در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، خانه هنرمندان ایران میزبان اکران باکس فیلمهای کوتاه و مستند بود. این رویداد که در ساعت ۱۴:۰۰ آغاز شد، با حضور رئیس سازمان سینمایی و استقبال گسترده سینماگران و علاقهمندان به سینمای کوتاه و مستند همراه بود.
در این برنامه، فیلمهای «نخ» به کارگردانی زهرا ترکمنلو، «لکنت» به کارگردانی جابر نوری زارمی، «دادرسی» به کارگردانی نادره سادات سرکی و «زیر سایه بلوط» به کارگردانی حسین الهیاری به نمایش درآمدند.
یکی از نکات قابل توجه امروز خانه هنرمندان ، حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی کشور، در سالن نمایش بود. فریدزاده ضمن مشاهده فیلمها، با برخی از فیلمسازان حاضر به گفتوگو پرداخت و بر اهمیت فیلم کوتاه و مستند در رشد و توسعه سینمای ایران تأکید کرد. وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: فیلم کوتاه، فرصتی برای ظهور استعدادهای جدید است.
پس از پایان اکران باکس فیلمهای کوتاه، در سانس دوم ساعت ۱۵:۳۰، مستند «درباره مهرداد بهار» به نمایش درآمد. این مستند، که به زندگی و آثار مهرداد بهار، یکی از چهرههای برجسته سینمای ایران، پرداخته است، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شد.
پس از پایان اکران، فضای سالن تحت تأثیر فیلمهای به نمایش درآمده قرار داشت و بسیاری از تماشاگران و منتقدان در حال تبادل نظر درباره آثار بودند
خانه هنرمندان، در این روز، بار دیگر به یکی از کانونهای اصلی سینمای ایران تبدیل شد و نشان داد که فیلم کوتاه و مستند همچنان جایگاه ویژهای در جشنواره فیلم فجر دارد.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «اسفند» در سومین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «اسفند» بهکارگردانی دانش اقباشاوی، عصر امروز، یکشنبه ۱۴ بهمن ماه، در سومین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با اجرای منصور ضابطیان و باحضور دانش اقباشاوی (نویسنده و کارگردان)، مهاجر توحیدپرست (تهیهکننده)، خیام وقار کاشانی، رضا مسعودی، مهدی زمینپرداز، یاسین مسعودی (بازیگران فیلم)، سعید براتی (مدیر فیلمبرداری)، اسماعیل علیزاده (تدوینگر) با یاد زندهیاد جلیل شعبانی دیگر تهیهکننده فیلم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دانش اقباشاوی، کارگردان گفت: علقه جنگی همواره همراه با من بوده است و در فیلمهای جنگی بسیاری دستیاری کردهام. من آبادانی و جنگزده هستم و برای همین همه فکر میکردند اولین فیلم من جنگی خواهد بود. اما من «تاج محل» را ساختم. بعد متوجه شدم که من در کودکی شهید علی هاشمی را دیدهام و متوجه شدم او چهقدر شخصیت منحصر به فردی دارد. نصف نیروهای او عرب عراقی بودند و درواقع حرکتش نه باعث انشقاق که وحدتآفرین بود. ضمن این که شیوه مدیریت مردمی او بسیار خاص بود و حلقه واسط مردم و دولت به حساب میآمد.
مهاجر توحیدپرست، تهیهکننده نیز بیان کرد: درابتدا از جلیل شعبانی یاد میکنم. من اول کار پیش او درحال یادگیری بودم. بعد خبر درگیری او با بیماری آمد و عوامل به من اعتماد کردند و کار تهیه فیلم را من پیگیری کردم.
دانش اقباشاوی گفت: ما همه خودمان عرب هستیم و برای همین لهجهها همه صحیح هستند. به گفته هیچکاک «ستاره(بازیگر شناخته شده)، آدرس فیلم است»، اما ما میخواستیم فیلمی بومی و اورجینال بسازیم. قرار بود کاراکتر کار عربی صحبت کند و بهنظرم درونیات رضا مسعودی بسیار نزدیک به کاراکتر بود. او سالها دستیار کیانوش عیاری بود و سینما و رئالیته را به خوبی میشناسد. برای همین روح بومی را به کار اضافه کردیم.
رضا مسعودی، بازیگر نیز اظهار کرد: من اگر نقش اصلی پنجاه فیلم سینمایی را هم بازی میکردم خیلی فرقی نداشت. برای این اثر من همه تلاشم را به کار گرفتم. اول کار قرار بود من دستیار کار باشم و لیست بازیگر به دانش اقباشاوی دادم؛ حتی انتخاب اولم ساعد سهیلی بود. اما مهمترین نکته در این فیلم جغرافیا و زبان کار بود که اگر هر بازیگر غیربومی اینکار را انجام میداد، لهجه بهدرستی درنمیآمد.
اقباشاوی بیان کرد: ما برای ساخت این کار تحقیقات میدانی، کتابخانهای و چهره به چهره داشتیم. فیلمنامه «اسفند» ترکیب خاطرات، تحقیقات و اندکی تخیل است و اینطور نیست که از منبعی خاص اقتباس کرده باشیم. این اثر روایت سفر یک قهرمان در سیزده ماه است و حس میکنم فراز و فرودهایی که در فیلم میبینم بهاندازه است. بهنظر خود من فیلم، رگههایی از نانفیکشن را هم دارد و سعی شده روند قصه سرگرمکننده باشد.
سعید براتی، مدیر فیلمبردای گفت: مهمترین چالش ما در فیلمبرداری در لوکیشن «هور» بود. آنجا فضای عجیب و نور سختی برای فیلمبرداری دارد. برگ برنده من به عنوان یک فیلمبردار این است که دوربین از فیلم جلو نزده است و بهنظرم این مهمترین ویژگی این کار است.
