[ شهروند ] آغازگر فیلمهای روز پنجم جشنواره در محل برج میلاد- خانه جشنواره فیلم فجر- فیلم سینمایی «اشک هور» بود. سومین فیلم بلند مهدی جعفری در مقام کارگردان- بعد از ساخت «۲۳ نفر» و «یدو» و البته فیلمبرداری آثاری مانند «دهلیز»، «خط ویژه»، «اتوبوس شب» و «عصر یخبندان»- که برههای از زندگی شهید علی هاشمی را دستمایه روایت خود قرار داده است. جعفری که پیش از «اشک هور» با فیلمهای «۲۳ نفر» و «یدو» در جشنوارههای سیوهفتم و سیونهم فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر نامزدی در چندین و چند رشته مختلف، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را نیز از آن خود کرده بود، در فیلم سینمایی «اشک هور» با حضور بازیگرانی چون رویا افشار، رضا ثامری، میثم رازفر و تورج الوند قصه روزگار بعد از شهادت علی هاشمی و فرجام پیکر ۲۲سال مفقودش را روایت کرده است. در مطلبی که در پی میآید؛ مجتبی فرآورده تهیهکننده فیلم «اشک هور» داستان ۲۲ سال مفقودی پیکر شهید علی هاشمی، راز و ریشه فیلمسازی درباره شهدا و به خصوص این شهید خاص و البته چالشهای این مسیر را برای خبرگزاری مهر روایت کرده است.
داستان یک شهید
مجتبی فرآورده، تهیهکننده فیلم «اشک هور» میگوید که الزام پرداخت به شخصیت سالها مغفول مانده شهید علی هاشمی دلیل ساخت این فیلم بعد از چند دهه از شهادت این شخصیت بوده است: «شخصیت علی هاشمی ویژگیهای منحصر به فردی دارد- که جدای از کارآمدی و محبوبیت، یکی از این ویژگیها مظلومیت اوست. او فرماندهای بود که در دوران دفاع مقدس بسیار مثمرثمر بود، اما متأسفانه برای سالهای متمادی مغفول ماند».
اما راز ارزش و اهمیت شهید علی هاشمی از نگاه مجتبی فرآورده: «بخشی از داستان زندگی شهید علی هاشمی مربوط به حوزه نظامی است، از ایجاد قرارگاه نصر تا عملیاتهای خیبر، بدر و والفجر ۸ که ایشان در تمام این عملیاتها فعالیتهای بسیار مؤثری داشت. بخش دیگر داستان او نیز مربوط به پس از شهادتشان است، که هم مظلومانه شهید شد و هم خانوادهاش رنج بسیار زیادی کشیدند، بهویژه در دورانی که پیکر او به مدت ۲۲ سال مفقود بود. ما در فیلم «اشک هور» به این بخش پایانی یعنی از زمان شهادت او تا پیدا شدن پیکرش پرداختهایم».
فیلمی درباره انتظار
مجتبی فرآورده که کارنامه تهیهکنندگیاش با فیلمهایی چون «ملک سلیمان»، «23 نفر» و «ترکشهای صلح» کارنامه برجسته و متمایزی است، درباره این بخش از زندگی شهید هاشمی که در این فیلم دراماتیزه شده است، میگوید: «متأسفانه در طول سالهایی که فیلمهای دفاع مقدس ساخته شدهاند، شخصیت شهید هاشمی مغفول مانده است. حالا این توفیق به دست آمده که ما این کار را انجام دهیم. با این توضیح که هدف ما ساخت فیلمی درباره انتظار بوده؛ فیلمی که اساساً رابطه مادر و فرزندی را نشان میدهد. به هر حال از هر زاویهای به این موضوع نگاه کنیم، چه از زاویه دید شهید و چه مادر شهید، موضوع این فیلم انتظار یک مادر برای بازگشت پسر شهیدش است».
دو فیلم، یک شهید
یکی از اتفاقات جالب این دوره از جشنواره نمایش تقریباً همزمان دو فیلم درباره شهید علی هاشمی است- که در دو فیلم «اسفند» و «اشک هور» بخشهایی متفاوت از زندگیاش روایت شده و البته این اتفاق انتقادات چندی را نیز موجب شده است. مجتبی فرآورده البته بر این باور است که ساخت این دو فیلم موازیکاری نبوده- و سینمای ایران شاید حتی به تولید یک فیلم دیگر درباره این شهید نیز نیاز به عقیده این تهیهکننده؛ «فیلم «اسفند» که آن هم با موضوع زندگی شهید هاشمی ساخته شده است، رویکردی موازی با «اشک هور» ندارد و این ۲ فیلم حتی شبیه هم نیستند. حتی باید تصریح کنم که من بسیار مایل بودم که گروه دیگری هم همت کند و بخشهایی از فعالیتهای علی هاشمی را پس از خیبر، در بدر و والفجر ۸ بسازد، تا بتوانیم سهگانه علی هاشمی را به منصه ظهور برسانیم».طبق یادآوری مجتبی فرآورده؛ «ابعاد زندگی شهید علی هاشمی بسیار گسترده است و او بخشی از تاریخ ناگفته دوران دفاع مقدس است. جدا از این، شخصیت علی هاشمی به عنوان یک فرمانده بسیار کارآمد و مثمرثمر در دوران دفاع مقدس شناخته میشود. او در طول هشت سال دفاع مقدس فعالیتهای بسیاری داشت که متأسفانه به طور کامل به آنها پرداخته نشده است».
نگاهی جدید به دفاع مقدس
اما این که نگاه فیلم «اشک هور» به زندگی علی هاشمی چگونه بوده و روی چه مقطع یا مقاطعی تمرکز کرده؛ تهیهکننده این فیلم میگوید: «این فیلم نگاهی جدید به روایت دفاع مقدس دارد. به هر حال نزدیک به ۳۰ سال از آن دوران گذشته و حالا دیگر نباید فقط به نمایش عملیاتها بسنده کنیم. ما باید یاد بگیریم که با زاویهای جدید به فیلمهای دفاع مقدس نگاه کنیم.
∎