توان گفت باتری جزئی از یک خودرو برقی است.

در ادامه، با بررسی‌هایی که انجام دادیم، یک ابتکار عمل به‌خرج دادیم و گفتیم گزینه بهتر در شرایط فعلی، تولید موتورسیکلت برقی است نه خودرو برقی. این دو به‌لحاظ حجم سرمایه‌گذاری هم اصلا قابل مقایسه نیستند.

درحال حاضر برای راه‌اندازی شرکتی که کار «سی‌کی‌دی» در زمینه خودرو انجام می‌دهد، حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری نیاز است؛ اما در مورد موتورسیکلت برقی، نیاز به‌چنین سرمایه‌ای وجود ندارد. در خودرو حدودا ۵ هزار قطعه وجود دارد؛ اما در موتورسیکلت برقی ۲۰۰ تا ۲۵۰ قطعه موجود است که این دو بسیار با هم متفاوت هستند.

بنابراین می‌توان گفت از این‌جا بود که ایده تولید و مونتاژ موتورسیکلت برقی در هلدینگ کرمان‌باتری ارگ زده شد.

بله؛ من همان موقع به‌فکر مذاکره با موتورسیکلت‌سازهای چینی بودم. ما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موتورسیکلت‌سازهای چینی را انتخاب و با آن‌ها مذاکره کردیم و درنهایت با شرکتی به‌نام «دی ها او موتورز» به‌توافق رسیدیم و شروع به‌همکاری کردیم. همان‌طور که در نمایشگاه بین‌المللی موتورسیکلت و دوچرخه شهر آفتاب تهران که چندی قبل برگزار شد، به‌نمایش درآمد ما در شروع کار، دو نمونه موتورسیکلت برقی از این شرکت چینی گرفتیم.

«کرمان باتری ارگ» در مسیر تبدیل شدن به  هلدینگ سبز

کمی در مورد این شرکت تولیدکننده موتورسیکلت چینی توضیح می‌دهید؟

«دی ها او موتورز» دومین تولیدکننده موتورسیکلت در چین است که محصولاتش در چین با برند Mernodi”i” (مرنودی) عرضه می‌شود. این شرکت صاحب کل زنجیره تولید موتورسیکلت است؛ یعنی حتی لاستیک موتورسیکلت را هم خودشان تولید می‌کنند. نظر به این‌که این شرکت چینی نزدیک ۴۰ سال است که موتورسیکلت می‌سازد، هیچ قطعه‌ای در موتور نیست که تولید نکند و بخواهد آن را از یک تامین‌کننده تهیه کنند.

این را هم بگویم که امتیاز این دو موتورسیکلت برقی، به‌صورت انحصاری در اختیار ماست و هیچ شرکت دیگری در هیچ‌کجای ایران نمی‌تواند این موتورسیکلت‌ها را داشته باشد. جالب این‌که ما توافقی با طرف چینی کردیم که آن‌ها هر موتورسیکلت برقی را که تولید می‌کنند، اول به ما پیشنهاد می‌کنند و اگر ما نپذیرفتیم، آنگاه می‌توانند آن را به شرکت‌های دیگر عرضه کنند.

امسال در نمایشگاه موتورسیکلت شهر آفتاب، ما دو نمونه آوردیم و تولیدکننده چینی ما، دو نمونه دیگر هم عرضه کرد (یک مدل اسکوتری و یک مدل اسپرت) که آن دو نمونه را هم آوردیم و الان کارهای استانداردشان را انجام می‌دهیم. این را هم بگویم روندی که ما برای تبدیل شدن به‌سازنده موتورسیکلت طی کردیم، بسیار سخت و نفسگیر بود.

دلیلش این بود که ما باید همه کارهایی را که برای خودروسازی انجام می‌دادیم، برای موتورسیکلت‌سازی هم دنبال می‌کردیم. ۶ تا ۸ ماه طول کشیده تا «دبلیو ام آی» مان از آمریکا بیاید که بتوانیم شماره بدنه و «وی آی ان» بزنیم که مشخص شود ما به‌عنوان یک موتورسیکلت‌ساز پذیرفته شده‌ایم. از طرفی ما کرمان‌باتری ارگ بودیم و در حال تبدیل شدن به‌سازنده موتورسیکلت بودیم و این‌ها همه مسائل خاص خودش را داشت.

