شناسهٔ خبر: 71241689 - سرویس فرهنگی
منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«ناتور دشت»؛ بازخوانی یک بحران اجتماعی

«من وقتی بچه بودم و چیزی می‌خواستم و برام نمی‌گرفتن، می‌رفتم یه گوشه قایم می‌شدم تا تنبیه‌شون کنم…» این خلاصه‌ای از دلستان فیلم سینمایی «ناتور دشت» است که به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان تولید شده است. مهدی فرجی تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده دارد و فیلمنامه آن توسط حمید اکبری خامنه و خردمندان به نگارش درآمده است.

صاحب‌خبر -

این فیلم که در بخش مسابقه‌ جشنواره‌ امسال فیلم فجر حضور دارد،  تجربه‌ کارگردانی است که  نشان داد مدیوم سینما را خوب می‌شناسد و می‌تواند فیلمی بسازد که جدا از دغدغه‌های گیشه‌ و بدون بهره بردن از هنرمندان پر رنگ و لعاب، برای مخاطب قابل تامل باشد‌. این کارگردان در تازه‌ترین اثرش به سراغ  یک درام معمایی اجتماعی رفته و آن  را دست‌مایه‌ کار خود قرار داده که بر اساس یک پرونده واقعی است. 

در یک روستا، دختر کوچکی با نام «یسنا» در حالی که در مزرعه‌ پدری خود در حال بازی است، گم می‌شود و این شروع یک درام پر از تعلیق است. مردم روستا با هدایت محیط‌بان روستا که با نام احمدآقا شناخته می‌شود به دنبال بچه می‌گردند اما خبری از بچه نیست، در حالی که بچه در گوشه‌ای از خانه احمدآقا به واسطه آیهان اسیر شده است. 

وقتی نگاهی به این فیلم می‌اندازیم، متوجه خواهیم شد این فیلم، سوژه‌ خوبی برای ساخت یک اثر سینمایی است؛ سوژه‌ای که مملو از لحظات پر تعلیق است. البته باید به این موضوع توجه کرد که نویسندگان و  کارگردان در فیلم «ناتوردشت» برای اینکه بتواند لحظات درام پرکشش برای تماشاگران خلق کنند، جزئیات جذابی هم به کار افزودند. 

همچنین قاب‌های زیبا از روستا در فیلم دیده می‌شود که در کنار شخصیت‌پردازی‌های مناسب از قهرمانان و ضد قهرمانان فیلم که نشان می‌دهد عوامل سازنده فیلم از تهیه‌کننده گرفته تا نویسندگان، کارگردان و ... به کار سوار هستند.

از سوی دیگر پنهان کردن یسنا در قنات خانه احمد  که هر آن احتمال ریزش آن وجود دارد به بخش‌های معمایی و هیجانی گم‌شدن دختر کوچک کمک می‌کند. از طرف دیگر در این فیلم می‌بینیم که قهرمانان قصه سفید مطلق نیستند و خاکستری هستند، حتی فردی مثل محیط بان هم در گذشته خطایی انجام داده است که مرتب با خودش درگیر است که این خطا را بگوید.  می‌توان گفت این نقطه عطف فیلم است، زیرا سازندگان فیلم از نگاه کلیشه‌‌ای و شخصیت‌های مثبت و منفی فاصله گرفتند و شخصیت‌ها خاکستری هستند.

 نگاهی به بازیها از جمله هادی حجازی‌فر در نقش احمد نشان می‌دهد که او بازی‌ روان و جذابی را به نمایش گذاشته و نقطه قوت فیلم است. او یک محیط‌بانِ متعهد است. در  این فیلم، حجازی‌فر کنار میرسعید مولویان هم‌بازی است که مولویان در نقش آیهان جوانی ظاهر شده که پس از ترک اعتیاد، سعی در بازسازی زندگی خود دارد اما اشتباهات زیادی دارد. همچنین در این فیلم سعیدآقاخانی و بابک کریمی هر دو خوش درخشیدند و هر دو نقش‌هایی بازی کردند که قبلا در این نقش‌ها مخاطب آنها را ندید بود. در مجموع این فیلم نمره قابل قبولی دریافت می‌کند.