مهدی زمینپرداز، بازیگر نیز توضیح داد: من برای اولین بار فیلم را امشب دیدم. فکر میکنم دانش اقباشاوی در تدوین سلیقه بسیاری به خرج داده است و باید بگویم بازیها یکدست است. همه چیز واقعی پیش رفته و میتوان بازیگرانی را دید که برای ایفای نقش از خود گذشتهاند.
خیام وقار کاشانی، دیگر بازیگر این فیلم اظهار کرد: من در ابتدای کار با دانش اقباشاوی درباره نقش دیگری صحبت کرده بودم. اما بعد دیدم در یکی از جلسهها با سکوت به من نگاه میکند و خیلی ناگهانی نقش محسن رضایی را به من پیشنهاد داد.
دانش اقباشاوی گفت: اگر برای نقشهای احمد غلامپور و محسن رضایی بازیگر پیدا نمیکردیم أصلا فیلم را نمیساختیم. بازیگران برای شبیه شدن به این سردارها چهارساعت گریم میشدند و با غوزبند و لباسهای سنگین جلوی دوربین میرفتند. پیدا شدن این دو بازیگر و کار کردن در این نقشها برای من خوششانسی بود و فیلم را گرم و زنده کردند. ما به طور کلی از یکایک این عزیزان اجازه گرفتیم اما حتی نمیدانستند کدام بازیگرها قرار است جوانیشان را بازی کنند تا امروز من از سردار غلامپور پرسیدم راضی بودند یا نه و پاسخ مثبت گرفتم.
اسماعیل علیزاده، تدوینگر «اسفند» بیان کرد: من، چالشها را به شکل پتانسیل میدیدم. بافتهای قصه ریز بود و فیلم به دو زبان روایت میشد. در این فیلم خیلی چیزها یاد گرفتم و برای ساختن ریتمی مبتنی بر جغرافیای داخل کار بسیار تلاش کردم و خوشحالم که جزوی از این کار بودم.
اقباشاوی با بیان این که این فیلم درباره پیشتولید عملیات خیبر است و با شروع عملیات، فیلم ما به پایان میرسد، توضیح داد: برای اولین بار است که در فیلم ما پیشتولید یک عملیات ترسیم میشود و نه خود عملیات. ما در قصهگویی با شهید علی هاشمی حرکت کردیم و قدم به قدم با او پیش رفتیم.
یاسین مسعودی، بازیگر درباره حضور خود در فیلم توضیح داد: خیلی خوشحالم که توانستم تکهای کوچک از این پازل بزرگ باشم و در این کار ایفای نقش کنم.
مهاجر توحیدپرست تهیهکننده درپایان از خانواده شهید علی هاشمی که در سالن حضور داشتند تشکر کرد.
۸ فیلم در سومین روز از چهل وسومین جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی به سانس فوقالعاده رسیدند.
بنا به تقاضا و استقبال مخاطبان، درخواست سینمادار و موافقت تهیهکننده، پس از تأیید مدیر امور سینماهای جشنواره، فیلمهای سینمایی «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی، «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری، «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار«رها» به کارگردانی حسام فرهمند، «گوزنهای اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «ناتوردشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان و «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به سانس فوقالعاده رسیدند.
سانسهای فوقالعاده سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
-«موسی کلیمالله» در سالن شماره یک سینما «جوان» در ساعت ۲۳:۳۰، سالنهای «ایران مال» سالن ۳ و ۴ ساعت ۲۳ سالن بام دماوند ۱«نیایش مال» در ساعت ۲۳
-«ناتوردشت» در سالن ۱ سینما «زیمال» در ساعت ۲۳
-«آنتیک» در سالن ۱ «راگا» و در ساعت ۲۳
-«صددام» در سالن ۱ و ۲ سینما «گالریا» در ساعت ۲۳
-«شمال از جنوب غربی» در سالن ۱ سینما «تیراژه ۲» در ساعت ۲۳ به نمایش در میآید.
-«رها» در سالن ۱ و ۲ سینما «کوثر» در ساعت ۲۳
– «ناتوردشت» در سالن ۱ سینما «زیمال» در ساعت ۲۳:۳۰
-«تاکسیدرمی» در سالن ۳ پردیس سینمایی «رزمال» در ساعت ۲۳
-«گوزنهای اتوبان» در سالن گراند سینما و لالهزار سینما«کوروش» ساعت ۲۳ و سالن ۱ سینما«شکوفه» ساعت ۲۳ و همچنین سالن شماره ۲ سینما «هدیش مال» در ساعت ۲۳
– «زیبا صدایم کن» در سالن فاروس و مایاک سینما «کوروش» در ساعت ۲۳:۱۵ به نمایش در میآیند.
محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فجر به برج میلاد آمد.
محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برای تماشای فیلم سینمایی «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی به برج میلاد آمد.
محسن رضایی پس از تماشای فیلم توضیح داد: عزیزان زحمت بسیار خوبی برای این فیلم کشیدهاند، هرچند که تمام حقایق را در یک فیلم نمیتوان منعکس کرد، ولی درمجموع بسیار خوب بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره شهید علی هاشمی مطرح کرد: علی هاشمی یکی از فرماندهان مخلص و شجاع بود و نشان داد که همه اقوام ایرانی، ایران را دوست دارند و نشان داد هیچ قوم ایرانی حاضر نیست از کشور خود فاصله بگیرد. علی هاشمی عربی بود که در مقابل صدام ایستاد و ثابت کرد تمام اقوام ایرانی وطن خود را دوست دارند و به آن عشق میورزند.
محسن رضایی در پایان گفت: دوباره جشنواره فیلم فجر رونق پیدا کرده است.از تمام بازیگران، کارگردانها و همچنین داورانی که زحمت میکشند، صمیمانه تشکر میکنم. حال و هوای این دوره از جشنواره بسیار خوب بوده است.
بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک» گفت: بهعنوان بازیگر دوست دارم نقشهای متفاوتی را تجربه کنم و تجربهکردن برایم مهم است. ممکن است این تجربه موفقیتآمیز باشد یا نباشد، بهر حال من دست به آزمون میزنم که میتواند در آن خطا یا پیروزی باشد.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، فرزین محدث، بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک» درباره حضورش در این فیلم گفت: نقشی که در این فیلم داشتم یکی از دو مأمور کمیته بود که در سال ۵۸ فعالیت میکردند. در آن دوره که کمیته شکل گرفت مأموران آن مردم عادی بودند و آدمهایی بودند که کارهای مختلفی داشتند؛ ولی شروع میکنند به فعالیت در کارهای سازمانی. به نظرم تجربه جذابی بود و فضایی بود که من تابهحال آن را تجربه نکرده بودم.
وی افزود: در این فیلم آدمها جدی بودند و قرار بود موقعیتهای کمدی ایجاد کنند. کمدی آن جنسی و کلامی نبود؛ بلکه کمدی ارتباطی بود؛ بنابراین بازیگران و عوامل باعث شدند که حاصل کار فیلمی قابلدفاع باشد.
محدث درباره سابقه همکاری خود با عوامل این فیلم گفت: تجربه همکاری با آقای نائیجی را نداشتم؛ ولی با پژمان جمشیدی در سریال «آفتابپرست» کار کرده بودیم. نمیدانم چقدر بازی من در این فیلم در جشنواره دیده شود و اینکه آیا بهعنوان نقش مکمل محسوب میشود یا خیر ولی اینکه موردتوجه قرار بگیرد برایم جذاب خواهد بود.
این بازیگر در ادامه اظهار کرد: بهعنوان بازیگر دوست دارم نقشهای متفاوتی را تجربه کنم و تجربهکردن برایم مهم و جذاب است. ممکن است این تجربه موفقیتآمیز باشد یا خیر. دست به آزمون میزنم که میتواند در آن خطا یا پیروزی باشد. تا زمانی که بتوانم، این تجربهگرایی را بهعنوان بازیگر ادامه دهم، میتوانم در سینما و نمایش این کشور بمانم؛ حتی اگر دورهای کار نکنم.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «بچه مردم» در سومین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل برگزار شد.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی، بعدازظهر امروز، یکشنبه ۱۴ بهمنماه، در سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با اجرای منصور ضابطیان و با حضور محمود کریمی (کارگردان)، سید علی احمدی (تهیهکننده)، پرویز آبنار (صداگذار)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، میلاد پرتوی (مدیر فیلمبرداری)، بابک کریمی طاری (طراح صحنه)، نازنین خزاعی (طراح لباس) و مهبد جهاننوش (بازیگر) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمود کریمی، کارگردان گفت: این فیلم بر اساس دغدغه چندین و چند ساله یوسف اصلانی است که زندگی خود را در راه بچههای بهزیستی صرف کرده است، ساخته شد. او روزی با پروندهای روبهرو میشود از بچههای بهزیستی که به جبهه رفتهاند. هسته اصلی داستان و ایده کلی از این دغدغه گرفته شد، اما نود درصد فیلمنامه بر اساس تخیل و قصهپردازی ما پیش رفت.
سید علی احمدی، تهیهکننده نیز بیان کرد: یوسف اصلانی سالها به بچههای پرورشگاهی کمک کرد و سالهای طولانی در این حوزه کار کرده و حتی شیرخوارگاهی برای بچهها احداث کرده است. شنیدن روایتهای او از حضور این بچهها در جبهههای جنگ باعث شد که به ساخت فیلم ترغیب شویم.
یوسف اصلانی، ایدهپرداز و نیکوکار گفت: این فیلم آرزوی بیست و چند سال من بود. تا هم امید و انگیزه برای بچههای بهزیستی شکل بگیرد و هم این جریان آگاهیرسانی شود. در مجموعه «بهشت امام رضا (ع)» خود من سیصد بچه را بزرگ کردهام و باید بگویم در این بچهها تعداد بزه بسیار کم و تعداد بچههای موفق بسیار زیاد است. در دوران جنگ ۸۵۰ کودک در بهزیستی زندگی میکردند و ۸۵ نفر آنها به جبهه رفته و شهید شدند؛ یعنی بیش از ده درصد یک خانواده. باید نگاه مردم به بچههای بهزیستی تغییر کند. من برای ساختهشدن این ایده بارها تلاش کردم؛ اما به ثمر ننشست تا زمانی که با سید علی احمدی آشنا شدم.
با موسیقی هر سکانس را رنگآمیزی کردیم
محمود کریمی اظهار کرد: در بخش اینترو استوری بورد کشیدیم؛ اما برای دیگر قسمتها از استوری بورد استفاده نکردیم. حضور علی صلاحی یکی از شانسهای من در این پروژه بود که به انتخاب بازیگران کمک کرد. ما از تعداد بسیاری نوجوان تست گرفتیم تا درنهایت به این ترکیب بازیگران رسیدیم.
کریستف رضاعی آهنگساز عنوان کرد: این همکاری برای من بسیار لذتبخش بود. از این که بچههای این فیلم صبورانه منتظر آمادهشدن موسیقی ماندند تشکر میکنم. چالش این کار دیالوگهای بسیار زیاد آن بود. ما باید موسیقی را در هر سکانس به نحوی رنگآمیزی میکردیم و باید بگویم که این فیلم موسیقی زیادی میطلبید.