همه این فرآیندها برای تولید موتورسیکلت برقی در قالب هلدینگ کرمان باتری ارگ پیش رفت؟

بله؛ ما همه این روند را در قالب کرمان باتری ارگ جلو بردیم. در ادامه کار، مدیران منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و مدیران هلدینگ خودمان، به‌طور خاص آقای مهندس شه‌بخش، بی‌نهایت از ما حمایت کردند. یعنی اگر حمایت‌های ایشان نبود، قطع به‌یقین این کار به‌نتیجه نمی‌رسید. ما ۱۵ هزار متر زمین در ارگ جدید بم خریداری کردیم و شروع کردیم به‌ساخت کارخانه که تقریبا اول پاییز امسال، کارخانه موتورسیکلت‌مان را تکمیل کردیم.

هم‌زمان با این کارها، خط‌تولید موتورسیکلت‌مان را هم از «دی ها او» سفارش‌گذاری کردیم و در پاییز امسال هم وارد کشور شده و در کارخانه نصب و راه‌اندازی شد. بعد از آن، نامه‌های تاییدیه را از استاندارد گرفتیم؛ حالا بگذریم که چه سختی‌هایی را متحمل شدیم که توانستیم استاندارد این محصولات را بگیریم. وقتی خیال‌مان از مجوزها برای پلاک شدن محصولات‌مان راحت شد، نسبت به سفارش‌گذاری برای «سی کی دی» محصولاتمان اقدام کردیم.

در حال حاضر یک هزار دستگاه موتورسیکلت در دو مدل و در رنگ‌های مختلف به‌صورت «سی‌کی‌دی» خریداری کردیم و در کارخانه موجود است. ما یک طرح فروش هم داریم که حتما اطلاع‌رسانی می‌شود. وقتی به این‌جا رسیدیم، گفتیم الان وقت آن است که این فعالیت را در قالب یک شرکت جدا کنیم.

مدیر این پروژه در شرکت کرمان باتری ارگ، از ابتدا آقای مهندس محسن پورمحمود بود و می‌توان گفت تمام زحمات این پروژه به دوش ایشان بود. البته که واحدهای دیگر شرکت مثل واحدهای بازرگانی، فروش و مالی همه کمک کردند؛ اما درمجموع کار را ایشان جلو برد و ما دیدیم بهترین گزینه برای مدیرعاملی این شرکت، خود آقای مهندس پورمحمود است.

در ادامه ما شرکتی به‌نام «کرمان سیکلت ارگ» به‌ثبت رساندیم. سهامدار عمده این شرکت، «کرمان باتری ارگ» است. ما برای این‌که در گروه هستیم ۷۰ درصد سهام کرمان‌سیکلت ارگ را برای کرمان باتری ارگ در نظر گرفتیم و ۳۰ درصد هم متعلق به صنایع خودروسازی کرمان است.

ایده تبدیل کرمان باتری ارگ به یک هلدینگ سبز از ابتدا در ذهن شما بود یا در روند پروژه‌هایی که در دست اقدام داشتید، شکل گرفت؟

ما از همان ابتدای سال ۱۴۰۱ تصمیم داشتیم کرمان باتری ارگ را به یک هلدینگ سبز تبدیل کنیم. ما از آن زمان وارد حوزه مهندسی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی هم به‌عنوان یک نیروگاه سبز شدیم. درمجموع رسالت ما تولید انرژی است. ما برای کرمان باتری ارگ و هلدینگ خودمان رسالت تولید انرژی سبز را تعریف کردیم.

معنی این رسالت این است که اگر من بخواهم خودرو و موتورسیکلت تولید کنم، حتما باید این محصولات را به‌صورت برقی تولید کنم. به‌همین دلیل هم کلی پیشنهاد تولید موتورسیکلت بنزینی را با سودهای آنچنانی رد کردیم و هیچ‌کدام را نپذیرفتیم.

اگر بخواهم به‌صورت کلی در این زمینه توضیح بدهم، باید بگویم ما هلدینگی تشکیل دادیم (نام آن متعاقبا اعلام خواهد شد) که این هلدینگ در حال حاضر ۵ شرکت دارد.

شرکت اول، ذخیره‌ساز و تامین‌کننده انرژی‌های پاک است که «کرمان باتری ارگ» نام دارد.

شرکت دوم، «کرمان سیکلت ارگ» است که متولی تولید دوچرخه، اسکوتر و موتورسیکلت‌های برقی در انواع مختلف است.

