به گزارش مسیر اقتصاد به دلیل تحریمهای شدید آمریکا، نفت روسیه و ایران روی کشتیها انبار شده و رکورد چند ماهه زده است. این تحریمها خریداران نفت را کم کرده و در نتیجه، کشتیهای کمتری برای حمل و نقل در دسترس هستند، که باعث گرانی نفت خام شده است.
سیاست «فشار حداکثری» روی ایران با صفر کردن فروش نفت
از اکتبر به این سو، آمریکا بارها کشتیها و شرکتهای مرتبط با نفت ایران و روسیه را تحریم کرده و تجارت با چین و هند را به هم ریخته است. ترامپ هم دوباره سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران شروع کرده تا صادرات نفت این کشور را به صفر برساند و جلوی دستیابی تهران به سلاح هستهای را بگیرد.
به گفته شو مویو، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر، ایران از وقتی که در سه ماهه آخر سال قبل تحریم شد، برای پیدا کردن کشتیهای جدید و جبران کمبود ظرفیت حمل و نقل، به مشکل خورده است. چین هم ماه پیش ورود کشتیهای تحریمشده را به بنادر استان شاندونگ ممنوع کرد. این استان محل بیشتر پالایشگاههای مستقل است که مشتری اصلی نفت روسیه و ایران هستند و این ممنوعیت، تخلیه نفت این کشورها را سختتر کرده است.
بیش از ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران روی آب شناور است
شرکت «برامار ACM» که کارگزار کشتی است، میگوید ۵۷ درصد از ۱۲۶ نفتکش خیلی بزرگی که نفت ایران را به چین میبرند، الان تحریم هستند. از طرفی صادرات ایران زیاد شده و از طرف دیگر، تحویل نفت به چین کم شده، برای همین مقدار نفت ایران که روی آب شناور مانده، از اول امسال ۱۰ تا ۲۰ میلیون بشکه بیشتر شده است.
البته در مورد مقدار دقیق نفت شناور ایران، عدد و رقمهای مختلفی وجود دارد، چون تحلیلگران از روشهای متفاوتی برای ردیابی این ناوگان استفاده میکنند. دادههای شرکت کپلر نشان میدهد که بیشتر از ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران روی آب شناور است که بیشترین مقدار در یک سال گذشته است. حدود ۸۰ درصد این نفتها هم در نزدیکی سنگاپور و مالزی هستند.
اما «اما لی»، تحلیلگر ارشد شرکت ورتکسا آنالیتیکس میگوید که در آخر ژانویه، ۷۳.۱ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران روی آب بوده است. او میگوید صادرات ایران در ماه ژانویه برای دومین ماه پیاپی زیاد شده و به ۱.۷۸ میلیون بشکه رسیده، در حالی که در نوامبر به کمترین حد خود در دو سال گذشته یعنی ۱.۴۵ میلیون بشکه رسیده بود.
تخفیف نفت خام سبک ایران به ۵۰ سنت در هر بشکه رسیده است
ریچارد برونز، رئیس بخش ژئوپلیتیک شرکت انرژی اسپکتس میگوید: «روشهای مختلف مثل خاموش کردن یا جعل کردن دستگاههای فرستنده و گیرنده کشتیها و انتقال نفت از یک کشتی به کشتی دیگر، ممکن است باعث شود که حتی نفت بیشتری از ایران روی آب بماند.»
چون کشتیهای غیرتحریمی کمتری برای رساندن نفت به چین وجود دارد، قیمت نفت خام هم بالا رفته است. تجار میگویند تخفیف نفت خام سبک ایران نسبت به نفت برنت دریای شمال به ۵۰ سنت در هر بشکه رسیده که در چند سال اخیر بیسابقه بوده است. این در حالی است که دو ماه پیش، این تخفیف ۲.۵۰ دلار در هر بشکه بود (برای تحویل در ماه مارس در استان شاندونگ).
سه برابر شدن هزینه حمل نفت روسیه به چین
در مورد روسیه هم، تحریمهای سختگیرانهتری که یک ماه پیش توسط دولت بایدن وضع شد، هزینه را برای پالایشگاههای چین و هند بالا برده است. نفت خام ESPO روسیه برای ماه مارس، ۲ تا ۳ دلار بیشتر از نفت برنت دریای شمال به چین فروخته شد که بیشترین قیمت در دو سال گذشته است.
هزینه حمل و نقل هم به خاطر کمبود کشتی، خیلی زیاد شده است. هزینه حمل نفت از شرق دور روسیه به شمال چین، الان حدود ۴.۵ میلیون دلار است که تقریبا سه برابر قبل از تحریمهای اخیر آمریکاست. البته این هزینه کمی از ۷ میلیون دلار اولیه بعد از اعلام تحریمها، پایینتر آمده است.
طبق دادههای کپلر، مقدار نفت روسیه که روی آب بود، در ۲۷ ژانویه به ۸۸ میلیون بشکه رسید که بیشترین مقدار در دو ماه گذشته و ۲۴ درصد بیشتر از ۱۰ ژانویه (زمان اعلام تحریمها) بود. «شو» از شرکت «کپلر» میگوید که این مقدار از اواخر ژانویه، به خاطر کاهش صادرات نفت روسیه، کمی پایین آمده و بعضی از محمولهها هم تخلیه شدهاند. او اضافه میکند که چند تا کشتی که قبلاً نفت ایران را حمل میکردند، حالا دارند نفت روسیه را جابجا میکنند.
منبع: رویترز
انتهای پیام/ انرژی