مهبد جهاننوش، بازیگر نقش اصلی این فیلم در ادامه درباره نحوه حضورش در این فیلم گفت: من علاقهمند به بازیگری بودم و بارها برای تست دادن به دفتر فیلمسازی رفتم و در نهایت از بازیگر شدن ناامید شدم و شروع به کار در کافه کردم. روزی که این فراخوان را دیدم خیلی ناامیدانه برای تست رفتم و خوشبختانه انتخاب شدم. حضور علی صلاحی در این پروژه برای من شانس بزرگی بود.
پرویز آبنار، مدیر صداگذاری نیز طی سخنانی افزود: فیلمنامه خانم یارمحمدی فوقالعاده بود و در وهله اول این موضوع من را جذب کرد. اما عوامل کار را نمیشناختم و با بابک کریمی طاری مشورت کردم و او من را به حضور در کار مجاب کرد. نوستالژی، سیر بزرگشدن بچهها و همه جزئیات کار فضایی بسیار ویژه را برای اثر رقم زد.
محمود کریمی در ادامه درباره چگونگی نامگذاری فیلم نیز توضیح داد: ابتدا در یک جلسه ما درباره موضوع حرف زدیم و صحبت از «بچه مردم» شد. ما آن را بهعنوان نام موقت انتخاب کردیم. کمی بعد با جستجو در اینترنت متوجه شدیم جلال آلاحمد نویسنده، نیز کتابی با همین عنوان دارد که موضوع آن متفاوت از فیلم ما بود، بنابراین همین عنوان را بهعنوان نام اصلی فیلم انتخاب کردیم.
علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیسجمهور که مهمان امروز سینمای رسانه است با حضور در نشست رسانهای فیلم بیان کرد: این اثر فراتر از یک فیلم اجتماعی است در واقع فیلمی انسانی و درباره شهدای چشمانتظار هستند. این بچهها هیچکس را نداشتند که از آنها بپرسند «کجایی».
در طراحی صحنه دستمان باز بود
نازنین خزاعی، طراح لباس گفت: روز اولی که من به دفتر رفتم و فیلمنامه را خواندم، دیدم آقای کریمی همه دورههای زمانی فیلمنامه را روی شیشه نوشته بود. وقتی من فیلمنامه را خواندم ساختن این پروژه به نظرم پیچیده آمد. درنهایت بعد از جلساتی بسیار فیلم ساخته و لباسها طراحی شدند.
بابک کریمی طاری، طراح صحنه فیلم نیز درباره طراحی آن توضیح داد: من با فیلمنامهای مواجه شدم که حس کردم بهعنوان طراح صحنه میتوانم در آن بهخوبی مانور بدهم. ضمن این که فکر کردم با تهیهکنندگی آقای احمدی فضای بازی برای ما ایجاد میشود و این اجازه به ما داده میشود که برای طراحی صحنه هزینه کنیم. از سوی دیگر محمود کریمی هم یکبار فیلم را در ذهنش ساخته بود و همه این ماجرا من را به همکاری در این فیلم مجاب کرد. تلاش کردیم از کلیشههای صحنهسازی در آن تاریخ خاص دور شویم و از سبک آرت دکو بهره بگیریم.
درآمد حاصل از فروش تقدیم «بهشت امام رضا (ع)»
او ادامه داد: صفر تا صد پرورشگاه را خودمان ساختیم و بعد با تغییراتی در همان دکور خانهها، مغازه، و…. را طراحی کردیم. در این اثر همه عوامل با دلگرمی کار کردند. حتی در پلانهای خارجی نیز سعی میکردیم همه این مسائل را رعایت کنیم.
میلاد پرتوی، مدیر فیلمبرداری بیان کرد: من آخرین نفری بودم که به این پروژه اضافه شدم و باید خودم را به دیگر بچههای گروه میرساندم. فرم دوربین در سینمای ما خیلی رایج نیست؛ اما من فکر میکردم باوجود ریسک تنها فرم خوب برای این فیلم، همین نوع از فیلمبرداری است. خدا را شکر میکنم که نتیجه نهایی کار مطلوب بود.
سید علی احمدی در پایان گفت: خیلی به فروش فیلم امیدوار هستم. باید بگویم عزیزانی بانی شدند و برای کار سرمایهگذاری کردند تا بعد از اکران، درآمد حاصل از فروش فیلم به «بهشت امام رضا (ع)» اهدا شود.
تهیهکننده انیمیشن «افسانه سپهر» گفت: معمولاً شخصیتها در انیمیشنهای خارجی بدون خانواده هستند؛ اما دغدغه ما در این انیمیشن مسئله خانواده است؛ چرا که کودکان باید ارزش و جایگاه پدر و مادر را بیشتر درک کنند.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، مهدی جعفری جوزانی، تهیهکننده انیمیشن «افسانه سپهر» گفت: انیمیشن کسبوکار من است. نهتنها در «افسانه سپهر» بلکه در سایر کارهایی که در دست تولید است، دغدغه خانواده را داریم و تلاش میکنیم انیمیشنهایی برای خانواده بسازیم و کودکان را بیشتر با مقوله خانواده آشنا کنیم.
وی افزود: معمولاً شخصیتها در انیمیشنهای خارجی فاقد خانواده هستند؛ اما دغدغه ما در این انیمیشن مسئله خانواده است؛ کودکان باید ارزش و جایگاه پدر و مادر را بیشتر درک کنند. ارتباط کودکان با انیمیشن بیشتر است و از این طریق میتوانند آموزش ببینند. از طرفی انیمیشن بعد از فیلم طنز، پرفروشترین ژانری است که مردم از آن استقبال میکنند. ما هم که دیوانهوار انیمیشن را دوست داریم و در آن زندگی میکنیم انگیزهای یافتیم تا باز هم سراغ انیمیشن برویم.
