به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کوروش اعتماد، سرپرست مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در یادداشتی نوشت: «سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است. سالانه بیش از یک میلیون و 240 هزار مرگ و نزدیک به 50 میلیون مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق میافتد.
در بروز حوادث ترافیکی 4 عامل اصلی انسان، وسیله نقلیه، جاده (زیرساختها) و عوامل محیطی نقش دارند، از بین این عوامل، علل انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل، موجب بیشترین میزان تخلفات و تصادفات است. این عامل، با آموزش، فرهنگسازی و ارتقای سواد سلامت در جهت اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی، تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.
پویش «نه به تصادف» که از یکم اسفندماه 1403 تا 15 فروردین ماه 1404 برگزار میشود، بر آگاهی رسانی با هدف کاهش بار تصادفات و مرگ و میر و جراحات ناشی از آن، تمرکز دارد، در این پویش سعی میشود از حداکثر ظرفیت ملی برای حفظ سلامتی افراد استفاده شود اما بیش از همه، بر نقش خودمراقبتی در این پویش تاکید میشود.
برخی نکات هنگام رانندگی پراهمیت و حیاتی است؛ پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه در هنگام رانندگی یکی از عوامل مهم تصادفات است، همچنین، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، احتمال وقوع تصادف را تا 4 برابر افزایش میدهد. ارسال پیامک با تلفن همراه حین رانندگی حتی از صحبت کردن با تلفن همراه نیز خطرناکتر است.
دلیل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی رانندگان است که دچار خواب آلودگی شده و قربانی تصادف میشوند، هرگز هنگام خواب آلودگی و خستگی رانندگی نکنید، حتما قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنید.
همیشه ایمن ترین راه را انتخاب کنید، به دنبال راه میان بُر نباشید، راه ایمن، بهترین راه است.
شما در مقابل سلامت خود و دیگران مسئول هستید. حوادث را متوقف کنید قبل از اینکه حوادث شما را متوقف کنند.
برای داشتن سفر ایمن سه نکته را فراموش نکنیم؛ کمربند ببندید، نخوابید و سبقت نگیرید.
60 درصد حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری جادههای برون شهری و نزدیک به شهرها اتفاق میافتند لذا، بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کنیم، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و 15 دقیقه بخوابید.
سرنشینان خودرو، باید حواسشان به راننده باشد، هرچند وقت یکبار به صورتش نگاه کنند، با او صحبت کنند و از خواب آلود نبودن وی مطمئن شوند. همه سرنشینان خودرو (حتی سرنشینان عقب خودرو) باید کمربندهای ایمنی را ببندند. با هر 10 کیلومتر افزایش سرعت رانندگی، احتمال تصادف چندین برابر افزایش مییابد.استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو، میزان مرگ و مصدومیت را کاهش میدهد.
رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل، مواد روانگردان و داروهای خواب آور، خطر تصادف و مرگ و آسیب ناشی از آن را تا چندین برابر افزایش میدهد. مواد روانگردان و داروهای خواب آور موجب کاهش تمرکز و کاهش سرعت واکنش راننده شده و ادراک خطر او را مختل می کند.
عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران در مقایسه با رانندگان و سرنشینان اتومبیلها و وسایل نقلیه دیگر، بیشتر در معرض خطر هستند و کاربران آسیب پذیر راهها نام دارند، عابران پیاده در تصادف با خودرویی که80 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، به طور تقریبی اصلاً شانس زنده ماندن ندارند.
به عابران پیاده توصیه میشود که در شب و در مه و غبار و در شرایطی که دید کافی وجود ندارد، از لباس رنگ روشن استفاده کنند و درصورت پوشیدن لباس تیره یا چادر مشکی در شرایط فوق حتماً علامت شبرنگ روی لباس خود نصب کنند.
عبور از مکانهای مجاز و پیاده روها، خط کشی عابر پیاده و پلهای هوایی، توجه به چراغ مخصوص عابرین پیاده از توصیههای ایمنی برای عابران پیاده است.
والدین باید به کودکان خود بیاموزند که خیابان مکانی خطرناک است و نباید به به محل بازی کودکانشان تبدیل شود.»
انتهای پیام/