محمدرضا مهدویپور/ فیلم سینمایی«صیاد» عنوان یک «رپرتاژ سینمایی» قابل قبول برای «ارتش جمهوری اسلامی ایران» است. اثری که در «ژانر دفاع مقدس» تولید شده و به خوبی توانسته شبیهترین بازسازی از چهره «امیران شهید ارتش» را در میان فیلم ها و آثار سینمایی تولید شده در طی دهههای اخیر را رقم زند. اثری که اگر چه از ضعفهای خاصی در فرم و محتوای سینمایی خود برخودار است و به نحوی نه تنها در ترسیم چهره خائن از «ابوالحسن بنیصدر» ناکام مانده و حتی در برخی مقاطع به ضد خود مبدل شده و ...؛ بلکه با غلظت بخشیدن در روایت خود از «تفوق ارتش در برابر سپاه پاسداران» سعی نموده تا «ترسیم چهره ضعیف از ارتش و ارتشی» را در آثار سینمای تولید شده در طی تمام سالهای اخیر را به یکباره جبران کند؛ با این همه «صیاد» را میتوان یک اثر موفق در گونه «سینمای استراتژیک» دسته بندی نمود.
فیلم سینمایی«صیاد» توانسته شبیهترین بازسازی از چهره فرماندهان شاخص در طی هشت سال دفاع مقدس را در میان سایر آثار تولید شده در طی چند دهه اخیر و در «ژانر دفاع مقدس» را رقم بزند. اثری که قطعا از تولیداتی نظیر فیلم سینمایی «آسمان غرب» که فقط متکی به «جلوههای ویژه میدانی» خود بودند جلوتر قرار میگیرند و اگر چه در مقایسه با سایر این آثار از جلوههای ویژه میدانی ضعیفتری برخوردار است و حتی از نظر کارگردانی نیز از فیلم سینمایی «منصور» ضعیفتر است و ... اما با این همه یک اثر موفق در «ژانر دفاع مقدس» محسوب میشود. اثری که با تصویرسازی از مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی و درست زمانی شروع میشود که «ابوالحسن بنیصدر» بر مسند قدرت بود و از این جهت «صیاد» در ضمن ترسیم جزئیات رابطه بین او و «شهید صیاد شیرازی»، برای نخستین بار چهرهای فراتر از چند سکانس محدود از «نخستین رئیس جمهور ایران» و «فرمانده کل قوا» را در یک اثر سینمایی به نمایش میگذارد و در این مسیر آنچنان پیش میرود که حتی در مقاطعی اثر را به «پرتره بنیصدر» با بازی «هومن برق نورد» مبدل میسازد و حتی متاسفانه با بیدقتی صورت گرفته، موجب میشود تا مخاطب این اثر در نهایت ذهنیتی دلنشین از «ابوالحسن بنیصدر» پیدا نماید؛ اما با این همه این را میتوان به عنوان گام روی به جلو «ارتش» در لبیک به فرمان «امام خامنهای» و حضور قدرتمند در عرصه «جهاد تبیین» قلمداد نمود. |
البته باید توجه داشت که فیلم سینمایی «صیاد» دومین تجربه فیلم سینمایی بلند کارگردانی است که اساسا در مدیوم تلویزیون و با تولید قریب به ۲۰ سریال تلویزیونی به عنوان یک «کارگردان سریالساز» شناخته میشود. اثری که در ابتدا قرار بود تا در قالب یک سریال به روایت زندگی امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» بپردازد، اما حالا بعد از گذشت چند سال، سرانجام با بودجه «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» و سرمایهگذاری «بنیاد سینمایی فارابی» به صورت اثری سینمایی ساخته شده است. اثری که شاید بتوان بخشی از ضعفهای فرم و محتوای آن را محصول همین تغییر صورت گرفته در مدیوم آن و تبدیل از صورت وضعیت «سریال» به «فیلم سینمایی» ارزیابی نمود. اثری که از حمایت کامل «سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی» برخوردار بوده و این یعنی ظاهراً «عقیدتی سیاسی ارتش» پس از چند دهه غفلت و کاهلی در بهرهگیری از «ابزار هنر» و مشخصا توجه مناسب به «سینمای استراتژیک»، حالا تصمیم گرفته جبران کند و با نظارت و اشراف فرماندهی بتواند یک اثر بیوگرافی موفق با محور «فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی» را تولید و گوشهای از رشادتهای «امرای شهید» خود را بر روی پرده نقرهای سینما به تصویر بکشد.
شایان ذکر است که فیلم سینمایی «صیاد» در روز جمعه ۱۲ بهمن به عنوان نخستین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر»، در سئانس ابتدایی «کاخ جشنواره» و در محل «برج میلاد» به نمایش درآمد. اثری به کارگردانی «جواد افشار» و تهیهکنندگی «محمدرضا شفیعی» که «حسین ترابنژاد» نویسندگی آن را عهدهدار بوده و علی سرابی، مارال بنیآدم، هومن برقنورد، نادر سلیمانی، محمدرضا هدایتی، ایوب آقاخانی، خیام وقار کاشانی، حامد شیخی، رز رضوی ترکیب اصلی بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل میدادند.
همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «صیاد» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، مدیر صدابرداری: فرشید احمدی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، صداگذار: امین شریفی، تدوین: خشایار موحدیان/ الهه ایزدی، طراح جلوه های بصری: امیر ولی خانی، طراح جلوه های میدانی: حمید رسولیان، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامهریز: علیرضا ناصربخت، مدیرتولید: سامان شعشعه، مدیر تدارکات: سعید رضوی، عکاس: علی نیک رفتار و مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری صاد.