جعفری جوزانی درباره سیمرغ بخش انیمیشن نیز گفت: به نظر من انیمیشن ایران پیشازاین سیمرغ خود را دریافت کرده است. تفاوتی نمیکند سیمرغ این دوره از جشنواره را ما، محمدامین همدانی، اشکان رهگذر یا محمدعلی سجادی بگیرد. انیمیشن ایران با موفقیتهای اخیر خود، در اکران عمومی، حضور در جشنوارهها و اسکار، جایزه خود را گرفته است. در انیمیشن ما رقابت نداریم؛ اما اینکه یک جایزه به بیش از یک هزار نفر اختصاص داده شود درحالیکه هر انیمیشن حداقل زمان تولید آن دو سال بوده است، کمی کملطفی است و نیاز دارد تا فکری برای آن شود.
بهرام رادان که پیشتر به عنوان یکی از هفت داور مسابقه سینمای ایران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، از هیات داوران جشنواره خارج شد.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، بهرام رادان به دلیل طولانی شدن مدت زمان بازگشت از سفر با ارسال نامهای از جمع اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر چهل وسوم خارج شد.
در متن نامه بهرام رادان آمده است:«حضور دبیر محترم و هیات محترم داوران جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با تقدیم سلام، نظر به برگزاری این رویداد مهم سینمایی در ماه جاری و با توجه به اهمیت فوقالعاده امر داوری فیلمهای سینماگران و وظیفه خطیر قضاوت این آثار،در پی صحبتهای قبلی با دبیر محترم جشنواره جناب آقای شاهسواری مقرر بود تا در کنار شما توفیق داوری این دوره را داشته باشم، ولی به دلیل طولانی شدن سفر و عدم اطمینان از تاریخ قطعی بازگشتم به وطن،لاجرم از حضور شما بزرگواران عذرخواهی میکنم و امیدوارم این دوره از جشنواره فیلم فجر نویدبخش سالی پربار در سینمای ایران باشد.
ارادتمند بهرام رادان.»
براساس این خبر، بنابه تصمیم منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره و موافقت سایر اعضای هیات داوران، عضو جدیدی جایگزین رادان در هیات داوران نخواهد شد.
مرضیه برومند معتقد است؛ فیلم سینمایی «رها» توانسته در روزهای برگزاری جشنواره بهخوبی دیده شود و مخاطبان را راضی کند.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، مرضیه برومند، مشاور کارگردان فیلم سینمایی «رها» در گفتوگو با ستادخبری جشنواره فیلم فجر گفت: من شنیدم در سینماهای مردمی، فیلم بهخوبی دیده میشود. امروز هم در سینمای رسانه، نظر هنرمندان، اهالی رسانه و منتقدان جلب شد و اغلب، راضی از سالن بیرون آمدند.
او ادامه داد: البته در این اکران توجه من بیشتر به تدوین فیلم و نتیجه نهایی کار معطوف بود و تغییرات را در نسخه نهایی بررسی میکردم. به نظرم ماحصل کار، فیلم خوبی است و امیدوارم از آن مراقبت شود. پخش خوبی برایش صورت بگیرد و کار، دیده شود.
«رها» یک ملودرام ایرانی محصول ۱۴۰۳ به کارگردانی حسام فرهمند و تهیهکنندگی سعید خانی است. همچنین مرضیه برومند نیز بهعنوان مشاور کارگردان در این فیلم حضور دارد. گروه بازیگران آن شامل شهاب حسینی، غزل شاکری، ضحا اسماعیلی، آرمان میرزایی، محمدرضا سامیان، محمد اشکانفر، هادی افتخارزاده، ماهنی مهرپرور، سپیده پهلوانزاده و بردیا دیانت میشود.
در خلاصه داستان فیلم آمده است، توحید ۵۵ساله به همراه همسر و فرزندانش زندگی متوسطی دارند. تا اینکه یک اتفاق خیلی ساده، داستان زندگی آنها را به هم میریزد…
«رها» نخستین فیلم اکران شده سومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر بود که در برج میلاد(سینمای اصحاب رسانه) به روی پرده رفت.
هادی نائیجی معتقد است: وقتی یک فیلم اولی سیمرغ میگیرد، عوامل حرفهای و متخصصان پیشکسوت تشویق میشوند تا پایکار فیلم اولیها بایستند.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هادی نائیجی که پیشازاین برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه فیلم اول در سی و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر شده بود. امسال با کمدی «آنتیک» با بازی پژمان جمشیدی، بیژن بنفشهخواه، ستاره پسیانی در کنار امیر نوروزی، غلامرضا نیکخواه و فرزین محدث پا به جشنواره فجر گذاشته است.
او درباره سوابق کاری و تجربه حضور خود در فجر گفت: کار خود را در سینما با فیلم «حق سکوت» آغاز کردم که خوشبختانه همان سال توانست در جشنواره فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نگاه نو را دریافت کند. سپس فیلم اپیزودیک «هیهات» را کار کردم. در ادامه، فیلمهای کوتاه و سریالهایی از جمله «توپ» و «آخرین ایست بازرسی» را در لبنان تولید کردم.
این کارگردان درباره قصه «آنتیک» توضیح داد: «آنتیک» یک فیلم در ژانر کمدی است و بسیار خوشحالیم که توانست در جشنواره فیلم فجر پذیرفته شود. امیدواریم که این فیلم در این رقابتها به نتایج درست و شایستهای برسد.