شرکت سوم «کرمان انرژی ارگ» است که متولی ایجاد و احداث کلیه نیروگاه‌های سبز اعم از خورشیدی و بادی است. این نکته را بگویم که شرکت کرمان انرژی ارگ، یک نیروگاه ۵ مگاواتی خورشیدی در ارگ جدید بم راه‌اندازی کرده است. الان در کنار آن، یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی دیگر هم در دست احداث داریم که کارهای مهندسی آن را جلو می‌بریم.

شرکت چهارم ما هم «کرمان سازه ارگ» نام دارد که متولی کارهای ساختمانی خاص است و به‌عنوان مثال، بیمارستان و مدرسه می‌سازد. البته از نوع سبز که ما الان نمونه‌هایی را در بم ایجاد کرده و سعی کردیم تامین انرژی‌شان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی باشد. پنجمین شرکت که مهم‌ترین شرکت هلدینگ خواهد شد، «صنایع خودروسازی وستی» نام دارد.

صنایع خودروسازی وستی یکی از شرکت‌های قدیمی است که در گروه صنایع خودروسازی ثبت شده؛ اما استفاده‌ای به این معنی از آن نشده است. ما آن را از گروه گرفتیم و می‌خواهیم از این نام استفاده کنیم. تحت این برند، ما قصد داریم سال آینده، دو خودرو برقی به‌کشور وارد کنیم و در حال انجام مذاکراتی در این زمینه هستیم.

این دو خودرو به‌شدت اکونومی و برقی هستند. با توجه به‌عدم وجود زیرساخت خودروهای برقی در کشور، آوردن خودروهای برقی گران‌قیمت و لاکچری حداقل به‌نظر بنده در شرایط فعلی خیلی اقتصادی نیست. از این رو هدف‌گذاری ما در این زمینه، وارد کردن خودروهای برقی خاص به‌عنوان خودرو دوم خانواده است که مردم را ترغیب کنیم تا در رفت و آمدهای شهری‌شان از این وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کنند.

این شرکت‌ها که ذکر کردم، همه به ثبت رسیده و دو تا سهامدار هم دارند؛ یکی کرمان باتری ارگ با ۷۰ درصد سهم و دیگری صنایع خودروسازی کرمان با ۳۰ درصد سهم؛ در نهایت ما شرکتی هم در عمان به‌ثبت رساندیم به‌نام «فیوچر پاور». این شرکت بیش از دو سال است که در کشور عمان فعالیت و همین کارخانه موتورسیکلت برقی را با سرمایه‌گذاری عمانی‌ها راه‌اندازی می‌کند. به‌عبارت دیگر ما با یک شرکت در عمان جوینت‌ونچر شدیم.

ما برنامه‌ریزی کردیم که در آن‌جا هم این مراحل طی شود و اول خط تولید موتورسیکلت احداث شود، بعد باتری و خودرو برقی و در نهایت هم برویم سراغ ساخت نیروگاه در کشور عمان. این را هم عرض کنم که کشور عمان دروازه ورود محصولات و کالاها به‌قاره آفریقاست.

و سوال پایانی این‌که هدف‌گذاری شما برای شرکت‌هایی که نام بردید، چیست؟

هدف ما این است که تا سال ۱۴۰۷ تمام این شرکت‌ها اول از همه مستقل شوند و بعد ما بتوانیم این شرکت‌ها را توسعه دهیم. وزارت نیرو می‌گوید در کشور ۲۴ هزارمگاوات ناترازی انرژی داریم. ما برنامه داریم که جبران ۵ درصد از این ناترازی (۱۲۰۰ مگاوات)، سهم کرمان انرژی شود. یعنی ما به‌دنبال احداث ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا سال ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ در داخل ایران هستیم که الان شروع کردیم و ۳۰ مگاواتش قطعی است.

همچنین به‌دنبال ساخت یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی هستیم که با سرمایه‌گذاری داخلی انجام می‌شود و یک پروژه ۱۰۰ مگاواتی دیگر و چند پروژه مشابه هم داریم که در فاز مطالعات است. درمورد شرکت کرمان سیکلت ارگ هم ما برای سال ۱۴۰۷ تولید سالانه حداقل ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در برنامه داریم. درحال حاضر نیز که کار را تازه آغاز کرده‌ایم ۴ مدل موتورسیکلت داریم و برنامه‌ریزی کردیم تا حداقل سالی ۲ الی ۳ مدل به‌ مدل‌های‌مان اضافه کنیم.