نائیجی در خصوص روند ارزیابی و داوری فیلمهای امسال بهخصوص با حضور فیلم اولیها در بخش سودای سیمرغ عنوان کرد: حضور فیلم اولیها در سیمرغ اتفاق بسیار خوبی است، چرا که اصناف و متخصصانی چون فیلمبرداران، صدابرداران و سایر عوامل حرفهای که در فیلمهای اولی حضور پیدا کرده و کمک میکنند، فرصت ارزیابی در جشنواره برایشان فراهم شده است اتفاقی که تا پیش از این نبود و معمولاً تمام تمرکز داوریها روی فیلمساز قرار داشت و دیگر تخصصها کمتر دیده میشد. وقتی جشنواره عملکرد این متخصصان را ارزیابی کند، هم باعث تشویق آنان میشود و هم انگیزه میدهد تا همچنان از فیلمسازان جوان حمایت کنند. وقتی یک فیلم اولی سیمرغ میگیرد، عوامل حرفهای و متخصصان پیشکسوت تشویق میشوند تا پایکار فیلم اولیها بایستند. این امید و انگیزه ایجاد میشود تا بازهم با فیلم اولیها کار کنند.
او با اشاره به کمک بازیگران شناخته شدهای؛ چون پژمان جمشیدی به فیلم اظهار کرد: انتخاب بازیگر اولین و مهمترین نقطهای است که فیلم شکل میگیرد. برای فیلم «آنتیک»، پژمان جمشیدی را انتخاب کردیم، چون برای این ژانر و این نقش کاملاً مناسب بود. انتخاب بازیگران دیگر هم بر اساس تواناییهایشان انجام شد. بازیگرانی مثل بیژن بنفشهخواه، رضا نیکخواه آزاد و دیگران، هر کدام با مهارتهای خود، فضای فیلم را کامل کردند.
نائیجی درباره اهمیت جشنواره و حضورش در این رویداد گفت: جشنواره فیلم فجر، جشن ملی سینمای ایران است. این رویداد نهتنها حس وطنپرستی را در صنعت سینما تقویت میکند، بلکه نقطه عطفی برای اکران و معرفی فیلمها به جامعه سینمایی و مخاطبان است. همچنین اکران مردمی جشنواره، ارتباط مستقیم مردم با فیلمها را فراهم میکند و ازاینجهت، اهمیت بالایی دارد.
کارگردان «آنتیک» با اشاره به حس و حال بهتر جشنواره امسال بیان کرد: در سالهای اخیر، ناملایمات زیادی را در جامعه تجربه کردهایم. فکر میکنم جشنواره امسال فضایی برای ترمیم و همنشینی بیشتر ایجاد کرده است. جشنواره فجر اولین همنشینی در دوره جدید است و امیدوارم که به شکلی پررونق و گرم برگزار شود و شروعی خوب برای سینمای ایران باشد تا بتواند به رونق بیشتر این صنعت کمک کند.
قسمت دوم برنامه ترکیبی «برش کوتاه» امشب (۱۴ بهمن) ساعت ۲۰:۰۰ از طریق پلتفرم فیلمنت به صورت رایگان پخش میشود.
به گزارش تابناک از چهلوسومین جشنواره فجر، این برنامه به فیلمهای کوتاه و مستند و فیلمسازان حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر میپردازد.در این قسمت از برنامه، رضا میرکریمی از فیلمسازان نام آشنای سینمای ایران و از دانش آموختگان قدیمی انجمن سینمای جوان گفتوگو خواهد شد.
همچنین سیاوش چراغیپور و تییام یابنده با مهدی برجیان کارگردان فیلم «تاجی» و غزل ذوقینیا کارگردان فیلم «نرموک» گفتگو خواهند کرد.علاوه بر این، تیزر فیلمهای کوتاه این دو کارگردان به نمایش درخواهد آمد و در بخشی دیگر از برنامه، دکتر رامتین شهبازی و دکتر امیررضا نوریپرتو به تحلیل و بررسی فیلمهای کوتاه جشنواره خواهند پرداخت.
همچنین، گزارشی از رویدادها و حواشی روز دوم بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فجر ارائه خواهد شد.
«برش کوتاه» به تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، با همکاری پلتفرم فیلمنت و کارگردانی سعید نجاتی تولید شده و قرار است در قسمتهای آینده نیز به سراغ فیلمسازان مطرح این حوزه برود.
نشست خبری فیلم سینمایی «رها» در سومین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل برگزار شد.
بهگزارش تابناک از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «رها» بهکارگردانی حسام فرهمند، ظهر امروز، یکشنبه ۱۴ بهمن ماه، در سومین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با اجرای منصور ضابطیان و با حضور حسام فرهمند (کارگردان)، سعید خانی (تهیهکننده)، شهاب حسینی و غزل شاکری (بازیگران فیلم)، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، مهدی سعدی (تدوینگر)، رسول علیزاده (طراح صحنه) و علی حسینی (نویسنده) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسام فرهمند کارگردان درباره چرایی انتخاب این موضوع و تلخ بودن آن گفت: فیلم تلخ هست اما سیاهنمایی ندارد. بخشی از این تلخی به شرایط قصه و زیست کاراکترها برمیگردد. زمانی که تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم، فهمیدم که موضوع را باید بهصورت رمان ببینم و سعی کنم تصویر نشان دهم. من به سینمای قصهگو علاقهمند هستم و امیدوارم توانسته باشم این تصویر را ترسیم کنم.
علی حسینی، نویسنده فیلم نیز بیان کرد: من قصههای تلخ را دوست دارم و فکر میکنم آقای فرهمند هم در کارگردانی توانسته تلخی را از فیلمنامه بگیرد. دلیل علاقهام به تلخنویسی را نمیدانم. شاید برای این باشد که آدم غمگینی هستم.
غزل شاکری، بازیگر اظهار کرد: در جلسه اول مذاکره با آقای فرهمند من مجاب شدم که فیلمی که قرار است ساخته شود، استانداردهایی لازم را دارد. حضور شهاب حسینی هم در کار قطعی شده بود و به من اطمینان میداد. باید از حسام فرهمند هم تشکر کنم که برای من حضوری بسیار کمککننده داشت.
شهاب حسینی بازیگر این فیلم گفت: ما با اثری طرف هستیم که باید تاثیرگذار بودن یا نبودن آن را بررسی کنیم. از این بیت مدد میگیرم که «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش»؛ در حرفه ما این اصل فیلمنامه است. متنی که من خواندم، نتیجه سالها زیست و دغدغه شخصی کارگردان و نویسنده است که بدون هیچ حاشیه و با تکلیفی روشن ساخته شد.
سعید خانی تهیهکننده نیز بیان کرد: دوستی من با حسام فرهمند به بیست سال پیش و فیلم کیومرث پوراحمد برمیگردد. او سالها تیزر تبلیغاتی ساخته و درنهایت بعد از خواندن متن خوب این فیلم من را مجاب کرد تا با سرمایه شخصی، تهیهکنندگی این فیلم را برعهده بگیرم. امیدوارم در اکران سرمایه فیلم بازگردد تا بازهم بتوانم از این قبیل ملودارمها تهیه کنم.
رسول علیزاده، طراح صحنه فیلم گفت: هر پروژهای یک مربی نیاز دارد و در کار ما این مربی، کارگردان است که در این اثر کارش را بهخوبی انجام داد. من همیشه میگویم رابطه گروه فیلمبرداری و صحنه، شبیه به رابطه زن و شوهری است! یعنی مکمل هم هستند و هم را تکمیل میکنند. اگر طراحی صحنه خوب است یعنی کار فیلمبرداری هم خوب بوده است. برای من افتخاری بود که با این گروه کار کردم و همه تلاش خود را برای خلق صحنهای درست، بهکار گرفتم.
روزبه رایگا، مدیر فیلمبرداری ادامه داد: من از پیشتولید کار، همراه با عوامل تولید و کارگردان همه لوکیشنها را بررسی کردم. حتی در بعضی لوکیشنها دوربین را با خود بردیم و پلان گرفتیم تا ببینیم چهاندازه زمینه بصری برای فیلمبرداری کار فراهم است. تلاش خود را کردیم که همهچیز در کمال خود پیش برود. ما برای فیلم کتاب-سکانس طراحی کردیم و قبل از فیلمبرداری از سکانسها عکس داشتیم. ضمن این که پالترنگی هم برای سکانسها طراحی کردیم که همه اینها به فیلمبرداری کار کمک کرد.
حسام فرهمند در ادامه اظهار کرد: ما برای لوکیشن کار، خانهای کلنگی را پیدا کردیم که قصد تخریب آن را داشتند. با ایدههای رسول علیزاده، لوکیشن بازسازی و طراحی شد. او به صورتی خستگیناپذیر کار کرد و توانست این نتیجه را رقم بزند.
او درباره انتخاب بازیگران جوان فیلم توضیح داد: هدف من این بود که با بازیگرانی کار کنم که شناخته شده نیستند. من به آموزشگاههای هنری بسیاری سر زدم و درنهایت این ترکیب بازیگران را انتخاب کردیم. فکر هم میکنم ترکیب موفقی شد و من از نتیجه بازی بازیگران راضی هستم.
شهاب حسینی با بیان خاطراتی گفت: کار بازیگر بزرگ، مدیون رفت وبرگشتهایی است که دیگر بازیگران اثر به او میدهند. من از تکتک بازیگران همکارم تشکر میکنم و خوشحالم که با آنها همکاری کردم.
فرهمند نیز اظهار کرد: همه موضوعاتی که در فیلم به تصویر کشیده میشود، گرتهبرداری از مجموع اتفاقهای واقعی است. فیلم مبتنی بر یک رویداد خاص نیست، اما تکتک واقعهها حقیقی است.
مهدی سعدی، تدوینگر، درباره ویژگیهای تدوین این اثر سینمایی گفت: من شیفته موضوع و داستان فیلم شدم و بعد از چند جلسه مذاکره، به فهرست عوامل این کار پیوستم. حفظ یکپارچگی در تدوین این کار برای من خیلی مهم بود. میزان ارتباط مخاطب با کاراکترها برای من خیلی مهم بود؛ این که مخاطب بتواند با کاراکترها همذاتپنداری کرده و آنها را باور کند.
فرهمند درباره حضور تهیهکننده پای کار افزود: اگر سعید خانی، پای این پروژه نمیایستاد، هیچ وقت نمیتوانستیم این اتفاق را رقم بزنیم. ضمن این که جا دارد از مرضیه برومند، تشکر کنم که پای این ساخته شدن فیلم ایستاد و ممارست کرد. این فیلم حاصل جملهای است که سالها پیش کیومرث پوراحمد بعد از ساختن یک فیلم کوتاه بد به من گفت: «سعی کن اولین فیلمت، برآمده از دغدغهات باشد.»
خانی در پایان گفت: فیلم را در ۳۷ جلسه فیلمبرداری کردیم. در فیلم ما، عوامل کار اولی بسیاری کار کردند و میخواهم بگویم با استعدادی که از هرکدام دیدم، آیندهای روشن در انتظار همه آنها خواهد بود.
درپایان همسر کیومرث پوراحمد که در سالن بود از عوامل فیلم تشکر کرد.
نمایش ویژه سومین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «آتش و گلستان» اختصاص خواهد داشت.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ سانس پایانی جدول نمایش برج میلاد به عنوان سینمای رسانهها در ساعت ۲۲ اختصاص به نمایش ویژه دارد که در سومین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «آتش و گلستان» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی روئینتن به نمایش در خواهد آمد.
برنامه نمایشهای ویژه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به صورت روزانه اعلام خواهد شد.
محمدرضا هدایتی، بازیگر فیلم سینمایی «صیاد» گفت: برای این فیلم باید شخصیت جدید خلق میکردم که ما بهازای تاریخی نداشت.
به گزارش تابناک از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، محمدرضا هدایتی، بازیگر فیلم سینمایی «صیاد» درباره حضورش در این فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم، نقشی که به من پیشنهاد شده بود را دوست داشتم و تلاش کردم یک نقش متفاوت ایفا کنم. همچنین با جواد افشار تاکنون کار نکرده بودم و دوست داشتم این همکاری شکل بگیرد.
وی درباره نقش خود در این فیلم گفت: نقش من ترکیبی از دو سه شخصیت دیگر بود و باید یک شخصیت جدید خلق میکردم که ما بهازای تاریخی نداشت؛ بنابراین امیدوارم قابلباور بوده باشد، مانند سایر نقشها من این شانس را نداشتم که به یک شخصیت تاریخی رجوع کنم، در نتیجه شخصیتی که خلق شد واقعی نبود.
این بازیگر درباره احتمال دیدهشدن این نقش در این دوره از جشنواره گفت: هنوز باقی آثار جشنواره را ندیدهام و نمیتوانم قضاوت کنم. ولی امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم «صیاد» و بهویژه برای علی سرابی که نقش شهید صیاد شیرازی را بازی کرد، بیفتد.
برنامه سومین روز نمایش فیلمهای کوتاه و مستند در خانه هنرمندان اعلام شد.
به گزارش تابناک از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، امروز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همزمان به سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، در خانه هنرمندان، سانس اول نمایش در ساعت ۱۳ همراه با نمایش باکس فیلمهای کوتاه است که شامل فیلمهای «نخ»، «لکنت»، «دادرسی» و «زیر سایه بلوط» میشود.
سانس دوم ساعت ۱۵:۳۰ به فیلمهای مستند اختصاص دارد که در این سانس مستند «درباره مهرداد بهار» نمایش داده میشود.
اکران فیلمهای کوتاه سودای سیمرغ در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند همزمان با ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، به خانه هنرمندان ایران مراجعه کرده و از تماشای آثار برگزیده سینمای کوتاه بهرهمند شوند.
همچنین برنامه ترکیبی «برش کوتاه» محصول انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری پلتفرم فیلمنت تولید و پخش میشود. این برنامه به کارگردانی سعید نجاتی در خانه هنرمندان ایران ضبط میشود و با اجرای سیاوش چراغیپور و تییام یابنده، نگاهی ویژه به فیلمهای کوتاه جشنواره امسال دارد.
چهلوسومین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه به دبیری منوچهر شاهسواری برگزار خواهد شد.
برنامه نمایش سومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد از ساعت ۱۰ صبح با نمایش چهار فیلم آغاز خواهد شد.
به گزارش تابناک، سومین روز نمایش آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد(سینمای رسانهها) شامل ۵ نوبت است که در سانس اول فیلم «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، سانس دوم «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی، سانس سوم فیلم «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و در سانس چهارم نیز فیلم «آبستن» به نمایش در میآید.
ساعت نمایش آثار ۱۰ صبح ۱۳ ظهر،۱۶ و ۱۹ عصر خواهد بود و پس از اتمام نمایش هر فیلم، نشست نقد و بررسی آن نیز با حضور عوامل فیلم برگزار میشود.
فیلم سانس ویژه در ساعت ۲۲ به نمایش در میآید که به شکل روزانه اعلام خواهد شد.
چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه به دبیری منوچهر شاهسواری برگزار خواهد شد.
رها
تهیه کننده: سعید خانی
کارگردان: حسام فرهمند
نویسنده: محمدعلی حسینی، حسام فرهمند
فیلمبردار: روزبه رایگا
بازیگران: شهاب حسینی، غزل شاکری، ضحا اسماعیلی و آرمان میرزایی
خلاصه داستان: توحید ۵۵ ساله به همراه همسر و فرزندانش زندگی متوسطی دارند. تا اینکه یک اتفاق خیلی ساده، داستان زندگی آنها را بهم میریزد…
بچه مردم
تهیه کننده: سیدعلی احمدی
کارگردان: محمود کریمی
نویسنده: محمود کریمی
فیلمبردار: میلاد پرتوی
بازیگران: گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغیپور، امید روحانی، زهرا داوودنژاد، سیدجواد یحیوی، ونوس کانلی، کامبیز امینی، سیامک ادیب، زری کریمی، سیاوش جامع و همچنین مهبد جهاننوش، احسان احمدی، فرزین فلسفین و ایلیا یعقوبی
خلاصه داستان: کودکی مادرش او را سر راه میگذارد و اتفاقاتی برای او میافتد که محور داستان فیلم میشود
اسفند
تهیه کننده: جلیل شعبانی
کارگردان: دانش اقباشاوی
نویسنده: دانش اقباشاوی
فیلمبردار: سعید براتی
بازیگران: رضا مسعودی، مهدی زمینپرداز، سعید آل بوعبادی، خیام وقارکاشانی، محمدرضا عقدائی یزدی، یاسین مسعودی و محمد عسگری، جلال باوی، طاهر نیک آزاد، مهدی فتحی و نیما جمالی
خلاصه داستان: روایتی از زندگی سردار شهید علی هاشمی از سرداران دوران دفاع مقدس است که معروف به سردار هور است.
آبستن
تهیه کننده: جلال تیموری
کارگردان: مصطفی تنابنده و محمد تنابنده
نویسنده: محمد تنابنده و وحید جعفری
فیلمبردار: عاطف امیری
بازیگران: عباس غزالی، سوگل خلیق، توماج دانش بهزادی، رها خدایاری، مجتبی شفیعی، تیما تقیزاده، عماد درویش و ملیسا چوپانی
خلاصه داستان: قصه چند انسان سرگشته که هر کدام درگیر مشکلی شخصی هستند و در مرز آستارا در کلبهای در کنار آب جمع شدهاند تا به کمک یک آدمپران به صورت قاچاقی از مرز خارج شوند، اما…
این خبر تکمیل میشود...